FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Microsoft har beslutat sig för att lägga ner sitt uppslagsverk på nätet - Microsoft Encarta. Det var väl ganska dödfött när de inte alls anpassat sig efter konkurrensen eller ens försökt utvecklas. Undrar hur mycket pengar som kastats i sjön där...
Citat:
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad f*n är Microsoft Encarta?
Jag är rätt insatt i det mesta inom webb, media och teknik. Men skamligt nog har man aldrig ens hört namnet... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tyckte Encarta var ett bra uppslagsverk på sin tid. De hade med mycket relevanta uppgifter, uppdaterat innehåll och mycket media. Jag minns också några tafatta försök att publicera uppslagsverket på webben, men det kändes omodernt att inte kunna ändra innehållet eller kommentera artiklarna.
Wikipedia är definitivt framtiden för uppslagsverk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Encarta var det mest poppulära programmet att dela med sig till klasskompisar av på pre-internettiden
![]() Så Encarta är alltså den mest populära riktiga uppslagsverket i USA och det tycker MS är för dåligt? Det låter ju lustigt. Nån annan kommer väl ta över tronen. Kanske dröjer ett tag men riktiga uppslagsverk går ju inte att likaställa med wikis. De kompleterar ju varandra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
De var ganska stora innan Wikipedia slog igenom på riktigt. Citat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sådant som är felaktigt brukar försvinna ganska fort från Wikipedia. Men självklart så skulle jag inte förlita mig på Wikipedia då man måste vara säker på sin sak. Då skulle jag inte lika på Nationalencyklopedin heller. Vill man vara säker på sin sak så måste man alltid bekräfta fakta från flera oberoende källor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att Microsoft kommer att få stora problem med sin affärsmodell. Det har dom redan iofs, men det kommer att öka snabbt och det kommer att gå superfort.
Haken är att alla återförsäljarna blir ju lottlösa, men får samtidigt stå för försäljning och support... Hur kul är det på en skala!? Microsoft måste bli kompis med fildelarna. Blir dom det är affärsmodellen hemma. Annars går det inte. Det finns många företag som inte har problem med fildelare. Google, Skype, ICQ för att nämna tre. Ingen av dessa ser fildelare och den "dela med sig kultur" som råder på Internet som ett hot mot affärsverksamheten. Snarare tvärt om. I alla fall Google har en imponerande armé av lärjungar som lovordar och sprider företagets evangelium. Det är bland annat dessa företag som konkurrerar med Microsoft. I synnerhet Google kommer att bli en aktör att räkna med i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Microsoft måste förhålla sig till Google på något sätt och att lägga ner Encarta är kanske en del i detta "förhållande". |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|