Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domännamnombuden har fått sina egna ombud!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-06, 13:50 #1
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

I torsdags hade Nic.se anordnat ett möte där man beslöt att
domänombuden till Nic.se skulle få ett eget ombud
som kommunicerar direkt med Nic.se.

Ordförande för i föreningen blev Michael Ländin,
även känd som VD på FL-net AB.

Läs mer
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 16:52 #2
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Flitig postare

Fokus för hela mötet var inte användarföreningen i sig utan det var en punkt bland många andra punkter på dagordningen till NIC-SE:s årliga ombudsmöte där ett par belgare (från EURid) även höll en live-demonstration av EURid:s kommande EPP-baserade registreringssystem.

Dessutom bildades inte föreningen utan det frågades om det fanns ett intresse för om en förening skulle bildas och av de ombud som fanns där så röstade majoriteten för detta. Dock var långt ifrån alla ombud representerade på mötet (kanske 80 av 300). En interimsstyrelse och valberedning tillsattes för att ta fram stadgar samt en ny styrelse. Det kommande förslaget till ny styrelse och stadgar skulle sedan fastställas i samband med nästa ombudsmöte i vår.

Som en liten kommentar till hur IDG väljer att uttrycka det som hände. Men i vilket fall som helst tycker jag personligen att det var bra att det togs initiativ till att en användarförening för NIC-SE:s ombud bildas.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 17:35 #3
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Henrik Larsson@Dec 6 2004, 17:52
Fokus för hela mötet var inte användarföreningen i sig utan det var en punkt bland många andra punkter på dagordningen till NIC-SE:s årliga ombudsmöte där ett par belgare (från EURid) även höll en live-demonstration av EURid:s kommande EPP-baserade registreringssystem.

Dessutom bildades inte föreningen utan det frågades om det fanns ett intresse för om en förening skulle bildas och av de ombud som fanns där så röstade majoriteten för detta. Dock var långt ifrån alla ombud representerade på mötet (kanske 80 av 300). En interimsstyrelse och valberedning tillsattes för att ta fram stadgar samt en ny styrelse. Det kommande förslaget till ny styrelse och stadgar skulle sedan fastställas i samband med nästa ombudsmöte i vår.

Som en liten kommentar till hur IDG väljer att uttrycka det som hände. Men i vilket fall som helst tycker jag personligen att det var bra att det togs initiativ till att en användarförening för NIC-SE:s ombud bildas.
Det behövs snarare ett ombud för domänägarna och inte ombuden.
Oläst 2004-12-06, 18:23 #4
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by Haghjoo@Dec 6 2004, 18:35
Håller helt med!
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 21:13 #5
domaintarzan domaintarzan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
domaintarzan domaintarzan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Henrik Larsson@Dec 6 2004, 17:52

Hej Henrik,

Kan du berätta lite vad som sades om .EU och EPP systemet? Hittar ingen info om det på vare sig NIC-SE eller EURid's sidor?

Mvh,

domaintarzan
domaintarzan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 22:02 #6
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Ursprungligen postat av Haghjoo
Håller helt med!
Det jag skulle vilja veta angående Nic.se är vad VDn gör varje dag.
Åren har passerat och inget nytt tekniskt system, nästa år ska Nic.se
börja "testa" ett nytt......

Jag har för mig att folk påstår att Sverige ligger långt fram tekniskt
sätt då det gäller internet, men vår toppdomän på internet
är så långt bakåt man kan komma.

Ringde häromdagen till Nic.se för att kolla vilka domäner som jag
skulle betala årsavin för. Hon som svara fick gå igenom mina samtliga
domäner för att kolla. Inte bara att det tog tid, det kostar också.

IIS och VDn för Nic.se måste ju vara Sveriges internetskojare.
Främst för att de i IIS inte har ett hum om .SE adressen.
Minns jag ringde nuvarande ordförande i styrelsen, Rolf något,
han visste inte något om ompekning m.m. han kunde inte ens
svara på hur hanteringen hos Nic.se fungerar.
Mycket dåligt insatta.

Man skäms, verkligen.
Oläst 2004-12-06, 23:00 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by domaintarzan@Dec 6 2004, 22:13
Kan du berätta lite vad som sades om .EU och EPP systemet?
Ansökningarna för .eu-domänerna kommer att tas emot i turordning (först-till-kvarn) under en sunrise-period. När denna sunrise-period exakt kommer att äga rum känner jag inte till, men de hoppades på att det skulle kunna ske till våren.

Varje ansökan måste skickas via ett .eu-ombud och för att kunna bli ett sådant kommer det, förutom en ombudsavgift på 10 000 EUR (som ombuden kan "handla" för), troligtvis att krävas att ombudet bedriver någon form av verksamhet i EU samt kan kommunicera på samtliga språk som förekommer inom EU (jag är lite osäker på denna punkt).

När en ansökan skickats in under sunrise-perioden, har den sökande 40 dagar på sig att inkomma med kompletterande material (brevledes i pappersform) som ska styrka den sökandes rätt till .eu-domännamnet. Sedan påbörjas så småningom behandling av ansökningarna i den ordning de ankom till EURid.

Har inte blanketten om kompletterande material inkommit (även om det inte finns något att komplettera med), så avfärdas ansökan och nästa sökandes rätt till .eu-domännamnet prövas. När en sökande har tilldelats .eu-domännamnet, har övriga sökande 40 dagar på sig att överklaga/bestrida beslutet.

När minst 40+40 dagar gått, så aktiveras .eu-domännamnet. Det kommer dock troligtvis dröja längre eftersom det kommer att ta ett bra tag innan behandling av ett visst domännamns första ansökan överhuvudtaget påbörjas. Detta för att inte de så kallade verifieringsagenterna, tredje parterna som EURid kommer att utse, ska översvämmas med arbete med att pröva det kompletterande materialet. Det är verifieringsagenterna som kommer avgöra om en sökandes kompletterande material är tillräckligt (förutom när det gäller ansökningar från offentliga myndigheter/regeringar).

Jag har för mig att de sa att det kunde ta upp till ett år efter ansökningstidens slut innan ett visst .eu-domännamn skulle kunna börja fungera på grund av den långa (totala) behandlingstiden.

EPP-systemet verkar bli samma som dns.be kör i dagsläget + lite tillägg specifika för .eu. Det vill säga, att ombud loggar in till en EPP-server och matar den med XML-data enligt EPP-standarden.

Med reservation för att jag kan ha missuppfattat vad som sades.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-17, 01:18 #8
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Ursprungligen postat av Haghjoo
Håller helt med!
dito
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017