FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon som har koll på detta med annonsering?
1. När en sida blir känd, kan man räkna med att annonsörer tar kontakt via "För annonsörer" på sidan med dig och säger att de skulle vilja betala för att få annonsera på sidan? 2. Hur vet man hur mycket man ska ta betalt för per annons? Antar att det har med hur många besökare att göra, några riktlinjer? 3. Så jag vet att det finns något som heter KIA och SIS index. Vilken ska man välja? Finns det flera index? Dessa är bara för svenska webbplatser verkar det som. Hur kollar man på besöksstatistik på utländska webbsidor, som Youtube och twitter? 4. Hur ska man sätta upp "annonseringssystemet". Ska man ta emot beställning per samtal och sedan skicka iväg faktura till dem. När de betalat så sätter man upp bannern? Kan någon helt enkelt ge mig hela bilden så jag förstår hur man kan tjäna pengar på det om man har låt säga 200 000 unika besökare per vecka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har aldrig raggat annonsörer till mina topp sajter. Annonsörerna har kontaktat mig.
Hur du sätter upp betalningen är svårt att säga. Det beror på vilken nisch du är i, hur riktad trafiken är på din sajt. Mina sajter med 20 000 ub/vecka har jag priser, beroende på pos och annonsformat, ifrån 850 kr/mån - 4 500 kr/mån + moms /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Man måste koppla sidan till en index (KIA, SIS etc) för att annonsörerna ska veta hur många UB/vecka det rör sig om? Hur har du lagt upp "systemet". Ringer annonsörerna dig, frågar om pris, och mailar över bannern till dig och du fakturerar dom? Schysst om du kunde dela med dig om hur det fungerar i praktiken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För att få annonsörer:
* Se till att du är med på t.ex. SIS-index.se och liknande tjänster. * Se till att du endast har kvalité-annonser på din sida (andra annonsörer kommer ju existera brevid dessa, och vill inte bli förknippade med t.ex. spel eller sms-lån) * Sälj! Ta reda på din målgrupp, analysera vilka parter på marknaden som kan tänkas vilja annonsera på din sida, se efter vilka som redan annonserar idag (t.ex. via affil.se), ring! * Se till att du har tydlig information på din sajt angående annonsering. Där skall finnas kontaktinformation (telefon + e-post), format, referenser samt gärna lite statistik. * Kontakta intressanta annonsörer med stor trovärdighet och bjud dessa på en introduktion. Då kan du sedan använda dem som referenser, samtidigt som de säkert vill fortsätta annonsera på din sajt om det gav dem något. För att hitta din prisbild: * Starta med riktigt låga priser per t.ex. vecka (säg att du precis har börjat med bannerannonsering i detta projekt och att du vill skapa ett kontaktnät och bygga marknad), och öka tills annonsörerna börjar gnälla. * Luska fram konkurrenternas priser. Saker att tänka på: * Viktigt är att du har en proffsig "prislista" / "produktblad". Mejla större sajter och be om deras för att få exempel * Se till att du kan annonseringsbranschen. För att kunna lyckas måste du kunna röra dig med de vanligaste termerna, veta hur dina kunder tänker och vad de vill uppnå. Några av de termerna som du behöver kunna: bruttopriser, förmedlingsprovision, CPC, CPS, CPL, CPM, CPA, vikt (weight). * Skaffa en riktigt programvara för att leverera annonserna till din sida.. OpenX.org är att rekomendera (gratis). * Bli expert på din statistik och din demografi. Lär dig dina besökare och vilka fördelar din sajt erbjuder en annonsör (många nya besökare, många klick, återkommande besökare, köpsugen målgrupp, etc).. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har fyra frågor: 1. De index sidor jag känner till är SIS och KIA. Finns det fler stora än dessa? 2. Antar att det är programmeraren som implementerar OpenX. Men vem är det som administrerar annonseringen fortlöpande? Kommer nog anställa någon där också. Vad är det för person jag ska anställa för detta? Är det en säljares jobb? 3. Fungerar OpenX precis likadant som Google Admanager? Finns det fördelar med den senare? 4. Är det ett stort projekt att lägga in en helautomatiskt annonseringssystem som den på Facebook. Kunderna skapar konto, och sedan lägger de upp bilderna själva och väljer var de ska visas, för vilka (ålder, kön) osv. Är det en skräddarsyd lösning som måste anpassas till systemet eller finns det ready2go-kod för implementering? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
openX är enkelt att använda och det finns en hosted-lösning så att du inte ens behöver installera det själv.
Det tar lite tid att lära sig, men vi talar om 1-2 dagar, inte veckor |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|