FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enligt TV4 Nyheterna i morse kl 06:00 så var det nu klart att Koenigsegg och GM har undertecknat ett bindande avtal ang ägarbytet av SAAB. Finansieringen är dock bara klar till 70% än så länge.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Vet verkligen inte riktigt hur jag ska ställa mig till det där. I ena benet känns det som en stor lekstuga för vuxna småpojkar, å andra sidan borde man inte få tag på finansiering utan att ha något konkret att komma med.
Att byta ägaren GM mot någon annan stor biljätte hade nog inte varit ett steg framåt i alla fall. För Trollhättans skull hoppas jag verkligen att Koenigsegg har ett trollspö, eller i alla fall magiska idéer som kan göra underverk. Jag håller tummarna och är försiktigt positiv! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det verkligen klart då? Om jag skriver på ett kontrakt att jag ska köpa en bil eller ett hus och sedan bara har finansiering upp till 70% så har jag förvisso trampat rejält i klaveret, men med nästintill absolut säkerhet så har jag INTE köpt en bil/hus.
Det finns väl alla möjligheter att det faktiskt kan fungera (i den bästa av världar) Koenigsegg kan åtminstone tillföra det som SAAB saknar när det gäller "sexighet"och "coolhet" (om det är ord som alls ska användas när det gäller bilar) sen är väl frågan om man kan omsätta det i produktionsfärdiga bilar som går att sälja (där gissar jag, utan någon som helst egentlig insikt, att C. Koenigsegg kan komma till korta)...men jag tycker det är rätt väg att gå om man nu ens ska försöka. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Jag är också lite fundersam till de sista 3 miljarderna. Eller snarare bekymrad för jag vill väldigt gärna att detta lyckas. Det vore att skriva räknenissarna på näsan en gång för alla som bevis för att man inte kan bedriva biltillverkning med kvartalsrapporten som enda mål.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag köper gärna en koeningsegg till familjen...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Koenigsegg 9-3 Aero
![]() Låter bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Detta har väl knappast med den form av företagsamhet som skall diskuteras i denna kategori så jag flyttar den till "Off Topic".
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Jag tror båda företagen kan bidra med mycket till varandra. Det jag funderar på är om Koenigsegg har de ekonomiska muskler som krävs för en så stor serietillverkning som SAAB har. Åt vilket håll vill de föra SAAB? Ska de ta steget från att vara en folkbil till att bli ett mer exklusivt bilmärke? Jag tror det är ett krav att nischa sig, serietillverkade bruksbilar kan stora tyska och kinesiska tillverkare göra mycket billigare med sina enorma volymer i jämförelse med SAAB.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Min analys av bilbranschen är ju annars att det behövs ett 100% nytänk. Jag förstår inte riktigt hur man kan rättfärdiga dom priser man tar ut idag med t.ex. utvecklingskostnader när ingen egentlig utveckling sker. Förhoppningsvis är bilar nästa stora expansiva marknad med samma typ av pris/prestandautveckling som vi sett hos datorer/hemelektronik.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Koenigsegg är ju historiska i och med att de har tillverkat världens billigaste sportbil (Edit: När det gäller utvecklingskostnader alltså, inte själva prislappen på bilen
![]() Jag är säker på att en hel del ingenjörer lär få lämna Saab när Koenigsegg tar över. Tror bara detta kommer att vara positivt, Koenigsegg vet hur man bygger bilar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|