FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en text i en databas (mysql). När jag visar den på skärmen (Vista) så syns inte radbrytningarna. Texten innehåller line feed, dvs char(10) eller 0x0a.
Jag vet att denna typ av radbrytningar inte brukar synas i Windows. MEN - jag vet att vid något tidigare tillfälle lyckats få upp ett tecken som ser ut som en liten fyrkantig ruta istället för radbrytningen. Då har jag iallafall kunna lista ut att det finns en radbrytning där. Programmet jag använder heter Navicat och är en mysql klient. Jag har provat att ändra teckensnitt i programmet. Men det hjälper inte. Jag arbetar normalt i linux, så då syns radbrytningarna fint. Jag vill därför inte ändra i texten. Utan jag vill bara ändra i windows eller i min klient. Är det någon som har koll på hur man kan få upp tecknet som ser ut som en fyrkantig ruta på de platser i texten där det är radbrytningar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vet iaf att med EditPlus så görs det radbrytningar som inte "uppfattas" av NotePad, så testa ett annat textprogram.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
\r är Carriage-return (tecken nr 13)
\n är New-line eller Line-feed (tecken nr 10) Windows använder \r\n (13+10) för att ge en radbrytning. Unix/Linux använder \n (10). Mac använder \r (13). Dessa tecken är naturligtvis osynliga. Windows visar inte enstaka \n och \r, utan endast kombinationen \r\n. Kombinationen \n\r visas alltså inte heller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kan rek notepad++
|
||