Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Grammatiskt fel i annons

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-20, 12:22 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Jag såg precis på aftonbladet.se en banner med följande text:

"När som helst, vart du än befinner dig?"

I stället för vart skall det stå var.

Jag undrar nu vad ni har för synpunkter på ett sådant här grammatiskt fel i en annons. Ökar eller minskar det företagets trovärdighet? Tror ni att felet minskar eller ökar intresset för företaget.

Företaget är inte aftonbladet.se utan en annonsör hos dem.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 13:11 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by guran@Nov 20 2004, 13:22
Ökar eller minskar ...
Ökar gör det knappast, det minskar säkert för vissa som är väldigt intresserade av att det svenskaspråket vårdas ren allmänt.

Personligen hade jag inte ens märkt det, fast jag är iofs inte rätt person att fråga pga mina egna skrivsvårigheter hehe ...

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 13:26 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

I just det här fallet tror jag inte att det påverkar företagets trovärdighet alls. Dom använder i annonsen ett talspråk som förekommer ganska ofta. Man använder ibland talspråk, fullt medvetet, för att bättre nå mottagaren. Jag vet förstås inte om annonstexten i det här exemplet är medvetet skriven med talspråk eller om det är ett misstag. Om ett företag skulle ha direkt felstavad (eller grammatiskt fel) annonstext som inte kan hänföras till talspråk, då tror jag däremot att det kan orsaka ett allmänt ifrågasättande av företagets seriositet. Åtminstone bland medelålders och äldre människor.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 16:34 #4
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem
andhols avatar

Jag fick faktiskt läsa vad det verkligen stod ett par gånger för att se den lite ovanliga gramatiken för skriften. Är väl så att man blivit härdad av alla dessa annonstexter som dels är inkonsekventa i sitt språkbruk (även i samma annons), dels skriver i talspråk.

Edit:
Det jag ville ha sagt var alltså att jag inte tror att det påverkar företagets trovärdighet, krävs nog betydligt större missar för att jag skall dömma ut företaget på grund av gramatiken. (Om det nu inte just gramatik ligger inom företagets verksamhetsområde)

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 17:25 #5
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by andhol@Nov 20 2004, 17:34
(Om det nu inte just gramatik ligger inom företagets verksamhetsområde)
Precis! Om ett företag har språkbehandling som verksamhet får det nog se upp med sådana saker som vi diskuterar här. Det kan nog få mycket stor betydelse då. Om man å andra sidan säljer ringsignaler till tonåringar kanske man rent av tjänar på att använda tonåringars vanliga talspråk?
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 19:29 #6
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
ett företag kan ju va hur seröst som helst utan att ha begåvade skrivare, bara för att man inte stavar perfekt behöver inte betyda att de man erbjuder är sämre för det!!!

Exempel: Vet själv att jag inte är perfekt när det kommer till att stava. Skulle någon då säga att min sajt är oseriös på grund av detta så vill man ju bara *** igäl personen som säger så :lol:. Nu rör ämnet inte mig men hur skulle de kännas för er om ni jobbat på en sajt svin länge och någon kommer och säger att den är oseriös pga att man inte är "yber" på att skriva. (försök bara hitta alla stavfel i mitt inlägg här, runt 20? :P *!! VEM BRYR SIG !!*)

De ja försöker säga är: man borde inte underskatta eller förtrycka någon pga stavfel. Vem vet, det kanske visar sig att deras produkter/tjänster är 10ggr bättre än konkurenten som kunde stava trotts allt

Trevlig helg!
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 19:56 #7
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
ihjäl*
über* (borde det väl bli)
trots*

Nej men skämt åsido.. du har lite fel där - självklart påverkar det mitt intryck om jag kommer in på en sida där jag får se

"Vårt webhottell har en säcker lina på 1gigg. Vårat kontor liger i stokholm"

då det borde vara

"Vårt (vårat?) webhotell har en säker lina på 1Gb. Vårt kontor ligger i Stockholm"

