FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag vet att det ofta diskuteras om värdet på domäner och att det är flera faktorer som påverkar. Men finns det något minimumpris om man har en domän som kommer först både hos Google och Eniro när man söker på domännamnet (som är kort och koncist)? Hemsidan har varit igång i ca 10 år om det har någon betydelse. Jag står i valet och kvalet att antingen sälja eller att göra en omstart av en sida.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är den först på google när du söker på domän.se eller bara domän? Det gör stor skillnad...
Det ökar helt klart värdet på domänen om den (sidan) är optimerad för sökmotorer, eftersom den då förmodligen har trafik också. Men sen beror det helt och hållet på vilket ord det rör sig om. Poker är väl ett ord som skulle göra dig till miljonär om du toppar, men ett ord som bananhamok skulle knappt gå att sälja. Men som svar på din fråga, nej jag tror inte man kan sätta ett minimumpris bara för man toppar serpen, men visst ökar det värdet på domänen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror ju precis som Viktor säger på om det är ett sökord många söker på. Jag tror mer på att jobba upp en domän/sajt så att den har ett stabilt antal besökare och/eller många bra inlänkar. Sedan gör det ju heller inget om domännamnet är bra för t.ex type-ins.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det går inte att svara på utan att värdera besökarna och veta hur många besökarna är. En förstaplats har inget värde i sig självt utan det är såklart besökarna som räknas.
Men eftersom jag misstänker att det är den första domänen i din signatur så skulle jag värdera domänen till cirka 10-15.000 utan att ta ranking och trafik i beaktande. Hur är trafiken? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man skulle sälja katter på sidan så skulle man kunna göra rätt bra med pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
http://www.katt.se ???
skön site isf ^^ dock jävligt bra domännamn, tycker personligen inte du ska sälja, utveckla det till något slags forum, se till att marknadsföra dig, kanske någon kattidning som ges ut månadsvis. edit: hmm, när jag ser efter kanske det inte är katt.se du har? :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Huruvida du ska sälja eller inte beror väl främst på två faktorer:
1) Om du behöver / vill ha pengar nu eller inte 2) Om du har motivation, vilja och resurser (tid och / eller pengar) att driva sidan Du får förmodligen in mer pengar om du gör något bra av det hela än om du säljer nu.
![]() |
Svara |
|
|