Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sökmotorer och dynamisk omdirigering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-13, 19:52 #1
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv

Halloj,

En fundering som jag har fått i samband med planerad release av en ny version och plattform. I och med att jag kommer att ha en dynamisk omdirigering av besökare beroende på varifrån denna kommer så kommer ofelbart problematik med sökmotorerna på tapeten.

Det gäller min sajt kurslitteratur.se

Hur det kommer fungera:

besökare utanför Sverige kommer att omdirigeras till textbookexchange.eu
besökare från Sverige kommer att omdirigeras till kurslitteratur.se

Ovanstående är oberoende av vilken adress de knackar in.

Så, frågeställningen helt enkelt. Google, eller vilken sökmotor som helst kommera att crawla siten, och omdirigeras på samma sätt. Har de svenska ip:n som de utgår ifrån också (så jag slipper köra ngn form av table-lookup på ip-ranges och undanta från omdirigering).

För att ytterligare krångla till det så har jag också blandat in omdirigering beroende på språkinställningar. Dvs, svenska omdirigeras till kurslitteratur.se/sv-se/ (eller om de sitter utomlands med svensk språkinställning: textbookexchange.eu/sv-se/) och så vidare

Har jag skjutit mig själv i foten nu?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-13, 22:56 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Flitig postare

Du går enbart på IP-nummret?

Hur gör du själv när du utvecklar sidor...?

Vad är anledningen till att dirigera om trafiken?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 00:39 #3
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Mycket flitig postare

Åtminstone när det gäller googlebot, msnbot och yahoo slurp har jag aldrig sett något annat än US i loggen.

Det går ju att kolla på user agent och inte omdirigera om det är en bot.

Är sidorna identiska? Med samma språkmöjligheter? Tänk på att svenskar utanför Sverige kanske vill kunna se den svenska sidan.

En tanke är att omdirigera enbart baserat på språket (men först kolla om cookie är satt sedan tidigare). Då finns det dock risk att många svenskar hamnar på .eu om man har engelsk version av webbläsaren och inte har ändrat språkinställningarna.

Eller inte omdirigera alls. Låt det ske naturligt genom att användarna kan byta språk. Om man väljer svenska hamnar man på .se, om man väljer något annat hamnar man på .eu.

Ett mer avancerat alternativ är att ha samma domän för allt och köra med geo-dns (som lämnar olika IP beroende på varifrån frågan kommer). Då skulle dock bara en server indexeras, så det bör vara identiskt innehåll. Det är väl främst användbart om man t.ex. har en server i USA och en i Europa. Då kommer användarna till den server som är närmast.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 00:54 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
För att ytterligare krångla till det så har jag också blandat in omdirigering beroende på språkinställningar. Dvs, svenska omdirigeras till kurslitteratur.se/sv-se/ (eller om de sitter utomlands med svensk språkinställning: textbookexchange.eu/sv-se/) och så vidare
Jag läste inte den formulering så noga innan jag skrev mitt svar.

Det kanske är bättre att inte krångla till det för mycket. Om man t.ex. skickar en länk till en kompis i ett annat land så vill man väl att hen ska se den sidan man skickat länken till, och inte bli omdirigerad till en annan sida.

Nu vet jag inte riktigt syftet med omdirigeringen, men jag tror mest på det här:
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Eller inte omdirigera alls. Låt det ske naturligt genom att användarna kan byta språk. Om man väljer svenska hamnar man på .se, om man väljer något annat hamnar man på .eu.
Dumt att krångla till det om det inte behövs. Om man dessutom bara har svenska på .se (men möjlighet att välja engelska och hamnar då på .eu), och bara engelska (möjligen andra språk också som inte har egen domän) på .eu så behöver man inte bekymra sig om duplicate content.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 01:33 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by BjörnJ@Jun 14 2009, 00:54
Nu vet jag inte riktigt syftet med omdirigeringen
Eftersom jag tänker ta tjänsten ut i Europa så faller det sig naturligt att inte använda kurslitteratur.se som är den domän som varit aktiv i åtta år. Väldigt få vet vad "kurslitteratur" är för något, däremot känner nog desto fler till vad textbook är.

