FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har fått en faktura som förföll 31 juli. Fick en påminnelse för några dagar sedan där de hade lagt på 50 kr i påminnelseavgift.
Inga stor summor, men rent principiellt, är detta något de har rätt till, att lägga på en påminnelseavgift direkt? Kan vara bra att veta för egen del också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
De har rätt att skicka ut en påminnelse redan dagen efter förfallen faktura. Påminnelseavgift får max vara 50 kr.
Edit: Om det var bara för några dagar sedan så är det ju ca 10 dagar efter förfallen faktura och det är rätt vanligt förkommande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Inte riktigt sant om man är privatperson dock..
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
[/quote] Helt korrekt som najk skriver, men det även så att 50 SEK är den maximala avgiften som är finasiell tjänst dvs momsfri,var noga med att kolla att de inte lagt på moms på påminnelseavgiften, det är nämligen vanligt att göra det misstaget. Har du inget avtal med leverantören så kan du bara strunta i att betala påminnelseavgiften, men om de lagt på moms på påmonnelseavgiften kan du strunbta i den oxo, du ska dock bestrida avgifterna i sedvanlig ordning för att göra leverantören uppmärksam på att de gjort fel, om ni nu inte har ett avtal om påminnelseavgift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Förstår inte vad problemet är? Har man inte betalat sin faktura i tid så skall ngn sitta och skicka ut en påminnelse vilket kostar både tid och porto.
bara betala och se glad ut.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Påminnelseavgift ska vara avtalad. Normalt debiteras 45 kr eller 50 kr.
Påminnelseavgift får endast debiteras en gång per faktura oavsett antal påminnelser som skickas. Avgiftens storlek ska också vara avtalad och upp till 50 kr är momsfritt. Om de ändå debiterat moms på påminnelseavgiften bör du i första hand påtala det och be dem korrigera. Jag är inte alls säker på att du bara kan strunta i eventuell moms som debiterats här. Fungerar allt bra i relationen i övrigt så rekommenderar jag att du betalar påminnelseavgiften oavsett om debiteringen är helt korrekt eller inte för att behålla en god relation.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu är det kanske inte relevant för just det här caset, men observera att om inget annat avtalats så har de rätt enligt räntelagen att kräva ränta på den försenade fakturan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
..vilket är referensräntan (reporäntan har jag för mig?)
+8 procentenheter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|