Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

2 pers i ett företag. bolagsform?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-14, 15:41 #1
Tomi Tomi är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Tomi Tomi är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Hej.

Jag och min kusin har en ide om att starta ett företag som vi tror på, förtjänsten på företaget kommer väl inte att vara så hög till en början, men vi vill testa att genomföra iden och se vart den leder.
problemet är att min kusin arbetar inom bygg och går på a-kassan under ca 6 månader, under denna tid får han ca 50 000, skulle han nu starta egen firma eller arbeta under den tiden så får han inte sin a-kassa och företaget kan inte gå med sådan vinst att han kan ta ut den summan under 6 månader.
detta betyder altså att han förlorar pengar på att starta eget med mig, hur ska man gå tillväga och vad kan man starta för att komma undan detta.

starta HB funkar inte eftersom det är en juridisk person som har hand om den och då ses firman som aktiv även fast den inte rullar = ingen a-kassa.

Enskild firma -man skriver nått kontrakt sinsemellan av något slag.
Endast en av oss kan stå som ägare av firman vilker medföljer viss risk, visserligen kan man lägga firman vilande under a-kasse perioden och då få ut pengarna. men försäljningsdatumen för produkten är i fas med hans arbetslöshet.

Engelskt AB (LTD) vet inget om detta ännu, men har hört talas om det.

Enkelt bolag - jag har förstått att 2 enskilda kan gå ihop och ha ett enkelt bolag, men då representerar varje person sit egna bolag och man får inte ett gemensamt VAT.nr eller företagsnamn. detta var väldigt luddigt när jag rindge bolagsverket och skatteverket.

Vi vill ju helst ha samma företagsnamn och samma org nummer.

det kommer inte att gå att köra firman som hobbtverksamhet tror jag eftersom förtjänsten säkert kommer vara mer än deras regler tillåter.
finns det någon lösning på vårt problem?
Tomi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-14, 16:35 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Borde inte en möjlig lösning vara en enskild firma, reglerat av ett avtal mellan parterna - varpå efter dessa 6 månader startas exv ett aktiebolag upp som köper upp verksamheten i enskilda firman? Är inte säker på att det är tillåtet sett från skatteverkets sida, men det är en teoretisk lösning på ert problem som inte bör skapa allt för stora beskattning för den enskilda firman om verksamheten inte beräknas gå med vinst (och eftersom ab köper upp verksamheten i efterhand skapas det aldrig någon periodisering etc i enskilda...

Skatteexpert Johan - vad säger du?
Oläst 2004-10-16, 14:13 #3
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Om förutsättningarna för kusinen inte är goda för att få en anställning kan han få starta-eget bidrag = a-kassa under max 6 mån. av uppstarten av företaget, och då borde ni kunna köra igång ett handelsbolag.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 19:23 #4
Worm Worm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Worm Worm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
det kommer inte att gå att köra firman som hobbtverksamhet tror jag eftersom förtjänsten säkert kommer vara mer än deras regler tillåter.
Vad är reglerna? Hur mycket får ett man tjäna om det ska klassas som hobbyverksamhet i en enskild firma?
Worm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 19:53 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Skatteverket vill inte ge några siffror såvitt jag vet, utan det är istället typen av verksamhet som spelar roll. Dom gillar analogi såsom att hoobyverksamhet är när det på en bondgård finns en biodling varifrån de ibland kan få någon liter honung de inte är tillräckligt många att konsumera normalt, denna kan de sälja under parollen hobbyverksamhet.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 23:24 #6
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare

Borde gå som tobbe säger om verksamheten köps för marknadsvärdet så skatteflyktlagen inte kan tillämpas.

näringsverksamhet: IL 13 kap 1, 1a §§
# Vinstsyfte
# Självständigt & yrkesmässigt
# Varaktigt
def se tidigare rörelse.
+ div undantag inom näringsfastighet bla, ovan gäller ej Aktiebolag som alltid beskattas i näring.
Du kan inte ha hobby i ensk fa då de är inkomst av tjänst...

ex: från Doktrin Inkomstskatt, Lodin, Lindencrona, Melz & Silverberg Gäller rörelse
Förvärvssyfte:
Avgörande är att verksamheten faktiskt går med vinst, de kan pressumeras att de inte är förvärvssyfte om den fortsätter att drivas med förlust...
Avgörande är om förvärvssyfte torde ställas om typen av verksamhet normalt brukar bedrivas i förvärvssyfte ex v, bilverkstad.
Ex på ej förvärvssyfte RÅ 1965 Fi 785
Person skrivet o låtet trycka 1.000 ex av bok o sålt 11 = hobby.

Praxis ställer relativt låga krav för konstnärlig verksamhet.
RÅ 1987 ref 56 bruttointäkt 7400 kr & underskott på 77.967 kr under 5 årsperiod, Ansågs som näring då viss konstnärlig utbildning och aktiviteter i konstnärsorg förlåg, dock ansågs de tveksamt att avdragen tillhörde näring, men de lades ner i brist på utredning. praxis enligt RR vad gäller hästsport 1 häst = hobby 3 hästar = näring

Självständigt
Olika uppdrag, egna verktyg, egna medhjälpare, ofta visst riskmoment ekonomiskt,

Yrkesmässigt
Regelbundet ej endast tillfällig omfattning, normalt vända sig till allmänheten, ej endast för egen räkning ex v aktie försäljning & köp.

Normalt anses verksamheten varaktig först då den börjar medföra intäktsgivande transaktioner...

Om de 3 punkterna inte uppfylls så är det hobby med undantag för aktier som beskattas i kapital.

De 3 skatteområderna är tjänst, näring & kapital
Näring o kapital finns definerat allt annat är tjänst.

ML 4 kap
def yrkesmässigt
Gäller också de som faller utanför IL 13 kap, om omsättningen överstiger 30 kkr under beskattningsåret,...
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 23:31 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

jake : starta eget bidrag kan i vissa fall sträcka sig 12 mån.
Tomi: Enkelt bolag är ingen näring utan ex v två ensk fa som har ett avtal men agerar som 2 skilda verksamheter..
Eller ex v två polare som tippar i hop = enkelt bolag.
Oläst 2004-10-18, 23:06 #8
Janne Janne är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2004
Janne Janne är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2004
Tomi: Ett alternativ kan också vara - om du har en bra affärsidé - att starta aktiebolag ensam och ställa ut en option (option = rätt; i det här sammanhanget rätten att köpa senare) till din kusin som kan konvertera denna till 50 % i aktiebolaget när a-kasse perioden är slut eller när ekonomin i bolaget tillåter det.

Johan: Har rörelsekriterierna, vinstsyfte, självständighet och varaktighet egentligen något explicit att säga om hobbyverksamhet? Dessa kriterier är väl främst till att skilja näringsverksamhet från exempelvis inkomst av tjänst (vilket kan hända om du startar bolag och bara har en leverantör i huvudsak under en längre tid)?

Lycka till Tomi
Janne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-19, 08:35 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Janne@Oct 18 2004, 23:06
Johan: Har rörelsekriterierna, vinstsyfte, självständighet och varaktighet egentligen något explicit att säga om hobbyverksamhet? Dessa kriterier är väl främst till att skilja näringsverksamhet från exempelvis inkomst av tjänst (vilket kan hända om du startar bolag och bara har en leverantör i huvudsak under en längre tid)?

Lycka till Tomi
Är just poängen är det inte näring så är det hobby som beskattas de i inkomst av tjänst. Eller anställlningsförhållande som också beskattas i tjänst.

Självständighet har att göra med anställning.
vinstsyfte & varaktighet har att göra med hobby eller näring....
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017