FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en ide´om ett tryck till en t-shirt som jag tror kan säljas rätt framgångsrikt, men jag vill inte starta ett företag bara för detta. Istället tänkte jag att kan sälja ide´n till ett annat företag som säljer t-shirts med tryck. Kan man sälja en ide´? Och hur gör jag det? Ska jag bara skriva och berätta om ide´n och hoppas att de godkänner den? Hur mycket ska jag ta betalt i så fall?
Eller är jag helt ute och cyklar....? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad säger att de inte kan göra allt detta utan dig, när du väl berättat om ditt förslag?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
Jag har ingen erfarenhet av att sälja te.x. t-shirttryck men har en och annan tanke. Du bör nog inte nöja dig med att sälja trycket för en viss summa pengar. Se till att du även får en slant per tryckt t-shirt. På så vis riskerar du inte att missa massa pengar om (när?) t-shirten trycks i stora upplagor och hamnar på H&M:s hyllor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag _VET_ att Tobbe skrivit om detta innan men jag har sökt utan lycka i forumet. Det finns en dokument/avtal som du låter personen/företaget skriva på så får dom inte använda din ide eller liknande, vet inte riktigt hur det funkar, du kan alltid pm'a Tobbe och fråga.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du med "fyndigt" avser en slogan så kan du ju ta TM på den!
![]() Annars så kanske ett Non-disclosure-agreement för motparten att skriva på, men det verkar lite overkill för en t-shirt... jag menar, vad mer kan det vara än ett motiv (eller ett stort hål i tröjan där brösthåret sticker fram i formen av ett....organ eller sådant) :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag är inne i t-shirtbranchen, jag skulle aldrig lura någon på det sättet, det skulle jag förlora på i längden genom ett sämre rykte. Jag tror dom flesta tänker så, men sen finns det dumma människor som tänker kortsiktigt, och som skulle kunna lura dig. Vad du kan få betalt... om du kollar på olika t-shirtsajter, så varierar det väldigt mycket. Allt ifrån ett gratisex på t-shirt med ens eget tryck, till 200 dollar som tshirthell betalar. //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns ju företag i usa där du kan ladda upp ditt motiv och sen låta andra köp en t-shirt med det trycket.
Du får betalt per såld t-shirt. Företaget trycker, tar betalt och leverar till de som köper den. /Hannes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag antar att du tänker på cafepress?
Det är nog ingen bra idé. För det första är konkuransen väldigt stor, finns la 1 miljard olika tryck o grejer där. Dessutom är frakten väldigt hög om man ska sälja till Sverige. Jag personligen tycker inte heller det känns speciellt seriöst att sälja sina grejer på cafepress. //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mm, jag avråder också från CafePress. Har hört flera säga att kvaliteten på trycken är väldigt dålig och har även sett det själv hos en kompis. T.ex. försvann trycket på muggarna efter bara några diskar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|