FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Stötte på en butik som i sina köpvilkor anger att order under en viss summa så tillkommer en kostnad på 50:-. Men sen när man gör en beställning via sidan så på orderbekräftelsen står det totalt att betala då den summan jag avser att handla för. Inget om någon extra avgift. Vad gäller egentligen då? Är jag tvungen att betala de 50:- ändå eftersom det står i köpvilkoret? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle tolka det som något mellanting.
Jag personligen skulle avbryta köpet eftersom står inte dessa 50kr med när jag bekräftar beställningen så har jag inte godkänt detta. MEN! Om det är med en checkbox med att du godkänner villkoren vid köp så anser jag att du godkänt denna summa oavsett om den är listad eller inte. Vilket butiken kan hävda eftersom du kryssat i rutan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Nä någon checkruta fanns inte men det var inga problem att få pengarna tillbaka när jag ville stryka min order. Tycker bara det är lite fult sätt att gå tillväga. Alla kostnader borde ju stå på bekräftelsen. Det är ju den jag använder som betalningsunderlag på min order.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker, som du säkert redan har gjort, är att påtala dom om det. Förmodligen är det bara något dom inte tänkt på i all hast. Självklart ska den summan stå med på orderbekräftelsen. Det du bekräftar är det du ska betala : )
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förmodligen så har deras e-butik inte stöd för den funktionen. Dvs att det är en teknisk begränsning som gör att avgiften inte visas i orderbekräftelsen. Dock så borde de naturligtvis se till så att det blir åtgärdat. Det kan inte vara bra för affärerna att överraska kunden med en extra avgift.
Rent juridiskt så har de förmodligen rätt att ta ut avgiften, även om den inte visas i kassan - bara det framgår av leveransvillkoren. Dustin b2b klarar t ex inte ens av att räkna ut frakten så att den visas i kassan. Sånt är tyvärr ganska vanligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
(Jag skulle dock aldrig utnyttja det faktumet i ett sånt här fall utan bara påvisa det för handlaren.) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|