FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man som sajtägare vill jämföra sina annonspriser (CPM) med konkurenter och även andra sajter för att se om man ligger på rätt nivå är ju CPM oftast en enkel siffra att kolla av.
Men hur mycket påverkar antalet Unika Besökare CPM-priser? Om det är två sajter som har 250 000 visningar i veckan men den ena har 50 000 unika och den andra kanske 10 000 unika, vad brukar det skilja då? I tidningsvärlden brukar antalet läsare vara det som påverkar priset mest, ju fler läsare desto högre priser. Men hur är det för webben, finns det någon siffra/snitt på hur mycket en sajt kan ta betalt för unika besökare? 1 kr pr styck eller 1 öre till exempel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
beror ju helt på vad det är för besökare
på en torrent-sida så kvittar det nog ganska mycket hur många unika besökare du har, där lär de flesta vilja köra cpa däremot på en nischad sida så kan cpm-priset gå upp rejält (om nu någon fortfarande betalar för cpm...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
CPM varierar extremt mycket.
Bäst betalt får du om din sajt inriktar sig mot B2B. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan inte säga exakt hru ditt exempel - 50 eller 10 / 250 - skulle på verka ditt CPM, det kan ju också bero på innehållet på din sida, men det är definitivt att UB är en viktig parameter för annonsörer.
Själv skulle jag betala mindre per visning för 30 visningar per besökare än för 5. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|