FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
undrar om det är någon som har tips för hur man kan felsöka att PHP inte laddar in MySQL-extension. Såhär har jag gjort: 1) installerat MySQL 2) Satt extension_dir = "c\php\ext" 3) Satt dit extension=php_mysql.dll 4) kopierat över libmysql.dll så att den finns både i ext-foldern och i php-foldern, för säkerhets skull 5) Lagt till ;c\php i miljövariabeln PATH Jag har testat genom att göra en fil som heter phpinfo(); och kört. Den visar inte någon sektion för MySQL. Om MySQL-installationen har failat, vilket jag inte tror den har, men t. ex. på grund av brandvägg, så skulle väl MySQL-sektionen ändå visats i phpinfo(); ? Hur kan jag gå vidare? Tack. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du ska inte behöva skriva dit extension=php_mysql.dll, tror jag.
För mig stod det där redan från början, du måste dock ta bort ; som ligger före den. Jag pratar alltså om php.ini. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
extension_dir = "c:/php/ext"
Laddas andra moduler? så som php_bzmath, php_zip, php_mysqli mfl ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Rokkan1: sant, det var vad jag gjorde... uttryckte mig inte så bara :S
Jonas: testade, men det verkar inte fungera. Startade dock bara om servern. Behöver man starta om datorn mellan varje? Spelar det roll om man har slash eller backslash? Såhär står det egentligen i min fil: extension_dir = "c:\php\ext" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
PHP skall konvertera slash & backslash till motsvarande för operativsystemet. Så det kvittar egentligen. Det skall räcka att starta om processen, inte hela datorn.
Har du aktiverat några extensions alls? finns ett stort antal i php.ini. Du har inte nämnt vilken webserver du använder. Apache eller IIS? Vad säger loggarna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Apache använder jag och jag ser ingenting onormalt i loggarna. Jag har testat aktivera mysqli, m. fl. men de dyker inte upp i listan bland phpinfo(); efter att jag har startat om apache (klicka restart) och laddat om sidan :S
Undrar om jag gjort något basic-fel här, känns ju väldigt skumt. Fattar inte vad bara :S |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
ändrar du php.ini i c:\php eller c:\Windows\system32 ?
Jag har sett att det är Windows-katalogen som används ibland så testa att ändra där och starta om servicen sedan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Har du läst igenom hela INSTALL.txt ?
Det finns vissa Windows specifika rader i den. Jag kommer ihåg att man fick hålla på o kopiera filer hit o dit för att få det att fungera på vissa maskiner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du skriver "c\" och inte "c:\"... kan det vara det som ställer till det för dig?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skriver "c:\php\ext" i den riktiga filen. Nu har jag hittat problemet, men det kvarstår. När jag echoar phpinfo(); så får jag reda på följande:
extension_dir C:\php5 C:\php5 Men varför?! Jag har ju satt extension_dir i php-filen. Jag har även kollat under Windows/system32, finns det någon mer som kan köra över mina inställningar? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|