FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Satt och "lekte" lite på http://wh.datormagazin.se
och en del webbhotell var extremt billiga. Priser som man tror är omöjliga men endå finns det, Kanske finns något dold extrakostnad men kollade inte såå noga. Hur kan de vara så billiga igentligen. Även om de kör Linux och apache så krävs det ju en hel del kunskap, hårdvara och lina bland annat. Det krävs troligen lite mer men får det inte gå ihop Det måste trycka in så många stackars kunder på en eller få servrar? De kan ju inte vara hur dåliga för ett sådant rykte får man inte nya kunder. skumt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Syftar du på B-one eller de som ligger ännu lägre?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag gjorde en sökning på de som erbjuder mer en 200 MB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kombination 19 bast, linux på skräpservern hemma på BBB. Att drifta en linuxburk är varken svårt eller särskilt tidskrävande i dagsläget, jag har 2 liveburkar jag är admin på samt min egen här hemma. Jag lägger i princip ingen tid på att pyssla med dem.
Det funkar tills BBB stänger ner dem, en disk rasar, eller pappa vill ha tillbaka sin dator. Man får vad man betalar för. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Dålig eller ingen support, definitivt ingen telefonsupport.
Ingen personal, utan ägaren/ägarna gör allt själva. Inget kontor Inga egna servrar Hyr servrar utomlands Många kunder på en server och har webb, mail och databaser på samma server, vilket är OK om man har 250-300 kunder MAX på en server, är det en windows-server bör man ha mindre. Ett seriöst hotell måste ta ut mer pengar eftersom det finns många hål att fylla, personalkostnader, kostnad för serverhall, servrar, extra servrar, extra komponenter, telefon, revisor, kontrosmatriel, kontorshyra, arbetsdatorer m.m. Våra omkostnader ligger runt 230 000:-/mån(inkl. reklamkostnader), om vi tog 12 kr/mån så skulle vi behöva närmare 20 000 kunder vilket samtidigt skulle öka våra kostnader mycket mer, ja matematik kan ni nog... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Saken är att dom billigaste webbhotellen igentligen inte lever på månadskostnaden, dom brukar tyvärr ta ut anslutningsavgift sedan extrem dyrt överpris på domänkostnaden.
Att dom erbjuder mycket utrymme är inga problem, dom räknar med att bara någon enstaka % använder utrymmet resten använder bara någon MB. Sedan många som använder hela utrymmet brukar dom slänga bort för dom inte får lagra vissa filer som dom skrivit i avtalet. Sedan är diskar billiga i dagens läge. Om man ska ta som exempel med våra egna kunder så är det inte alls många som använder mer än några MB. Sedan är det vissa som använder över sin gräns men det är sånt man får räkna med. Inte så mycket tjafsa över, bättra låta dom ha det är bråka med dom om det. Brukar ge bättre kundrelation Sedan tror inte jag man bara kan leva på 1X konton, alla fall inte i Sverige med egna servrar och drift. Dock tror jag mycket på både ha billigare paket och större paket, även om någon köpe r ett billigare paket som man inte gör någon vinst på kanske så kan den personen känns någon som köper ett större paket av en. Hur många kunder man kan trycka in på en server beror väl på mycket, nya servrar kan man lätt trycka in 1000 mindre kunder på. Medans större paket kunder kanske man bara kan ha 50-100. Det handlar mycket om vilken kundkrets det är och vad dom kör för "typ" av sida. Viktigaste är FULL BACKUP som fungerar och snabbt kunna få upp allt om något dör, sedan större hårdvarufel är ovanligt sedan finns det tyvärr dom webbhotellen som inte kör någon raid som ställer till det riktigt. Detta blev ett långt inlägg, men vad jag ville komma fram till var att dom billigaste inte alltid är så billiga i slutändan men fortfarande kan fungera. Viktigaste är att kolla om dom är Sverige placerade (Servrar och allt), och har egna servrar och sitter på en riktigt lina. Sedan är det inte alltid dom billigaste webbhotellen som är dom dåliga, finns många stora med. Även många stora som har dålig kapacitet, några av dom större sitter på små 4Mbit Symetriska förbinndelser (Hdsl / X-line). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Det enda som retar mig är Surftowns reklam om Mambo: Endast hos Surftown.se
Vilket 100%-igt kvalificerat skitsnack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Råder rätt stor självsanering inom dessa webbhotell, du frågar hur dom klarar sig, saken är nog den att dom inte gör det, i längden.
Någonstans måste de kompromissa, de flesta punkterna är redan påtalade tidigare i tråden. Personer som verkligen vill ha ett optimalt webbhotell lämnar dessa garderobshotell ganska snart och söker sig till ett som tar vara på kunderna och ser till att sakerna fungerar. Sälja billiga konton med mycket utrymme är inga problem, dom märker inte av problemen förrän det börjar bli ett gäng kunder, och då börjar det jäklas för dom och det behövs mer underhåll och kanske mer hårdvara. Ett mycket gott exempel på detta är enligt mig scorpionshops och legenderna 99kr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||