Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Obetald faktura och kontrakt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-17, 15:50 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tänkte höra vad som gäller om man har ett tidsbestämt kontrakt med obetald faktura. Kan kunden under några omständigheter kräva ytterligare arbete innan man fått betalt? Vill inte gå in så mycket på detaljerna i kontraktet här.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 16:52 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om fakturan har förfallit till betlning enligt avtalet så har kunden inte fullgjort sin del av avtalet, det kan berättiga att leverantören då avbryter vidare arbete eller leveranser.

Men det beror väldigt mycket på vad som står i avtalet, det kan vara så att man som leverantör omedelbart ska ge kunden en skriftlig påminnelse om sin förseelse och att man ger en viss ytterligare respit, normalt maximalt 30 dagar efter fakturans förfallodatum eller efter att påminnelsen skickats, men detta är helt beroende på vad som står i avtalet.

Har man ingen skrivning om ytterligare respit så anser jag personligen att det är OK att avbryta arbetet omedelbart efter förfallodatum. Men det tycker givetvis inte kunden.

Ur ett juridiskt perspektiv så är det hela beroende på detaljerna i avtalet. Men vill man ha en bra relation med kunden så får man tumma på juridiken och vara lite flexibel, det beror mycket på vilken relation man har med kunden. Och hur man vill ha det i framtiden, skriver man kunden på näsan blir de sura och avslutar troligen uppdraget på fläcken. Jag har varit med om att ha blivit ledd ut ur kundens lokal när jag gav dem en påminnelse på en obetald faktura som var 14 dagar sen och en som var 60 dagar sen, jag fick inte ens packa ihop mina grejer..... :-(

Ett bra sätt är att ha en öppen och vänlig dialog med kunden och först påminna om den obetalda fakturan, om kunden okynnesbestrider då bryter man direkt (då är det konflikt på gång), är det befogat bestridande så rättar man direkt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017