FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en sida som använder sig av en JavaScript för att skapa en scroller på sidan.
Scriptet använder DOM för att manipulera ett objekts top-läge. Problemet är att beroende på var jag kallar scriptet fungerar eller fungerar det inte. Från början kallade jag scriptet i dokumentets body, men det funkade inte. Flyttade scriptet till head, men icke. Testade att ladda scriptet från en extern fil, men inte då heller. Bara för att testa lade jag då scriptet allra överst i dokumentet och då funkade det helt plötsligt. Efter att ha kollat runt lite då visade det sig att det är dokumentets doctype-tag som ställer till det. Om scriptet kallas efter doctype-taggen, oavsett var i dokumentet, funkar det inte. Om doctype-taggen kommenteras bort fungerar scriptet oavsett var det kallas. Det spelar heller ingen roll vilken doctype som används. Det hela är ju naturligtvis lite irriterande eftersom man vill kunna använda både doctype och scriptet. ![]() Undrar alltså om någon hört talas om detta förut, och kanske till och med har en lösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Detta är en vild gissning, men kan du inte testa att byta doctype helt enkelt?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo, som jag skrev har jag testat de flesta doctype:s, men det funkar ändå inte.
Har också upptäckt att scriptet funkar där det ligger om man kallar ett annat script ovanför doctype-taggen (typ alert("hej")). Det verkar alltså som att man bara behöver ha nåt JS innan doctype för att script ska funka någonstans i dokumentet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad som ställde till det var att jag när jag satte det nya värdet på objektets top-attribut, satte jag bara ett siffervärde.
Det får man inte göra om det ska gå genom en validering, man måste sätta värdet som en textsträng inklusive "px" eller "%". Därför ville inte scriptet funka när webbläsaren körde det genom sin validering enligt doctype-taggen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|