FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tänkte höra vad som gäller om man har ett tidsbestämt kontrakt med obetald faktura. Kan kunden under några omständigheter kräva ytterligare arbete innan man fått betalt? Vill inte gå in så mycket på detaljerna i kontraktet här.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om fakturan har förfallit till betlning enligt avtalet så har kunden inte fullgjort sin del av avtalet, det kan berättiga att leverantören då avbryter vidare arbete eller leveranser.
Men det beror väldigt mycket på vad som står i avtalet, det kan vara så att man som leverantör omedelbart ska ge kunden en skriftlig påminnelse om sin förseelse och att man ger en viss ytterligare respit, normalt maximalt 30 dagar efter fakturans förfallodatum eller efter att påminnelsen skickats, men detta är helt beroende på vad som står i avtalet. Har man ingen skrivning om ytterligare respit så anser jag personligen att det är OK att avbryta arbetet omedelbart efter förfallodatum. Men det tycker givetvis inte kunden. Ur ett juridiskt perspektiv så är det hela beroende på detaljerna i avtalet. Men vill man ha en bra relation med kunden så får man tumma på juridiken och vara lite flexibel, det beror mycket på vilken relation man har med kunden. Och hur man vill ha det i framtiden, skriver man kunden på näsan blir de sura och avslutar troligen uppdraget på fläcken. Jag har varit med om att ha blivit ledd ut ur kundens lokal när jag gav dem en påminnelse på en obetald faktura som var 14 dagar sen och en som var 60 dagar sen, jag fick inte ens packa ihop mina grejer..... :-( Ett bra sätt är att ha en öppen och vänlig dialog med kunden och först påminna om den obetalda fakturan, om kunden okynnesbestrider då bryter man direkt (då är det konflikt på gång), är det befogat bestridande så rättar man direkt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|