FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Vad är egentligen den 'rätta' benämningen på yrken som innefattar webbdesign & webbutveckling? Är man webbdesigner om man bara DESIGNAR hemsidor? Är man webbutvecklare om man bara KODAR hemsidor? Vad heter det då om man gör både och? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Svår fråga.. Men en webbutvecklare kan väl jobba med fler saker än kodning? Benämningen utvecklare kan säkert innefatta en större omfattning inom samma ämne. I det här fallet webben...
Nästan samma fråga jag fick när jag kollade på Robinsson :huh: ....Några kallar sig "egen företagare".. Men vad gör dom då? Vad jobbar dom med?..Eller så, jag vet inte.. :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ser det mer som att de båda yrkena oftast jobbar med de olika skikten:
1) Webdesigner = frontend 2) Webutvecklare = frontend (& middlelayer) & ev backend 3) Systemutvecklare = Webutvecklare + desktopapps. + övergripande funktionalitet i hela systemet (db, nätverk etc) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Webdesigner kan ju fungera för en person som både designar och kodar. Jag skulle personligen ha valt att kalla det webbutvecklare (web developer), vilket i och för sig kan vara lite bredare. Jag har även sett benämingen webbprogrammerare.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Själv går jag under titeln "Coding monkey" :P
Monkey see, monkey do... Eller är det bara jag som har lite komplex för att jag aldrig hittar några nya fräna lösningar på saker och ting? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Webbmaster ... då gör man väll det mesta? eller.
Själv kallar jag mig för knegare... jag tycker det är lite patetiskt med titlar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag brukar säga entreprenör, det säger mycket, men samtidigt så lite.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Vi är alla slavar under det socialitiska samhälle vi lever i
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Frågan är hur man uppfattas i folkmun. Jag tror att webdesigner funkar bäst. Jag föredrar endå webbutvecklare eftersom mina kunder är oftast folk i branchen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|