FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag undrar om någon har erfarenhet av iSCSI och kan hjälpa mig med en snabb fråga, av typen, fungerar det eller fungerar det inte.
Jag har en NAS där jag försökt att få extern åtkomst via FTP och sedan montera det som en enhet med någon programvara. Detta har fungerat sådär eftersom jag tycker att dessa programvaror är under all kritik, om dom ens går att få fungera i en varierad Vista x86/x64 miljö (kanske med undantag av SouthRiver WebDrive, som känns onödigt dyrt vid 500:-/klient, och allra helst om det inte fungerar fullt ut) Nu vet jag att den NASen det gäller (en Synology) med nästa uppdatering kommer få stöd för iSCSI, då undrar jag, är det någon som vet hur det fungerar? Jag vet att man i det administrativa gränssnittet då kan skapa iSCSI Targets, kommer jag med Vistas inbyggda iSCSI initierare kunna montera dessa Targets som enheter i Vista? Det känns på något sätt som att det är för enkelt, för bra för att vara sant... någon? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, du kommer kunna montera diskenheterna över iSCSI.
Dock är det inget du vill göra utanför ditt egna LAN.. Med iSCSI-enheter kommer de dyka upp i Diskhanteraren som block-device och där kan du sedan formatera den med t.ex. NTFS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Varför är det inget jag vill göra utanför mitt eget LAN ?
(jag antar att svaret har med säkerhet att göra, så då är frågan, GÅR det inte ? varför skulle det vara osäkrare menar du än att göra mappen tillgänglig via FTP ?) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är grundproblemet du försöker lösa? Att komma åt en delad mapp på en dator från internet?
Då känns iSCSI lite överkurs, och som emilv skriver kommer du troligtvis att behöva byta filsystem. Har du tittat på en VPN lösning? Om mappen du vill komma åt finns på en Windowsserver så medföljer en VPN server. (Aktivera RAS) Vista/XP har i sin tur även VPN klienter inbyggt. Ett annat bra och stabilt alternativ är OpenVPN. Det fungerar i de flesta miljöer. När du aktiverat VPN tunneln kommer du hitta den utdelade mappen på samma sätt som om du suttit lokalt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
gummianka:
Jag skulle inte ens rekommendera dig att göra den tillgänglig via vanlig okrypterad FTP. Däremot om du installerar en FTP- server som stöder krypterad FTP över TLS så blir det mycket säkrare. Fast du har fortfarande problemet att mounta remote. Jag håller med övriga att du borde satsa på någon form av VPN-lösning. TeamViewer har en inbyggd filöverföringsfunktion. Men den verkar låst till 80 KB/s, men den skulle fungera.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Eh, grundproblemet som jag försöker lösa är det jag beskrev inledningsvis, jag har en mapp på en NAS (Synology, följaktligen ingen Windowsserver, eller ens en Linuxserver, även om mjukvaran i NASen bygger på Linux) som jag vill kunna komma åt utifrån (och "inifrån" för den delen) men jag måste kunna montera den som en enhet (med "enhetsbokstav") därför faller t.ex. Windows inbyggda, och som jag tycker själv, utomordentligt "enkla" stöd för t.ex FTP.
Så som jag ser det så verkar iSCSI alldeles utomordentligt, om/eftersom det ju nu erbjuds, och om det nu fungerar som jag efterfrågat. Alla alternativ som presenteras går som jag ser det bort med tillgänglig hårdvara (som var dom givna "ramarna" för just den här frågan) eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Varför faller Windows Share (SMB)?
Jag rekommenderar t ex PPTP eller OpenVPN, och sedan SMB. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
(Om vi snackar över internet) Sedan vet jag inte hur bra det hanterar MTU över VPN. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|