FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Sitter och försöker sätta mig in i hur man SEO sin sida på bästa sätt och har fastnat lite vid en tanke om rubrik-taggar (H1, H2 osv).
Är det viktigt att börja en sida med H1? Mitt exempel har ingen H1 på index-sidan men likväl finns det H2. Hur viktigt är det att få med sina sökord i rubrikerna? Är det en pettitess eller tokviktigt för att boten ska gilla sidan? Spelar placeringen av H-taggarna nån roll? Är det bättre att ha dem högt upp i dokumentet eller duger det gott med att ha dem en bit ner? Mvh, Patrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
H1 taggen har inte lika stor vikt som den en gång hade. Varför? Den har blivit sönderspammad som allt annat.
Trots allt ska du absolut använda den och tänk på att försöka att placera det viktigaste sökordet så nära början av H1 taggen som möjligt. Ditt sökord i vanlig text ska också placeras så nära början som möjligt. Bra är också att inkludera sökordet så nära slutet av texten som möjligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Mycket bra tips! Nu har jag en utgångspunkt till. Me like.'
Tack tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag funderar lite över det här med ordningen på H-taggarna. Många av mina sidor har en meny till vänster. Rubrikerna i denna meny vill jag ha i H-taggar och använder då H2 eller lägre eftersom jag vill att rubriken på innehållsdelen ska ha en H1:a.
Nu är det ju så att menyn ligger före innehållet i HTML-koden, vilket gör att H2 dyker upp före H1. Hur påverkar detta SEO:n? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Dessa H2 ![]() Glöm inte heller bort att man aldrig ska använda mer än en (1) H1 tagg per sida. En helt vanlig länk med en god ankartext omgiven av relevant text är mer värd än en meny-länk alla dagar om året. En rubrik (H2) ska naturligtvis ligga över en text och inget annat. Om du vill att innehållet ska läsas före menyn så måste du nog klura ut hur kan positionera innehållet före menyn m.m. med CSS. De flesta sidors struktur ser ut så här för både besökare och sökmotorerna: -header -side menu -content -footer Optimal SEO är att via CSS visa upp denna struktur för sökmotorerna: -content -header -side menu -footer ...och fortfarande visa upp strukturen i första exemplet för besökaren. Lite läsning om positionering av innehållet. http://www.brookgroup.com/Resources/Search...tent-first.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant inlägg och länk, tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sen om man inte bara är ute efter att "fjäska för google" så kan man ju börja fundera på de riktiga besökarna med
![]() Ett klassiskt knep för att göra sidan med tillgänglig är att man har menyn över innehållet, med en tillhörande H-tagg som säger att "detta är menyn" samt en ankarlänk till innehållet "skip to content" sen kan man diskutera detta tills internet stannar, men personligen så bygger jag för besökaren i första hand och google i andra hand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
ok om vi gör en jämförelse
du kommer in i ett hus där 150 företag sitter, på varje korridors dörr sitter en tydlig skylt om vem som huserar där. Dock har man ansett att det är en bra ide att skruva upp skylten som säger vilket företag som sitter vart längst bort i en av korridorerna på bottenvåningen ![]() google struntar ju i det, men besökaren som surfar på sidan med screenreader eller liknande kanske uppskattar vänligheten att de slapp höra hela startsidan läsas upp innan de kom till menyn Citat:
![]() användarvänlighet och SEO är dock 2 vitt skilda saker och man kan inte göra "rätt" på båda samtidigt av diverse skäl |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||