Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Juridik Bestridande av avtal.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-04, 10:51 #1
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
Jag har en enskild firma och får hjälp att driva denna av en närstående person (X).
Företaget belv uppringt av en försäljare och X svarade.
Efter samtalet fick vi en orderbekräftelse från säljaren, X har inte uppfattat det som ett avtal.
Jag skrev ett e-mail till företaget (ca 2 timmar efter samtalet) och förklarade att det var jag som står bakom företaget och att det bara är jag som kan teckna avtal för företaget.
Företaget svarade på mitt e-mail och sa att det finns ett inspelat avtal med X.
Jag replikerade att det bara är jag som har rätt att teckna avtal för mitt företag och att jag naturligtvis skulle bestrida en faktura.
Företaget har nu skickat mig en faktura.
Finns det någon chans för företaget att få rätt mot mig/mitt företag.

Vad är det som gäller rent juridiskt.
Kan man anta att den som svarar i telefonen på ett företag har rätt att teckna avtal?

Om samtalet med x (som jag inte hört) kan tolkas som ett avtal men X inte har rätt att teckna avtal för mitt företag kan då min motpart vidta några åtgärder rent juridiskt mot X?

MVH
X1/9
x1/9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-04, 11:15 #2
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Om han inte har rätt att ingå avtal och inte har en titel med vilken man skulle kunna tänka sig att han får ingå avtal så sitter du lugn skulle jag säga. Företaget i fråga lär istället få väcka talan mot X om de nu har ett avtal inspelat. Men om nu inte X ens vet om att han eller hon ingått ett avtal så skulle jag inte tro att de lyckats fått till stånd ett bindande avtal eftersom de troligen, på något sätt, förlett han eller henne.

Edit: Det som talan i det här fallet innebär är skadeståndskrav för den skada det har kostat företaget i fråga. Har de t.ex. tagit emot en beställning och producerat en custombil så får man då ersätta företaget för en kostnad de har haft för att producera bilen. Skadestånd ersätter bara skada och ska de bara skicka iväg en vara från lagret och inte har skickat den än så uppkommer det ingen skada.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-04, 12:45 #3
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
Tack för svaret.
Jag kännde mig rätt lungn innan och nu är det ändå bättre.
Jag får bestrida faktura till att börja med så fär vi se om företaget i fråga vill skicka den muntliga inspelningen till mig.
x1/9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-04, 17:53 #4
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Får man spela in samtal utan att den andra parten är medveten om detta?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-04, 17:59 #5
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Originally posted by Nicklas@Apr 4 2009, 16:53
Får man spela in samtal utan att den andra parten är medveten om detta?
Kanske för internt bruk men det får, om inte påtalat i början av samtalet, inte brukas som "bevis" som jag har förstått det.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-04, 18:02 #6
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by Nicklas@Apr 4 2009, 16:53
Får man spela in samtal utan att den andra parten är medveten om detta?
Ja, i Sverige räcker det med att den ena parten är medveten om att inspelning pågår.

Ex:
Citat:
När får telefonsamtal över huvud taget spelas in? Datainspektionen slår fast att det beror på, och att hänsyn skall tas till såväl inspelningsteknik som till varför personen ifråga vill utföra inspelningen. På ett vanligt ljudband är det tillåtet att spela in ett samtal under förutsättning att personen i fråga själv är delaktig i dialogen. Det är inte heller nödvändigt att informera den andra samtalspartnern om att samtalet spelas in.
http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=8680
och
http://www.datainspektionen.se/personuppgi...-telefonsamtal/

Alltså är det helt lagligt att spela in samtal utan att motparten vet om detta. När det blir systematiskt och samlas digitalt i register med koppling till andra personuppgifter kan situationen vara annorlunda, men det är då pga PuLs krav när personuppgifter registerförs i strukturerad form och inte pga att en inspelning görs utan motpartens medvetande.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-04, 21:05 #7
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
I vilket fall som helst råder fri bevisprövning i Sverige. Domstolen tar alltså och väger in bevis oavsätt hur det införskaffats. Ett bra exempel var den tyska polismyndighetens frammutade information om konton i lichtenstein. Svensk polis får inte muta fram information på det sättet men likväl kunde informationen som tyskarna fick fram användas i rättegångar i Sverige.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-05, 05:44 #8
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by x1/9@Apr 4 2009, 10:51
Jag har en enskild firma och får hjälp att driva denna av en närstående person (X).
Företaget belv uppringt av en försäljare och X svarade.
Efter samtalet fick vi en orderbekräftelse från säljaren, X har inte uppfattat det som ett avtal.
Jag skrev ett e-mail till företaget (ca 2 timmar efter samtalet) och förklarade att det var jag som står bakom företaget och att det bara är jag som kan teckna avtal för företaget.
Företaget svarade på mitt e-mail och sa att det finns ett inspelat avtal med X.
Jag replikerade att det bara är jag som har rätt att teckna avtal för mitt företag och att jag naturligtvis skulle bestrida en faktura.
Företaget har nu skickat mig en faktura.
Finns det någon chans för företaget att få rätt mot mig/mitt företag.

Vad är det som gäller rent juridiskt.
Kan man anta att den som svarar i telefonen på ett företag har rätt att teckna avtal?

Om samtalet med x (som jag inte hört) kan tolkas som ett avtal men X inte har rätt att teckna avtal för mitt företag kan då min motpart vidta några åtgärder rent juridiskt mot X?

MVH
X1/9
Och? Han kan aldrig ingå avtal i ditt namn, särskilt inte om det är enskild firma. Dom kommer hota med polisanmälan för att skrämmas, låt dom göras det. Polisen kommer knappas utreda det och gäller det mindre små summor få dom väl dra det till tinget. Det slut är det sälja företaget som lider skada.

Viktigast är att du , bestrider det, dels hos säljaren . Och skickar dom de vidare till inkasso bestrid.

Inspelningar går och anlysera, man har också visat telefonförsäljarna har fejkat ljudinspelningar, därav skall man ALDRIG ingå avtal med uppringade telefonförsäljare per telefon. Utan per dem mailat sitt erbjudande.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-05, 05:48 #9
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by rhuse@Apr 4 2009, 21:05
I vilket fall som helst råder fri bevisprövning i Sverige. Domstolen tar alltså och väger in bevis oavsätt hur det införskaffats. Ett bra exempel var den tyska polismyndighetens frammutade information om konton i lichtenstein. Svensk polis får inte muta fram information på det sättet men likväl kunde informationen som tyskarna fick fram användas i rättegångar i Sverige.
Du får inte provocera fram brott. X antal år sedan , hade jag en kompis i någonstans Sverige, som var jävligt duktiga på att göra reset bara telefonkort för telefonautomater. Han sålde sin konstruktion till några ST och bl a till telia, men han blev friad pga telia provocerade fram brottet.

Men polisen rör sej oftast i gråzoner, finns ett jättefint exempel på detta, om det så kallade Gotlands knarket, där Stockholms egna dagis fröken till polismästare var inblandad.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-05, 10:59 #10
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det är inte frågan om brott, utan väljer det säljande företaget att dra detta till tinget efter att du bestridit fakturan så handläggs det som ett vanligt civilmål. Dvs att företaget får stämma dig eller din kompanjon för att ni inte följer avtalet enligt deras sätt att se. De kan åberopa telefoninspelningar och annat som de tycker stöder sin sak.
Var gärna observant på om det finns möjligheter att lätt och snabbt gå ur avtalet, kanske enklare så än att vänta in en process. Se över dina egna bevis om du har några, minnesanteckningar är ett stöd. Ångerrätt gäller inte företag.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017