FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Har några frågor. Mitt företag hyr en server av ett serverhotell. Nu skulle jag vilja byta serverhotell då jag hittat bättre alternativ. Anledningen till att det är ett bättre alternativ är att jag inte är helt nöjd med serverhotellet, och dessutom är det billigare. När jag hyrde servern så fixade serverhotellet min url (www.mittFöretag.com) och e-postadresser (mittNamn@mittFöretag.com). Nu till mina frågar: Kan dom jävlas med mig om jag byter företag. Jag menar kan dom hålla på min url och mina e-postadresser? Läste någonstans att någon stackare försökte byta serverhotell men det tog långt tid att ”peka om” url:en till den nya servern. Är det verkligen serverhotellet som sitter på detta eller är det en ”myndighet” ovanför dem som sköter ”pekningen”? Är det bara serverhotellet som kan peka om url:en? Vore tacksam för svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Tyvärr har ditt nuvarande "serverhotell" satt sig själva som administrativ kontakt. Om jag vore du och hade en känsla av att det kunde bli problem med en eventuell flytt så hade jag skapat mej ett konto på domaininfo.com där domänen verkar vara registrerad idag, och skickat ett mail till ditt webbhotell att dom skall godkänna en flytt till ditt konto. Efter du gjort ovanstående har du den totala kontrollen iom att du anger DNS servrar för din domän på ditt konto, det är dessa som normalt måste ändras vi en flytt, och de nya dns uppgifterna kommer du få av din nya "provider". Ett exempel på hur NameServer information kan se ut är ns1.wn.se ns2.wn.se Efter det skulle jag påbörja en eventuell flytt. Thomas
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
hej
det allra flesta hotell är bra och sköter sig utan problem har du bara sagt upp ditt avtal med nuvarande hotell enl deras policy inga problem. Det nya hotellet fixar en transfer till dig om det behövs ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är mycket varierande det där. Vissa webbhotell kan vara mycket besvärliga och/eller ta bra betalt för att flytta samt peka om domäner. Andra webbhotell är mycket tillmötesgående... Ställ frågan om flyttning till just ditt hotell och hör sedan av dig här igen om hur det gick..
![]() En del domäner får inte webbhotell registrera på sig själva, däribland .se, utan domänen skall reggas på användaren/ägaren... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kontaktade domaininfo. Resulterade i att vi fick alla rättigheter rörande domänerna(efter ett fax). Så allt löste sig till det bästa... Så nu kan jag peka om dom själv...
Vill tacka Thomas för hjälpen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|