FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hej,
håller på och läser boken "bli mer effektiv" av david lewis Mycket handlar om att göra rätt saker bl.a genom att ställa upp långsiktiga och kortsiktiga mål. Dock tar han inte upp så mycket om datorarbete. Man märker ju själv att tiden vid datorn rinner iväg väldigt fort... mail dimper ner, foruminlägg måste skrivas, hålla koll på de senaste nyheterna och websidorna och så skriva lite kod kanske. Vad har ni för tips för att kunna jobba mer effektivt vid datorn och i företaget. (hur ni gör, vad ni gör fel och vad ni borde göra... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är kanske fel person att svara på detta
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag försöker läsa mail enbart på morgonen och kanske en gång på eftermiddagen.. blev så stressad av att min IM klient hela tiden plingade till vid nytt mail.
Det är helt klart en intressant fråga, jag skulle behöva lite tips då jag är relativt ny i branchen. Några spontana tips från mig iaf: Vill du kunna göra tokigt mycket samtidigt, skaffa flera skärmar ![]() Drick kaffe och försök ta pauser (helt omöjligt!) Sitt inte för sent uppe, lätt att få sömnsvårigheter. Hjärnan behöver minst 2 timmar avkopplande innan sömn. Jobbar du hemma så skaffa laptop så att du kan variera arbetsplatsen.. hemmet kan bli lite tradigt. Skaffa bra belysning! Försöka vara onödigt strukturerad och se till att ha en backup lösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag har haft både irc- och icq-klient igång konstant i bakgrunden sedan urminnes tider, inte sett något konstigt med det, men när det började köra ihop sig tidsmässigt på jobbet så testade jag att stänga ner båda två - voilá, tror jag tripplade min arbetskapacitet. Har haft båda avstängda i två månader nu och arbetar som aldrig förr - kontaktar folk enbart genom telefon och mail nuförtiden så kan jag fråga när jag vill, och viktigast av allt, svara när jag vill =)
Aldrig känt mig så "offline" på 4-5 år :-). Nu är ju frågan då om man VILL arbeta så mycket mer, men det är ju en helt annan diskussion. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Mitt bästa tips är ett operativsystem som stödjer flera skrivbord på en skärm. På ett har du IM-klient, mail, forum etc. Något som kollas av med jämna mellanrum men helst inte ska abryta mitt i annat. På ett annat har du arbetsapplikationera som du verkligen ska sitta med. På så sätt blir du inte avbruten av mail, IM då du sitter och arbetar. Är det så att man vill ha meddelanden från vissa personer per IM in på ditt arbetsskrivbord finns det klienter som kan hantera det. Exempelvis licq med 'chat mode' och utan flikar, där man flyttar meddelandefönstrena man vill ha till aktuellt skrivbord. På liknande sätt kan man även lösa det om man vill bli avbruten av mail till vissa konton.
Är det så att man är fast under Windows är väl alternativen två skärmar eller två användare, vilka båda förlorar lite av funktionaliteten och flexibiliteten.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Personligen kör jag flera olika datorer, den med arbete på rörs inte under kvällstid/när jag inte ska jobba. Märkte själv att efter jag dumpade ICQ och IRC har min effektivitet fördubblats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
Sedär, det fanns en någorlunda vettig lösning för WIndows-folk också
![]()
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dock kanske inte lika många fina/bra/roliga funktioner som i andra liknande lösningar.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|