Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försäljning genom Auktioner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-27, 14:02 #1
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Jag funderar på att börja sälja diverse varor på den svenska auktionssiten tradera.com. Med tanke på de kostnader som följs av en avslutad auktion så undrar jag hur jag ska tillämpa distansavtalslagen.

Jag antar att jag måste erbjuda 14 dagars ångerrätt efter att auktionen avslutats(eller betalts?). Kan jag debitera kunden med frakt + auktionskostnader (% av auktionsslutpris) som en typ av administrationskostnad ? Om jag inte får göra det så skulle en affär då kunden ångrar sig innebära en stor förlust för mig.

Tacksam för svar!
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-27, 14:21 #2
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Originally posted by Mikael Öhrén@Oct 27 2004, 14:02
Jag funderar på att börja sälja diverse varor på den svenska auktionssiten tradera.com. Med tanke på de kostnader som följs av en avslutad auktion så undrar jag hur jag ska tillämpa distansavtalslagen.

Jag antar att jag måste erbjuda 14 dagars ångerrätt efter att auktionen avslutats(eller betalts?). Kan jag debitera kunden med frakt + auktionskostnader (% av auktionsslutpris) som en typ av administrationskostnad ? Om jag inte får göra det så skulle en affär då kunden ångrar sig innebära en stor förlust för mig.

Tacksam för svar!
Enligt traderas regler får du inte debitera köparen för traderas provition även om du skriver det i auktionstexten är det inte tillåtet.

Vet dock inte om det kanske skulle vara ok vid en eventuel retur...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-27, 14:36 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Jag har för mig att om köpet går tillbaka, så kan man bara maila traderas kundtjänst så tar de bort den administrativa avgiften. Du får höra med kundtjänsten, det är kanske en bättre lösning, om man vill ha svar på frågor angående traderas tjänster.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 00:45 #4
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Säljer Du som privatperson på tradera gäller väl inte Konsumentköplagen om Ångerveckor vid distansförsäljning. Säljer Du via någon firma gäller Kl.
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017