Så det blir lite dubbelt, kurslitteratur.se är så inarbetat i Sverige att var och varannan student känner till sajten. Därför känns det rent utsagt korkat att fimpa den inom sveriges gränser, och valet blir därför textbookexchange för eu.

Jag ska ta mig en funderare på det där med att låta alla andra språk än svenska använda textbookexchange, för risken blir annars, som du säger, duplicate content. Vilket jag också har haft i tankarna.
Oläst 2009-06-14, 06:02 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Måste du dirigera om automatiskt? Räcker det inte bara att fixa länkar på kurslitteratur.se som heter något i stil med "English version", "German Version" och låta besökarna klicka sig till rätt sida? Alternativt kan du ha ett script som känner igen land utifrån IP och visa ett meddelande, "Du verkar komma från Tyskland, klicka här för att komma till sajten för ditt land"
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 12:08 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Jun 14 2009, 06:02
Måste du dirigera om automatiskt? Räcker det inte bara att fixa länkar på kurslitteratur.se som heter något i stil med "English version", "German Version" och låta besökarna klicka sig till rätt sida? Alternativt kan du ha ett script som känner igen land utifrån IP och visa ett meddelande, "Du verkar komma från Tyskland, klicka här för att komma till sajten för ditt land"
Nja, visst skulle det kunna vara en tanke, men användaren borde få lägga tid på att ägna sig åt sajtens innehåll istället för att lägga energi på att klicka sig till "rätt ställe" först.
Oläst 2009-06-14, 14:23 #8
Flitig postare

Flitig postare

För det första tycker jag att du ska utgå från att dina besökare kan läsa. Det skulle underlätta oerhört... både för dig och för dom.

För det andra är EU inget land, så problemet med språk kvarstår.

Jag tycker att ditt val av domän är bra. Men hur ska du göra för språket? Kanske fr.textbookexchange.eu för den franska varianten?

Fast jag tror det skulle fungera bättre i just Frankrike med en en fransk domän under FR toppdomänen... Samma med Holland, Tyskland och Spanien...

Men detta med att dirigera om besökare och att du på något sätt ska agera "surfpolis" och bestämma åt folk. Det tror jag är en riktigt sjukt korkad idé... som bara ger massa jobb och huvudverk och som ingen kommer tacka dig för.

Satsa på att tjäna pengar i stället. Det är inte helt fel det heller!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 15:13 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Mr Bob,

Tack för dina synpunkter. Tyvärr känns de inte så konstruktiva, läs gärna tråden igen för svar på din fråga angående språkhanteringen.

Vilket språk som är default vid första besöket läses ifrån webbläsarens inställningar. Om användaren väljer att justera språket (svenska eller engelska som stöds i dagsläget) så lagras detta till efterföljande besök.

Gällande dina tankar om domäner för respektive land så är det en bra tanke, vilken jag också haft, men inte tagit något avgörande beslut om ännu.

Trafikdirigeringen är ingen jätteissue, det handlar om två-tre rader kod så är det problemet ur världen. Så om det blir "en massa jobb" är nog du och jag inte riktigt överens om. Där är det snarare hur det ska hanteras som är problematiken (vilken egentligen inte minskar med landsspecifika domäner).

Du undrade tidigare om jag går enbart på ip-nummer, svar ja. Använder mig av maxmind.

Uppdatera gärna din profil med en korrekt webbadress, du uppfyller visserligen kraven i reglementet, men det bör rimligtvis vara en webbplats som du själv driver. Som det är nu vet jag inte hur mycket vikt jag ska lägga vid dina synpunkter, eftersom du själv inte har några referenser att uppvisa.
Oläst 2009-06-14, 17:12 #10
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Nja, visst skulle det kunna vara en tanke, men användaren borde få lägga tid på att ägna sig åt sajtens innehåll istället för att lägga energi på att klicka sig till "rätt ställe" först.
Jag förstår tanken och tycker den är bra och användarvänlig. Jag vet dock inte riktigt om Google klarar av att hitta de andra språken när de hela tiden dirigeras till det språket som det land-IP deras spindel kommer från.

Kanske går det att trixa lite med robots.txt och undanta Googlebot från omdirigeringen. Bara en tanke, vet ej om det funkar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017