FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Funderar lite kring kundtillväxt. Jobbar med en produkt som kunder köper återkommande och häromdagen fick jag ett mail som löd typ "jag undrar vilken storlek jag ska ha, min moster är kund hos er och rekommenderade er...." etcetera. Då började jag fundera lite kring "idévirus" och spridningseffekter.
Har ni som äger/driver/jobbar/är involverade med etablerade e-butiker märkt av någon gräns där tillväxten tar extra fart utan någon extra insats från er. Till exempel, det tog 3 år att komma upp i 500 besökare per dag, men därefter tre månader att komma upp i 2.000 per dag. Eller när vi nått 25 order per dag så nådde vi 50 order per dag tre månader senare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon sådan tröskel har vi aldrig sett, bara en långsam tillväxt allteftersom vi blir mer kända. För oss är det dock inte den rena e-handeln som ökar mest. Folk ringer istället mer och mer och beställer. Alternativt skickar ett e-mail och beställer. Det som ökar allra mest är butiksförsäljningen.
Allt det här gör att jag är lite skeptisk till ren e-handel. Folk vill ha kontakt med den man köper ifrån. Åtminstone gäller det vår typ av produkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi ökar sakta hela tiden. Men så är inte djurprodukter någon stor e-handelsvara heller om man får tro alla undersökningar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi har haft en relativt jämn tillväxt. De stora hoppen som finns att se är då jag har nyanställt eller tagit in arbetskraft i form av konsulter. Det finns alltså ett starkt samband mellan spenderade arbetstimmar och antalet ordrar.
Min erfarenhet är också att 0-100 ordrar per månad var lättare än 900-1000. Dvs det blir hela tiden lite trögare att öka försäljningen med bibehållen lönsamhet. Det beror på att det hela tiden blir svårare och svårare att hitta bra marknadsföring som man inte redan har köpt. Men det här skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika branscher. När branschen börjar bli mättad så går det trögare. Men befinner du dig i en tillväxtsbransch där marknaden hela tiden växer så kanske det går lättare och lättare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter två år kom det manna från himlen:-)
Skämt åsido- vi har hållit igång i 5 år och det finns fortfarande nya stigar att upptäcka och vägar att gå. Visst ökar man snabbare med flera i kundregistret om man sköter sig och sina kunder bra men en dans på rosor och enkel match är det ju inte. Då skulle väl varenda kotte ha en e.butik i bakfickan:-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Typiskt, hårt slit bakom all framgång ;-(
Hårt slit bakom de flesta misslyckanden också. Förhoppningsvis ligger man i rätt kategori iaf. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|