FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Dyraste sökordet just nu, Google Adwords
"låna pengar", 162,00 kr (förstasidesbudet) Är förstås ett gäng banker som fajtas där (va, vad är vitsen med den här tråden? Ingen aning) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Med tanke på att det på sista tiden kommit låneinstitut som ger 700-800 kr per lead i Sverige så är det nog inte långt borta förrän budinflationen drar igång här. Vissa högprofilfraser har väldigt hög konvertering (10-20%), och ibland kan man skrapa flera leads från en landningssida om man gör det bra... så 100-150 kr per klick för sådana fraser kan vara en bra affär.
Spana in advokat- och lånemarknaden i UK och US på Adwords, finns helt vansinniga bud. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det liknande bud som gäller för annonser som visas via AdSense? Hur stor del av det får publicisten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är inte officiellt hur stor del av budpriset som Google tar, men de flesta spekulationer och experiment brukar sluta runt 15-25%, i alla fall sist jag såg något om det. Som ett vanligt annonsnätverk mao.
Det ska tilläggas att klickpriset för content (Adsense) oftast är en hel del lägre än det "riktpris" som man budar på, som i första hand syftar på sponsrade länkar på Google-söket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ungefär hur stor prisskillnad brukar det vara mellan content och sök? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Wojt: Sevenday hos Euroads ger 780 kr per godkänt lån. Om du har någon välrankande sajt på låneområdet, eller kan driva kvalitativ trafik på annat sätt, kan du även sluta direktsamarbeten med många låneinstitut för liknande ersättningar. Att begära 1000 kr per godkänd ansökan är verkligen peanuts för banker, tänk på vilka summor de tjänar på ett lån i 30.000 - 300.000 klassen.
Björn: Man kan ju lägga separata bud på content och även rikta in sig på specifika webbplatser. Det skiljer sig väldigt mellan brancher och vilka keywords man siktar in sig på. Själva poängen med att göra separata bud (separata kampanjer, snarare) för content är att man väljer specifika ord som inte kostar så mycket, men som ändå finns med på webbsidorna som kör Adsense. Men som exempel på högprofilord, jag kör frasen "boka flyg" för 10 kr/klick på Search (ganska lågt, förhållandevis), och där blir priset för content 5.50 kr/klick på genomsnittet. För högprofilfraser inom sms-lån har jag budat 6 kr/klick, och priset för content hamnar på 4.60 kr/klick på genomsnittet. Snitten är tagna på många tusen klick. Kortfattat, det skiljer sig väldigt mycket på orden och på sajtens content. Content-bud är riktigt roliga att pyssla med, och det blir i princip alltid billigare än Search-bud. Sen gäller det att hålla koll på konverteringarna förstås : ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ja det är inte LEAD... det är en SALE... JÄTTESTOR skillnad. Verkar mer som att banker vill ge så liten ersättning som möjligt till affiliates för de vet att oss går det att utnyttja billigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Oj, visst menade jag Sale förstås.. ursäkta felskrivningen. Farligt att få upp hoppet för dig sådär
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|