Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hög tid att förenkla skattereglerna?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-21, 12:01 #1
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

Jag har under flertalet tillfällen ringt skatteverket i olika frågor, men tyvärr upplevt en stor osäkerhet inför deras svar.

Detta har lett till att jag dagen därpå ringt upp om samma ärende och då fått ett annat svar.

Ska reglerna vara så krångliga att inte ens de som är anställda för att svara på frågor kan ge ett genemsamt och tydligt svar?

Vad tycker du?
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 12:06 #2
Medlem

Medlem

Detta hamnade tyvärr i fel kategori.

Det skulle hamnat i:
"Företagsamhet, juridik och ekonomi"

Vore mycket tacksam om en moderator kunde flytta inlägget.
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 12:29 #3
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Håller med, ring och fråga vad de tycker, du kanske får olika svar
Skämt åsido så handlar det väl om vem som är mest påläst inom ämnet du frågar efter, de kanske skulle dela upp de anställda efter något sorts skatteområde (om de inte redan gör det) för jag tror nog att skattreglerna är nog inte så otydliga utan det är nog mer den anställdes minne/kunskap som sviker.

De 2 första diskussionerna som dyker upp i mitt huvud är:
1, De kanske skulle utbilda sina anställda bättre?
eller snarare 2, Hur gör egentligen de anställda som inte riktigt vet svaret på frågan efter de lagt på? Frågar de en kollega eller går de direkt till källan (regelboken)? Om de frågar en kollega som inte är säker så rullar problemet runt i en ond cirkel.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 13:06 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag upplever samma problem med d esvar man får från skatteverket, det är de mest oerfarna juristerna eller ekonomerna som hamnar i kundtjänsten och därför är det bättre att skicka mail med sina frågor.

Om du maila så ger du oerfarna personer möjlighet att kolla med en kollega utan att de verkar okunniga utåt, det är lite psykologii detta.

Det brukar dessutom vara betydligt mer erfarna som svarar på mailen, det blir helt enkelt mindre fel när de tvingas lämna skriftliga svar.

Dessutom har du dokumentation på vad de informerat om.

Nackdelen kan vara som jag upplevt att de skickar med en harang med hänvisningar till rå lagtext. Men då får man helt enkelt skriva tillbaks i ett nytt mail och be dem beskriva tydligare på ren svenska för att man inte är jurist och inte vill ha en juridisk text skickad.

Till slut så kan man få ett svar som funkar att använda sig av. Men de svar man får på telefon är inte vatten värda. Du kan få helt galen info och du har normlat inga möjligheter att hävda att du följt skatteverkets råd. De ger inga råd, de informerar enbart på direkta och specifika frågor.

Fördelen är att du via mail kan bombardera skatteverket med dina synnerligen detaljerade frågor.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 17:12 #5
tellus tellus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
tellus tellus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Jag upplever samma sak och största anledningen till att man ringer är väl att man vill få svar på sin fråga så fort som möjligt, men samtidigt så har jag aldrig prövat att maila dom - så det kanske tom går snabbare?

Sen är det ju inte ovanligt att få kommentarer som "Välj själv hur du vill göra - det kan väl inte ha någon större betydelse?", men det funkar ju inte riktigt eftersom jag tvivlar på att de har samma lätta inställning vid en eventuell granskning.. Måste vara lika åt båda håll tycker man.
tellus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 20:34 #6
Axelssons avatar
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
Axelssons avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det märkte jag också när jag satt i möte med dom. Det var väldigt mycket dom inte hade nån koll alls på.
Axelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 21:17 #7
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Jag skickar alltid mail när jag har frågor så har man iallfall på pränt om det skulle bli tveksamheter, även om deras svar inte går att hänvisa till vid ev tvist med dem.

Har man inte tid att vänta på ett svar via e-post så är det ändå inte så lönt o ringa. Jag hade aldrig vågat lita på det svar man får eftersom man får olika beroende på vem man pratar med. Även om e-post svaret kanske inte heller är så tillförlitligt så känns det ändå lite säkrare.

Jag provade att skicka samma fråga via olika e-postadresser (lite olika formulerade så det inte skulle vara uppenbart) och fick samma svar på båda.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017