FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tjenare WN!
Tänkte höra med er om någon som kan msdos "xcopy" och "move" kommandon har lust att hjälpa mig. ![]() Det jag söker efter är: ett kommando som flyttar alla filer från "C:\mapp1\" till en ny mapp med namnet "dagens datum" t.ex "C:\filer\2009-07-12\" Mappen blir under dagen fylld med bilder, och senare under natten tänkte jag flytta över filerna till en ny mapp. Detta ska göras dagligen med hjälp av "Schemalagda aktiviteter" Kan självklart betala en mindre summa pengar för det här, om det är något avancerat som kräver mycket tid. Kommandot jag testat är detta här nedan, som bara tar backup.. jag vill flytta på filerna helt och hållet inte ta backup :blink: xcopy C:\mapp1\* C:\filer\%date%\* /Y /Q /S” Tackar! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Med cygwin får du en GNU-miljö i Windows. Använd det så slipper du DOS-kommandon och DOS-promten.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Borde du inte bara kunna skapa en .BAT som gör följande:
mkdir "C:\filer\%date%" move C:\mapp1\*.* "C:\filer\%date%" Med reservation för att jag inte har använt Windows på väldigt länge. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Jag använder det, trots att jag betalade en annan för samma grej.. men din lösning var bättre ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
xcopy /c /e c:\mapp1\ c:\filer\2009-07-12\ Dock hur man få in datum och sånt .bat kom jag inte ihåg , batch i Windows är en ganska lobotomerad historia jemförelse med bash som finns under riktiga operativsystem, du kanske måste köra powershell. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är det ganska länge sen jag också lekt med dos men du kan ju testa xcopy /e c:\mapp c:\%date% för att kopiera alla mappar inklusive undermappar i c:\mapp till c:\dagens datum.
Är dock inte helt 100. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nej jag kanske var lite otydlig
![]() Det löste sig alltså, tack vare b_andersson ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Ett sätt att slippa ange katalognamnen på mer än ett ställe skulle kunna se ut så här (obserevra att jag använt dubbelfnuttar för att kommandot ska vara säkert för mellanslag i filnamn):
Kod:
@echo off set source=C:\mapp1\ set target=C:\filer\ mkdir "%target%%date%" move "%source%*.txt" "%target%%date%" set source= set target= |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Robocopy är inte nytt men väldigt potent, helt rätt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|