Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Innehåll i offert

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-06, 15:28 #1
tomasc tomasc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 13
tomasc tomasc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 13
Standard Innehåll i offert

Hej på er.
Sitter och funderar över en offert jag ska skriva för ett webbprojekt.
Detta är ett lite större projekt än vad jag är van vid.
Ska byggas i ett CMS-system (troligen joomla eller drupal).
Ska väl ha lite olika funktioner som olika språk, medlems-sidor osv.
Men det jag skulle behöva lite tips kring är just innehållet i offerten och hur mycket Ni brukar bryta ner den?
Huvudkategorier skulle kanske kunna vara webdesign, programmering, interaktionsdesign, publicering, möten, support osv.
webdesign skulle man kunna bryta ned till bildbehandling, layout, typografi m.m.

Hur brukar ni göra/tänka kring detta och hur många delar brukar ni ha med?

Trevlig helg!
/Tomas
tomasc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-06, 17:36 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Tänk utifrån kundens situation!

Dvs vad är det kunden vill ha levererat?

Om du arbetar iterativt dvs att du tar fram ett designförslag och låter kunden ha synpunkter som du tar med så är ett fastpris knappast att tänka på utan du jobbar mot löpande räkning.

- Möten med kunden för att ta fram kraven
-Skriva ned kraven från kunden på papper
-få kraven dem godkända (undertecknade)
-Utvecklingsmiljö
-Testmiljö för utvecklaren
-Acceptanstest för kunden
-Produktionsmiljö
-MIgrering av gamla databasen
-Backuprutiner
-Utbildning av kunden
-Support serviceavtal
-Hur många delleveranser under utvecklingsprojektet
-Hur hantera förändringskrav under utvecklingsprojektet
.
.
.


Men vad du behöver göra är en Work Breakdown Structure (WBS), det är en grafisk bild av små lådor/fyrkanter som du succesivt bryter ner tills du kommer till en nivå där du "vet" hur mycket jobb som krävs (vanligt med en dag elelr 4 timmar som minsta del men det kan du välja efter vad som passar dig). En WBS använder man för att verkligen vara säker på att man inte glömt att ta med jobb som man behöver göra i ett projekt.

När man väl har den kompletta WBS:en så kan man sätta ihop en offert, offerten ska normalt inte innehålla hela WBSen men valda delar, på en "leveransnivå", kan man ta med, där kunden förstår vad de får.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-11-06 klockan 18:12
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-06, 17:58 #3
tomasc tomasc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 13
tomasc tomasc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 13
Ok, tack för svar.
Jo, de där med nedbrytningsplanering känner jag till. Men inget jag gör regelbundet så är lite ovan. Ska kika mer på det och se vad jag får ihop.

/T
tomasc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
offert


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017