FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
har en fråga rörande moms som kanske är lite klurig. Jag brukar fakturera utländska företag inom EU för annonsering på en sajt som jag driver. VAT finns från mig samt företaget som köper annonsutrymme, vilket har medfört att fakturan inte har moms angivet. Men detta förfarande gäller väl egentligen om den vara/tjänst som företaget köper lämnar landet. Annonsering på min sajt sker mot användare från Sverige och övriga världen, mina servrar ligger i Sverige. Anses tjänsten/annonseringsutrymme jag tillhandahåller lämna Sverige när ett utländskt företag köper annonsutrymme? Är det OK att köra utan moms på fakturan i detta fall? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är ingen moms på det, och du behöver egentligen inte göra en faktura och skicka heller, dock så kan det ju vara bra att ha för egen bokföring, det du bör tänka på är att du ska ha ett bra avtal som inte utelämnar något, så du inte åker på någon stämning...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Natrurligtvis måste det finnas en faktura när man säljer en tjänst/vara (jag har ett företag, ett annat företag köper av mitt företag), så där vet jag inte riktigt vad du menar.
Problemet är hur man ska tolka vad som händer med varan, lämnar den sverige så är det utan moms annars med moms. Men hur är det med denna typ av tjänst jag säljer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du ska ha din kunds VAT nummer på fakturan och inte debitera moms på din faktura.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Moms vid utlandshandel beror på
1) Vara eller tjänst 2) Inom eller utanför eu 3) Var varan/tjänsten räknas som omsatt 4) Om köpare har VAT nummer Det finns en bra broshyr "moms vid utrikeshandel" eller nåt sånt att ladda hem på skatteverkets sida. Jag rekommenderar att du gör det och sen kontaktar skatteverket via telefon vid oklarheter. Stor risk du får felaktiga svar här eftersom de som inte kan svarar lika glatt som de som kan .... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Så här är det för försäljning av s.k. paragraf-7 tjänster (intellektuella tjänster)
Till sverige: - moms 25% som vanligt Till EG: - moms 25% till privatpersoner - moms 25% till företag som ej anger VAT-nr - ingen moms till företag som anger VAT-nr Utanför EG: - ingen moms oavsett privat/företag Det betyder att om en konkurrent inom EG har t.ex. 10% VAT till privatpersoner är du ändå tvungen att driva in 25% VAT till svenska staten även om det betyder att du är 15 procentenheter dyrare... för att gå runt det så kan man etablera dotterbolag i olika länder, men det kôster.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Men den generaliserar allting och är för "liten" för att gå in på detalj. Export av varor är sin sak och undantagen där är inte lika vanliga som vid tjänster vilket detta är. Men om skatteverket säger att det inte är momspliktigt så är det bara att köra på det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Lånar tråden lite..
Har ganska precis samma fråga som trådstartaren, någon med erfarenhet i ämnet? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|