Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför säljs så få .se-portföljer?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-19, 17:23 #1
NameDrives avatar
NameDrive NameDrive är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Nykomling
NameDrives avatar

Handeln med hela portföljer av domäner är i Sverige väldigt blygsam, åtminstone vad jag har sett under min tid i branschen. Medan .com-domäner säljs i bulk med flera tusentals domäner i en transaktion har vi inte riktigt kommit dit än på samma skala i Sverige. I och med att tasting på .com i princip är dött finns det allt fler intressenter från andra länder som vill köpa .se-domäner. Det gör att många frågar oss om vi inte har något på lager, men för Sverige ser det överlag tomt ut på den fronten. Vad tror ni att det beror på?

Därför undrar jag om någon här på forumet kan tänkas sitta på en hel portfölj domäner som de skulle vara intresserade att sälja? Haken här är att jag enbart tar emot portföljer som värderas och säljs baserat på deras nuvarande parkingintäkter. Det spelar ingen roll var domänerna är parkerade.

Känn er fria att PMa eller maila på [email protected]
NameDrive är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-19, 18:47 #2
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Hur brukar man värdera en parkeringsportfölj?
Anledningen till att portföljerna inte säljs tror jag beror på att värdet är mycket större att sälja av .se domännamnen styckvis.
Oläst 2009-08-19, 18:57 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag tror det beror på att det fortfarande är relativt knöligt att skriva över innehav på en .se domän jämfört med en .com som går bra mycket fortare..
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-19, 18:59 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Anledningen är nog att ingen skulle sälja sin .SE-portfölj baserad på parkeringsinintäkter om man inte är en liten fulreggare från Ukraina med massa fulreggningar
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-19, 20:32 #5
NameDrives avatar
Nykomling

Nykomling
NameDrives avatar

Nicklas: När man säljer hela portföljer tittar man på den totala intäkten som portföljen genererar per månad. Därefter sätter man en multipel beroende på vilken kvalitet det är på domänerna. Dessa variabler sitter någonstans mellan 12 månader och upp till åtta år. Just åtta år fick den legendariska domainern Yung Yee när han sålde sin portfölj till Marchex för 165 miljoner dollar. Marchex finns idag listade på aktiemarknaden, så det står vem som helst fritt att köpa sig in i företaget om man tror att portföljen kommer att stiga i värde. För tillfället har aktien tagit mycket stryk, så det går att köpa in sig till ett rätt hyfsat pris. Här svävade jag visst ut lite...

Dan: Bara för att man säljer i bulk behöver man ju inte rea ut domänerna, vilket Yung Yee kan ses som ett exempel på. Det är ju upp till parterna att avgöra hur multipeln ska sättas. Dock ska jag inte sticka under stol med att många portföljförsäljningar innehåller "fulreggningar".
Oläst 2009-08-19, 21:21 #6
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Jag tror att svenska "domainers" är mer fokuserade på generiska namn. Dels för att andelen typeins på .SE-marknaden är betydligt mindre än .COM samt att svennar överlag var senare ute än amerikaner på com-marknaden och inte sitter med så stor mängd domäner med parkeringsintäkter. Finns säkert de som har massor, men överlag tror jag den svenska marknaden är ganska liten.

Eller hur ser det ut för er? Är Sverige något att ha
Oläst 2009-08-20, 10:19 #7
NameDrives avatar
Nykomling

Nykomling
NameDrives avatar

Dan: Man kan tjäna mycket bra på svensk trafik. CPC är förhållandevis hög i jämförelse med andra länder. Och de som seglar upp nu som nya aktörer på svensk parking är överlag utländska investerare.
Oläst 2009-08-20, 10:23 #8
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Där ser man. Men är inte investeringar i domäner där den primära avkastningen är parkeringsintäkter (till skillnad mot ett bra namn där det är försäljningspotential) extremt riskfyllt?
Oläst 2009-08-20, 11:16 #9
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
det beror ju helt på vilken data dom baserar sina registreringar på
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 09:42 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
En orsak att det inte säljs hela portföljer är väl just en blygsam värdering, 12-96 månader är inte så mycket i mina ögon. Kan jag ha en hel portföljen avbetald på 8 år är jag nöjd (det är trots allt en direktavkastning på 12,5% om man nu skulle komma ut i bästa läge och få betalt för 8 års intäkter). Går man sen ner till snålbud på 2-3 års intäkter så är man nog bara kortsiktig ägare som inte kan matematik eller vad en vanlig investeringsportfölj normalt ger i avkastning.. Observera att vi inte har spekulerat i värdeökning eller värdet på en egenutvecklad tjänst ens med dessa siffror.. jag skulle aldrig sälja en domän baserat på parkeringsintäkter om jag inte satt med kortsiktiga "fulregistreringar" som Dan nämner. Jag hade däremot personligen inte haft några problem med att investera i riktiga generiska premiumdomäner enbart baserat på parkeringsintäkter

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017