Jag gör själv en hel del skriftmässiga fel när jag skriver text till mina websidor. Men det som nämns nu "Vart du än befinner dig" är väl knappast ett grammatiskt fel.. snarare ett ord/stavfel.. grammatiskt fel blir det då man bygger meningen fel.. t.ex "Han går dit igår" - är ett grammatiskt fel..

mer skrämmande är hur vårt språk misshandlas på chattar och i forum.. jag är själv medveten om att jag gör en massa fel.. som nu - hoppar över stor bokstav etc etc.. man sätter inte punkter i förkortningar t.ex

bara på WN så flödar det över av språkfel - men min inställning till företagarna här inne minskar inte för det.. t.ex Thomas (svenska språket - två ord) - skulle ändå - trots detta makabra misstag - kunna göra affärer med honom
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 20:14 #8
andhols avatar
Medlem

Medlem
andhols avatar

Citat:
Originally posted by Bengt@Nov 20 2004, 17:25
Om man å andra sidan säljer ringsignaler till tonåringar kanske man rent av tjänar på att använda tonåringars vanliga talspråk?
"Huvet på spiken"

Genom att vara helt korrekt och skriftligt anpassad kan man troligen skrämma bort kunder genom att vara formell och strikt. Det handlar hela tiden att anpassa sig efter sin målgrupp.

En svår balans ibland men som jag ser det är det bara att fokusera på det man vill sälja, är det översättningar och gramatik man livnär sig på är det där fokus ska ligga. Är det funktionell kod till en hemsida man lever på ska koden vara funktionell, troligen brys sig ingen på om man bygger upp en mening på ett felaktigt sätt, eller missar en stavning här och där. Och slutligen ska man sälja senaste SMS-signalerna (eller något i den stilen) så kan det rent av vara lite charm att köra med mer eller mindre etablerade SMS-förkortningar och SMS-språk (om det nu finns?)

/Anders Holgersson
Oläst 2004-11-21, 04:10 #9
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Generellet sett är det klart att texten spelar roll, men i detta fall är jag tveksam till om den verkligen kan anses som grammatiskt inkorrekt, jag tycker att du kunde hittat bättre exempel. Ofta märker man dock om det är en byrå (med en professionell copy som skrivit texten) eller om det är någon hos företaget själv. Det är minst sagt en ordentlig skillnad även om det finns många riktigt dåliga byråer, framför allt utanför storstäderna... (hoppas jag inte gör någon upprörd, det finns dåliga byråer i städerna också)

Passar på att dela med mig av ett av de mest skrämmande exempel på dålig byrå jag hittat på senare tid (åtminstone som de presenterar sig själva) - http://www.intryck.se/
Inte nog med att de valt typsnitt/layout som gör att sajten nästan inte går att läsa på skärmen, läs texterna, jag skulle då aldrig anlita dem. Man skulle kunna tro att det är en konkurrrent som hackat deras sida... Undrar hur många revisionsbyråer och Tomas Ledin fans de får som kunder (de har bl.a. börsnoterade Scribona som kund). Det spela nästan ingen roll under vilken rubrik man går in och läser, de flesta texter är...skrämmande!!
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 09:42 #10
andhols avatar
Medlem

Medlem
andhols avatar

Citat:
Originally posted by Max@Nov 21 2004, 04:10
Passar på att dela med mig av ett av de mest skrämmande exempel på dålig byrå jag hittat på senare tid (åtminstone som de presenterar sig själva) - http://www.intryck.se/
Var inte helt enkelt att se på deras sida, började besöket med mozilla. När man kommit förbi optimizern gick det inte att byta sida genom att klicka på rubrikerna. Mer korrekt är kanske: det gick inte ens att klicka på rubrikerna, de var inte länkade.
Näste äventyr, för att byta sida i menyn fick jag byta webbläsare. Dags för opera, yes nu händer det något när man klickar på en rubrik i menyn. Men tyvärr byts inte sida ut... Hummm en chansning kanske kan lösa detta dags för IE. Jaha där ser man nu fungerade det smärtfritt och jag kan bara hålla med föregående postare i denna tråd.

/Anders Holgersson
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017