FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Köpte min (då ett år gamla) bil för ungefär ett år sedan. Det första som hände var att knapparna till elhissarna började att spöka. Ibland fick jag inte upp rutorna alls. Jag åkte till närmaste auktoriserade verkstad och de bytte knappsatsen utan att knorra - det gick på nybilsgarantin. De sa att den där dosan är av dålig kvalite och går sönder ofta. Sedan dess har tyvärr den fånigt korta nybilsgarantin gått ut. Nu börjar såklart knapparna att spöka igen. Det har gått mindre än ett år. :-( När jag kontaktar verkstaden så säger de att garantin inte förlängs. Då säger jag att vanlig konsumentköpsgaranti ju måste gälla. De hävdar de dock att den inte gör.. Så nu behöver jag hjälp, vad är det som gäller här igentligen? Om det som han säger stämmer, så betyder det att företagen kan laga alla fel med skit som håller endast en kort tid, och sedan inte behöva stå för det? Tacksam för svar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Utan att vara så värst insatt i det hela så är det första som slå mig, lämnar dom inte garanti på sitt arbete?
Då kan dom lika gärna sätta dit något provisoriskt med eltejp som lossnar när man lämnar verkstan o sen säga "Det fungerade innan"... Låter sjukt!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men du måste väl ha fått garanti på reparationen då?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mycket bra fråga! Skall kolla med dem ang. garanti på eget arbete. Möjligen är det så att de inte lämnar egen garanti på arbete som faller under nybilsgarantin. Vilket ju låter korkat, men man blir ju inte speciellt förvånad.
Någon som hade koll på vad konsumentköpslagen säger? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ring konsumentverket bara ?
Update: Fann detta på KO hemsida om det hjælper. "Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger. " |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
vilket bilmärke och modell det handlar om?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack Conny. Tyvärr så fanns inte felet då jag köpte bilen (från en annan handlare) utan visade sig först efter någon månad.
Typ av bil... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Konsumentköplagen är stor och bred men i korta drag
är den enligt följande: Reklamationsrätten gäller i 3 år. Det åligger kunden att bevisa att felet varit där sedan fabriken (före köpet..) Garantier är helt och hållet frivilliga, även om de flesta datorprodukter i alla fall har 1 år. När det gäller reklamationsrätten i 3 år så räknas allt som händer inom de första 6 månaderna som något som funnits sen fabrik. Med andra ord kan man kalla detta en garanti. Om det är något speciellt med bilar vet jag inte, men detta är det som gäller på vanliga saker. Sen finns det en massa paragrafer om utlägg i form av milersättning och liknande. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|