FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Satt å funderade på följande i bilen på väg hem från en inneandyträning:
Altavista, Google, ja alla sökmotorer har ju en bildsökarfunktion. Man skriver in t ex "äpple" i sökrutan och upp kommer en massa tumnaglar med äppelbilder. Klickar man på tumnaglarna så kommer man till webbsidan där äppelbilden finns. Det jag funderade på är om alla dessa sökmotorer bryter mot URL (upphovsrättslagen). För så vitt jag vet så lagrar sökmotorerna de små versionerna av bilderna på sin egen server. Jag antar iaf att det är så eftersom att bildlänkarna kan visa sig vara döda när man klickar på dem. Sökmotorerna sparar alltså bilder från överallt på nätet, listar dem i en databas och låter sina besökare söka sig runt och ev. spara bilderna på sin egen hårddisk. Är det nån som känner till lagarna runt de här fallen? Jag är helt säker på att jag inte får surfa runt på nätet, spara en massa bilder och sen lägga dem i mitt eget galleri, på min egen hemsida. Är det det faktum att bilderna är så små eller att sökmotorerna länkar vidare om man klickar på dem som gör att ingen kan anmäla det här? Finns det en maxstorlek för tumnaglarna för att man inte ska bryta mot URL? Annars skulle man ju faktiskt kunna spara en massa bilder från nätet, lägga dem i sitt eget galleri på sin egen hemsida och göra dem klickbara (med en länk till originalsidan). Klagar nån så har man faktiskt bara gjort en "länksamling" på samma sätt som sökmotorerna. Kan nån reda ut det här? Jag börjar faktiskt bli riktigt nyfiken ![]() Tack /Jonas |
||
![]() |
![]() |
|
|