Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ska man anlita ett SEO företag VS köra själv

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-02, 11:53 #1
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Jag undrar hur långt man kommer med optimeringen om man bestämmer sig för att lära sig SEO själv, istället för att anlita ett företag. Jag behöver varje slant som jag har, så fixar jag det själv genom att läsa på så vore det kanon. Eller kommer det bli svårt? Man kan ju alltid köpa länkar själv?
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-02, 14:51 #2
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Nej det är enkelt, läs runt lite bara. Jag själv började på www.seoforum.se
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-02, 15:37 #3
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Allt beror på vad man har för kunskap, vad man är villig att lära sig och vad man har för resurser.

Det som man kan påverka själv, det absolut lättaste, är optimeringen av sin egen webbsida.

off-page optimeringen brukar vara den del de flesta misslyckas med och många behöver hjälp med just de bitarna. Här behövs det mer kunskap och RESURSER! Med resurser menar jag inte enbart pengar utan även andra bloggar/webbplatser att lägga ut länkar på. Det tar en stund att bygga upp sitt egna lilla nätverk, men något alla som har en webbplats bör ha. Sitt eget lilla mini-nätverk av t ex bloggar :-) för att få grunden och sedan spetsar man till det genom att nyttja länkar ifrån andras webbplatser, t ex genom ett seo-företag

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 12:04 #4
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Som jag sagt innan så är sökmotoroptimering ingen raketforskning. Det är relativt enkelt att lära sig.
Men gäller det en större site kanske det kan vara värt att anlita ett företag för att få en OK off-page optimering.


För er som inte vet vad off-page innebär så är det arbetet som är utanför hemsidans kod.
Dvs införskaffa sig relevanta inlänkar till ens hemsida.


Du kan börja med att läsa googles riktlinjer för Sökmotoroptimering:
http://www.google.com/support/webmasters/b...c=cb&lev=answer

Perfekt för att lära sig on-page optimering.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 20:03 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Om du tycker det är roligt och intressant så tycker jag du ska göra det själv. Har du hyffsad koll på HTML så ska det inte vara några problem att förstå vad som menas med H-taggar P-taggar och META-taggar m.m. Då slipper du lägga tid på att läsa på om detta också.

Själv har jag lärt mig allt efterhand. Kolla in listor som brukar heta något i stil med "Top 10 most important SEO". Surfa runt på många sajter och bloggar och dokumentera och sammanställ allt viktigt i ett Word-dokument. Då blir det enkelt att beta av allt steg för steg när du sedan ska göra onpage-optimeringen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 09:18 #6
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
En annan bra effekt i sin SEO är:

"Gör inte som alla andra, gå mot strömmen"

Ju fler "tio i topp listor" och fler som gör det så får man "samma resultat". För att få bättre resultat behöver man göra något annat än det som "alla andra gör".

Den lagen gäller i allt!

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 19:49 #7
SwordFish SwordFish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 4
SwordFish SwordFish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 4
Mer tips om onpage.

Gör en GRUNDLIG analys av dina konkurrenter. Vad har de för sajter? Vad pratar de om? Vilka nyckelord placerar de sig bra på / bättre än dig? Har de mycket innehåll om produkten/tjänsten/ämnet? Om så är fallet, se till att din sida får mer innehåll än dina konkurrenter. SEO handlar bland annat om att vara bäst. Inte bara bli bäst. På nåt sätt måste du förtjäna förstaplatsen.

Sen måste du ha knas på onpage-biten, som redan sagts här i tråden.
Titel, descriptions och semantiken. Se till att huvudrubriken på sajten är kodad som h1 och inte bara förstorad text med en class på sig. Se till att rubriken för den aktuella sidan innehåller dina/ditt viktigaste sökord.

Prata om dina nyckelord. Innehåll, innehåll och mer innehåll.

Finns hur mkt som helst mer att berätta...
SwordFish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 06:02 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Beroende på vilken typ av webbplats du har är det olika svårt att klara detta krav.

Men 500 ord på varje sida brukar anses som bra ur content-synpunkt har jag läst mig till. Varav 5-7% är dina sökord, alltså ca 25-30 sökord i texten på varje sida.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 11:25 #9
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
5 - 7 % är dina sökord?

Vart har du fått det ifrån? Själv räknar jag inte ut hur hög min "keyword density" är då jag tycker det är att fokusera sin tid på fel saker. DET kommer inte hjälpa dig att klättra i SERP:en.

Man ska skriva naturligt om ämnet/produkten, då kommer sökorden/sökfraserna in NATURLIGT och man behöver inte oroa sig för "keyword density" och lägga ned tid på att "passa in ett visst antal sökord" i sina texter.

Fråga dig detta: "tillhör den biten de 20% av din tid som kommer ge 80% av dina seo resultat?"

Svaret på den frågan: "ABSOLUT INTE!"

Däremot är det, som jag ser det, av största vikt att man har minst 300 ords artiklar, gärna minst 400 ord per artikel/blogginlägg.

Skit i hur många gånger du lyckas få med sökordet/sökfrasen, se endast till att det finns med i titel-taggen och h1, skriv naturligt så kommer sökordet/sökfrasen med.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 03:09 #10
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Originally posted by MrWize@May 7 2009, 11:25
5 - 7 % är dina sökord?

Vart har du fått det ifrån? Själv räknar jag inte ut hur hög min "keyword density" är då jag tycker det är att fokusera sin tid på fel saker. DET kommer inte hjälpa dig att klättra i SERP:en.

Man ska skriva naturligt om ämnet/produkten, då kommer sökorden/sökfraserna in NATURLIGT och man behöver inte oroa sig för "keyword density" och lägga ned tid på att "passa in ett visst antal sökord" i sina texter.

Fråga dig detta: "tillhör den biten de 20% av din tid som kommer ge 80% av dina seo resultat?"

Svaret på den frågan: "ABSOLUT INTE!"

Däremot är det, som jag ser det, av största vikt att man har minst 300 ords artiklar, gärna minst 400 ord per artikel/blogginlägg.

Skit i hur många gånger du lyckas få med sökordet/sökfrasen, se endast till att det finns med i titel-taggen och h1, skriv naturligt så kommer sökordet/sökfrasen med.

/Patrik Berggren
Det är väldigt viktigt att ha mycket innehåll och att inte innehållet skall vara för hög procent av det totala innehållet.
Består sökorden av t.ex 30 % av hela innehållet är det inte bra.

Så jag vill nog påstå att kw_wasabi har rätt vad gäller 5-7%.

Vist är det viktigt med H1 taggar osv. men ett väl genomtänkt innehåll med mycket text är viktigare enligt mig.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017