FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Undersöker härmed intresse för mikrobetalningar på nätet. Som ni vet är det inte idag ekonomiskt försvarbart att genomföra små betalningar under ett par kr då transaktionskostnaden oftast är högre än det inkommande beloppet. Flertalet aktörer har genom åren försökt att erbjuda mikrobetalningar på nätet men det har inte slagit igenom ordentligt pga olika anledningar (enkelhet, transaktionskostnader m.m). Vi tror oss ha en lösning på problemet men vill först undersöka intresse och även feedback på vår affärside. Affärside Du som sajtägare skall på ett enkelt, snabbt och billigt sätt kunna börja ta betalt för dina tjänster inom valörerna 0.50 SEK till 10 SEK mot en fast transaktionskostnad på 30%. Det finns ingen registrering eller månadskostnad så det är lätt att komma igång. En besökare har möjlighet att upprätta ett konto i vårt nätverk, fylla på med ett förutbestämt belopp och tidvis spendera småbelopp på tjänster som tillhandahålls av de anslutna sajterna i nätverket. För att genomföra en transaktion krävs en enkel men säker identifiering av kontoinnehavaren. 30% kan låta ganska mycket vid första anblick, men låt oss säga att du tar betalt 0,50 SEK resulterar det endast i en transaktionskostnad på 0,15 SEK, jämför det med en kort eller sms tjänst... Jag tänker inte gå in på detalj på vilka tjänster du kan erbjuda dina besökare, du vet bäst själv vad som passar din sajt bäst, men tänk dig att erbjuda dagspass till utvald funktionalitet för 1 SEK eller låta besökaren ladda upp en extra bild för 0,50 SEK.. ? Hjälp oss att komma igång Vi ser verkligen fram emot dina tankar och funderingar och då vi ligger redo i startgroparna behöver vi även se att det finns tillräckligt många som kan tänka sig att ansluta sig till nätverket. Mvh, Samuel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag vill gärna att ni/du motiverar varför man inte kan använda vanliga SMS tjänster för detta?
Transaktionskostnad är ju detsamma och man får själv välja belopp från 0kr-200kr? (0kr motsvarar då endast användarens SMS kostnad) Jag tror MOSMS.se betalar ut 72% av faktiska SMS-priset till kund. Det vill säga MER än er! (Och MoSMS är garanterat inte billigast) Och jo, i dagens IT-samhälle med företag som redan har SMÅ marginaler så är 30% en JÄVLA massa pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det skulle vara en intressant tjänst, om den är tillräckligt stor, och har tillräckligt låg avgift.
Tillräckligt många användare måste ha konto hos er om det ska vara intressant att använda tjänsten på sin sajt. Tillräckligt många sajter måste erbjuda betalning via er tjänst om det ska vara intressant för användare att skaffa konto hos er. 30% är för mycket, då kan man lika bra ta betalt via SMS (åtminstone från ett par kr och uppåt). Dessutom kan i stort sett alla inom Sverige betala med SMS, utan att behöva skaffa ett konto någonstans. 5-10% skulle vara bra tycker jag. Tänk också på att det är viktigt att sajtinnehavarna kan skriva ut detaljerat bokföringsunderlag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag som potentiell användare av tjänsten (alltså slutkund) kommer aldrig att fylla på en virtuell plånbok i förhand. Varför ska jag förstärka någon skum tredje parts likviditet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jine Givetvis väljer man den lösning som passar en bäst, men att skicka 5 sms för att man skall ladda upp 1 bild extra för 5 annonser känns lite för omständigt. Detta går givetvis att lösa genom bundling, men det blir ju en del tekniska steg i sin egna lösning. BjörnJ Transaktionskostnaden är givetvis diskutabel och den är för närvarande framtagen utifrån vad andra faktiskt tar. Mikrotransaktioner är för närvarande ganska svårt att sätta en prislapp på då man inte kan jämföra äpplen med päron. En sms betalningsleverantör utgår t ex ifrån vad de kostar att hantera ett par tusen transaktioner om dagen, en leverantör av mikrobetalningar har en helt annan volym att hantera per dag, sannolikt flera miljoner när det väl rullar på. Det är ingen omöjlighet att lägga sig lägst bland kort och sms priserna som finns idag. Är mycket medveten om "hönan eller ägget" dilemmat, men hoppas att vi t ex här genom WN kan intressera en del sajtägare att i en liten skala utvärdera konceptet. När det gäller bokföringsunderlag kommer det givetvis att vara tillgängligt i form av ett GUI alternativt via API för de med mycket stora transaktionsvolymer. emilv Nej, varför skall du vara med och bidra till billigare och smidagare tjänster på nätet? Och för den delen är faktiskt ett förtroende för oss ett av de viktigaste grundkomponenterna för att hela konceptet skall fungera. Vill avsluta detta inlägg med något en klok bloggare sa för ett litet tag sedan, reklambaserade intäkter kommer aldrig att inbringa mer än ören per användare medan mikrobetalningar kommer att kunna inbringa kronor per användare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
mikrobetalning:
Vänta här nu lite, min poäng var alltså att varför inte SMSa direkt till siten jag vill, och få nån form av "kassa" där eller liknande? Tekniskt sett är det super enkelt att lösa, speciellt om man slipper nån skum extern partner. Tro mig, jag jobbar med liknande lösningar dagligen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Givetvis kan man göra det, men det kommer att kosta i tid och pengar att ta fram en sådan lösning och att övertyga kunden att sätta in sina pengar där istället för en centraliserad lösning där de har valfriheten att spendera sina pengar på ett större utbud av tjänster känns väl mer sannolik?
Måste tilllägga en skillnad mellan sms betalning och mikrobetalning och det är att sms betalningen är enkelriktad (rätta mig om jag har fel), via mikrobetalningar kan belopp gå från sajtägare till kund istället. Dvs, kund ställer upp på att medverka i en enkät och för det får de t ex 2 kr på sitt konto, men du själv kanske kan få 3 av uppdragsgivaren av enkäten. Vanligtvis sker detta genom att man bjuder på en trisslott efter 5 medverkanden, men besökaren vill ju ha en belöning nu, och spendera dem hos dig eller någon annan... Och förresten, du som kund kanske inte ens behöver fylla på din plånbok över huvudtaget, ta och medverka i t ex enkäter så byggs din "förmögenhet" upp sakta men säkert... Ser fram emot fler funderingar och förslag.. =) //Samuel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
mikrobetalning: Om man smsar in direkt via siten så sätter man ju inte in pengar någonstans, man smsar som betalning för den tjänst man vill utnyttja och får därmed direkt användning av den. Att skapa konton till höger och vänster är något som många drar sig för.
Sen förstår jag inte varför jag som kund ska känna att jag ska vara ansvarig för att en tredjepart ska kunna etablera sig på marknaden, det är därför det finns banker. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|