FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bakgrundsinfo:
Vi har en köp & sälj-sida som är tämligen aktiv, det brukar vara minst 1000 annonser aktiva och har så varit de senaste åren - annonser som annonsören ej raderar tas bort efter 3 månader. Kontakt sker via ett formulär som genererar ett mail till annonsören. Mailadressen verifieras a'la blocket med ett aktiveringsmail. Aktuellt fall: Jag fick ett mail där en för mig okänd person hävdar att ett salu-objekt är stulet från honom, stölden är polisanmäld och polisen har även fått länken till annonsen. Han undrar om han kan få kontaktuppgifterna från annonsören. Min fråga: Vad gäller rent juridiskt? Jag vill ju gärna hjälpa till, men annonsören har valt att inte visa sitt telefonnummer och om han inte svarar på mail skickade till formuläret så visas inte heller hans mailadress. Får jag lämna ut mailadress / telefonnummer som annonsören angett till "vem som helst" efter eget omdöme? Bör jag göra det? Att jag måste göra det till polisen är självklart. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enkelt val för mig:
till personen - nej till polisen - ja |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är den hållningen jag valt att ha i nuläget med hänvisning till att det är känsligt att lämna ut personuppgifter (kan mailadress / telefonnummer räknas som sådana?).
Har dock varit tydlig med att jag gärna lämnar ut all information jag har till polisen om de kontaktar mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Annars kan du be om en kopia på polisanmälan och skicka uppgifter direkt till Polisen, utan att vänta på att bli kontaktad.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Be och få ärende nummret på fallet och ring upp polisen själv och ge dem infon?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det var goda ideer faktiskt. Då visar man god samarbetsvilja utan att lämna ut uppgifter till fel personer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Utlämnandet av personuppgifter till privatpersonen i fråga borde strida mot PUL. Jag skulle därför kontakta polisen själv eller vänta till de kontaktar dig, vilket de borde göra om allt nu stämmer. Vill du så kan du ju faktiskt vägra lämna ut uppgifterna tills de har ett domstolsbeslut.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade ett liknande fall där jag blev lurad av en på blocket. Jag kontaktade blocket och dom sa då att jag skulle be polisen kontakta dom så skulle dom lämna ut uppgifterna. Dock ej till mig, endast till polisen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |