FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ahrg, fungerar något som har med CSS att göra i Firefox på exakt likadant sätt som i IE???
Pga mitt humör ft skulle jag önska en *pedagogisk* guide på internet över hur de olika positionerna static, absolute och relative fungerar i de olika webläsarna. Får man en layout att fungera i en webläsare ser det ut som tutti-frutti i en annan (och då har jag inte ens testat det i Opera ännu!!). :angry: Visst, man kan söka på Google och jag tycker mig ha kollat på många ställen men det verkar som om de flesta endera struntar i crossbrowser kompatibilitet eller så saknar de förmåga att förklara på ett vettigt sätt. Suck... :unsure: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
firefox är väldigt kinkig med att man sätter ut px efter mått, i IE kvittar det , brukar vara det jag gör fel på då och då.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du validerar koden hos W3C så ser du väl hur det ska skrivas korrekt? Klagar den inte på koden så är det rätt kodat, annars så skriker den ju till. Kan dock inte förklara riktigt hur du använder static, absolute och relative men antar att det finns en uppsjö av guider om du frågar fabror Google.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det beror ju precis på vilken sorts design du vill skapa, vill du skapa en flytande med fauxkolumner(kan bugga sig i lägre upplösningar) eller en riktigt statisk lösning som ger horisontell scrollbar i ruggigt låga upplösningar?
Hur som helst så bör du kolla om någon av dessa 31 artiklar intresserar dig: www.alistapart.com/topics/browsers/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Själv har jag gett upp
![]() Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Vaddå, det är väl webbläsarna och då IE i synnerhet som inte följer standarden från W3C. Själv har jag knappt haft några problem alls sedan jag övergick till att följa XHTML 1.0 standard.
För att få bra koll på absolute, relative och vad som fungerar i olika webbläsare m.m. rekommenderar jag boken "HTML for the World Wide Web, Fifth Edition with XHTML and CSS" av Elizabeth Castro. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||