FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har en enskild firma och är delägare i ett handelsbolag. Hur gör jag i bokföringen för att vi ska dela på kostnaden för ett abonnemang som kostar säg 500 kr/mån?
Jag hade tänkt att min enskilda firma står som ägare på abonnemanget och betalar hela summan varje månad. Handelsbolaget betalar mig sedan halva summan. Hur ska jag bokföra detta? Måste detta se ut som en försäljning till handelsbolaget med moms? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fakturera HB't med moms.
Momsen har du ju fått avdrag för och de avdraget skall ju flyttas över del HN't ivf för HB'ts del... Går iof skriva ett avtal där betalning skall ske månadsvis utan faktura men gör ingen skillnad i bokföringen mer än att ver. hänvisar till avtalet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaret.. det var ju ganska enkelt. Jag skriver nog ett avtal för att göra det hela smidigt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|