FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vill få en div att aldrig vara bredare än 128px. Är det möjligt eller måste jag se till att allt jag lägger där inte blir bredare?
som det är nu blir det lite snett om man skriver in text som sträcker sig längre utan att lägga in ett mellanslag... Går ju självklart att kapa av strängar i php efter ett visst antal tecken men med tanke på alla olika storlekar på texten man kan använda så blir det ju en halv vetenskap att få det att alltid kapa efter en viss längd... Har testat med max-width i css men det verkar inte funka... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
jag antar att du gör en chattbox eller något annat där användaren kan skriva. Den enklaste lösningen är väl att du sätter upp en max gräns på hur många bokstäver som tillåts. www.php.net =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
ser det som sista utvägen... 128px e ju inte så brett så ett långt ord kan utanproblem gå över det i en lagom stor font... hade ju vart grymt med något i html/css som kunde kapa den efter bredden är uppnåd... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
du kan använda dig av overflow för att kapa t.ex en div tagg.
width: 128px; overflow: hidden; men då klips den ju efter att den kommer till 128 pixlar oavsett vad som händer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
De flesta communitys och andra ställen som har gästböcker och liknande kapar efter X antal bokstäver. Antingen är det det enda sättet eller det klart enklaste sättet att lösa problemet på.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men till problemet är ju att det är inte så brett och man kan köra med olika font/storlek... Edit. Testa precis overflow: hidden; och det blir ju faktiskt lite bättre trots att texten då försvinner, förstör ju inte övriga designen på sidan iallafall... Men jag det dumma är ju att sidorna ser lite annorlunda ut i linux så även om man nu ändrar storlek på texten så det funkar på ett ställe så ser det ju annorlunda ut i linux sen så frågan är hur man löser detta... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|