FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker det är mycket som pekar mot att Google kan komma att bli en betaltjänst inom 10 år.
Google har ett lönsamhetsproblem. 2008 gjorde man en vinst om endast 4.2 miljarder dollar. Det är, tyvärr, en bråkdel av vad man skulle kunna tjäna som betaltjänst. Google är från och med 2010 följande: Världens bästa sökmotor, världens tredje största community Orkut, världens andra största bloggsystem, Android, Google Chrome + OS, Google Maps + Earth, världens största videotjänst Youtube, världens näst största emailprogram Gmail, Gtalk, Google Docs etc, etc. Ponera att Google i framtiden skulle kräva alla användare på en månadsavgift om 25 dollar för att använda samtliga funktioner som idag Google erbjuder grattis. Om 250 miljoner användare skulle betala detta blir det en årsintäkt om 75 miljarder dollar och en vinst efter skatt om 55 miljarder dollar att jämföra mot idag 4 miljarder dollar. Med en årsvinst om 55 miljarder dollar (mer än 3 gånger mer än microsoft någonsin uppnått) skulle Google kunna köpa upp alla Hollywoods stora mediabolag på bara ett års intjäning och via Youtube lägga ut all film någonsin producerad i Hollywood på Youtube gratis (men bara för de som betalar 25 dollar i månaden för Google månadsavgift). Med så stora intäkter skulle Google snabbt kunna köpa upp alla stora filmbolag, spelbolag etc och mot en avgift om 25 dollar i månaden låta folk se vilka filmer som helst via nätet eller spela vilka dataspel som helst. Världens största spelbolag EA Games värderas tillexempel bara till 7 miljarder dollar och med 250 miljoner betalande användare skulle Google kunna köpa upp EA Games på bara 50 dagars vinst och göra alla EA Games spel tillgägliga gratis via nätet och därmed locka ytterligare prenumeranter till Google. Google bygger idag in användaren i ett beroende av Google. Alla internetanvändare är idag i princip vana vid Google, Youtube, Gmail, Google Earth/Maps, Orkut. Om Google tog ut en månadsavgift om 25 dollar för detta och alla andra tjänster skulle man fortfarande locka miljontals betalande användare. Jag räknar med att Google inom 10 år slår till med en betaltjänst när man räknar med att flk är tillräckligt beroende av Google för sina dagliga liv. Det räcker då som sagt med bara 250 miljoner betalande användare om 25 dollar/månad för att Google bara på detta skall göra en nettovinst om 55 miljarder dollar, mer än 13 ggr mer än nuvarande vinst. Google bygger idag även gratis trådlöst bredband. Om folk skulle få gratis bredband, tillgång till all världens film och dataspel, världens bästa sökmotor, ett gratis operativsystem, antivirus, mail, bloggkonto, analytics, gratis maps med navigator, världens största digitala bibliotek, etc etc så tror jag att Google skulle kunna ta betydligt mer än 250 miljoner betalande användare. Därför kommer Google att bli en betaltjänst när folk är tillräckligt beroende av deras system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Låter inte helt omöjligt om man kollar på dina beräkningar, men strider det inte helt emot vad Eric Schmidt, Sergey Brin och Larry Page hade tänkt när de startade Google... Men förstår dem om 400 miljarder SEK i månaden suktar dock. Tror inte det här händer
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror inte för fem öre att de kommer att ta betalt för majoriteten av de tjänster som erbjuds idag. Den sekund de gör det så kommer det med all säkerhet börja dyka upp starka alternativ. Baidu t.ex. skulle kunna se det som en unik möjlighet. Det är en alltför drastisk vändning tvärtemot allt som Google stått för än så länge och ett katastrofalt affärsdrag.
Helt omöjligt är det definitivt inte men att helt och hållet byta riktning på det viset brukar mycket sällan lyckas. Långt ifrån alla företag är till salu förresten =)
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Google tjänar sina pengar på företag.
Google Apps, Google Adwords mm. När folk får upp ögonen för Google App Engine & Google Chrome (OS) så kommer pengarna att trilla in ännu mer. [TEORI] Ni tror väl inte att Chrome (OS) kommer att levereras utan reklam? Det kommer att ligga en liten "rad" överst på skärmen (likt reklamen i Gmail) som kommer att läsa av exakt vad du skriver/läser... [/TEORI] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
google tjänar pengar på google ads och adwords.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Dem tjänar så dem klarar sig, att alla deras tjänster helt plötsligt skulle kosta är nog inte att oroa sig över. Dock kan de ju komma kommande tjänster från Google som kommer att kosta en slant.
EDIT: Måste dock ge credits till dig för en väl genomförd analys ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man kan helt enkelt inte få produkter till ett marknadsvärde av tiotusentals dollar för $25 per månad. Anledningn till att varor kostar det de gör är att de också kostar pengar att producera. EDIT: stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu räknade du ju ut en omsättning, och jämförde med nuvarande vinst.
Har man verkligen problem om man gör 4 miljarder i vinst? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
JAg måste sæga att jag litar på google i deras hantering av min information, blint faktiskt.. Men vad hænder den dagen då jag anvænde Chrome OS, Chrome Webblæsare, Google mail, youtube. (sækert en google webbhost)... D.vs nær google vet precis allt om mig... vad hænder då om Google sæljs om typ 3o år?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |