Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

One.com som registrar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-02, 19:56 #1
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Försökte söka men hittade ingen bra bef. tråd.

Fick mail från one.com idag eftersom jag har några sajter där.

Citat:
Vi har nyligen skickat dig ett mail angående din domän domän.se och den kommande ändringen för hur .se-domänavgifter faktureras från 18 april 2009.
Den nya betalningshanteringen ger dig fördelen att du får en enda faktura för domän och webbhotellskonto, lätt kan uppdatera kontaktinformation och får ett lägre pris.
För att få fördelarna av denna förändring, ska du godkänna specifika villkor som gör det möjligt för One.com att hantera din domän.
Eftersom du än så länge inte godkänt de nya villkoren kommer du att faktureras en årlig domänavgift både från iis.se och One.com för domänen.se.
Vänligen klicka på denna länk för att låta One.com hantera din domän:
Läs det fetstilta.
Jag kontaktade dem och de säger i chatten att om man inte godkänner avtalet så kommer IIS att bli registrar och jag kommer endast få faktura för webbhotellet från One.com.

Hur många tror ni går på detta?
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 23:24 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

fy fan vad dålig, även om det råkar vara ett "misstag"
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 08:03 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Inget förvånar mig när det gäller One.
Oläst 2009-03-04, 22:47 #4
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Jag har pratat med IIS.SE och tydligen så har de fått klagomål på ett antal ombud som inte följer IIS:s regler. Bland annat så finns inte kryssrutor på bekräfta sidan på ett antal ombud så domänerna blir bekräftade direkt när man klickar på länken i e-post brevet som berörda ombud skickar ut. Detta är riktigt fult och IIS håller på att kolla vad de ska göra angående detta.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 23:13 #5
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Ett flertal registrarer har uttryckt sig väldigt illa (praktiskt taget hotfullt) i samband med övergången och den information som de har skickat ut/visat upp för sina kunder. Jag hoppas verkligen inte att .SE ser mellan fingrarna med detta, oavsett hur pass stor registraren ifråga är.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 23:03 #6
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare

Vi valde binero och har endast accepterat overrenskommelse med dem. Det har fungerat for alla (manga) utom en enda doman dar avtalet nekats. Binero far endast meddelande fran IIS att vi godkant avtal med nagon annan sa vi kontaktade IS. De sager att vi godkant avtal med Domaneshop AS (av alla foretag) och att VI maste kontakta dem for att reda ut det hela. Tycker ju att IIS kunde hjalpa till att reda upp problem som deras nya modell skapar.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-10, 22:00 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Isak@Mar 6 2009, 00:03
Vi valde binero och har endast accepterat overrenskommelse med dem. Det har fungerat for alla (manga) utom en enda doman dar avtalet nekats. Binero far endast meddelande fran IIS att vi godkant avtal med nagon annan sa vi kontaktade IS. De sager att vi godkant avtal med Domaneshop AS (av alla foretag) och att VI maste kontakta dem for att reda ut det hela. Tycker ju att IIS kunde hjalpa till att reda upp problem som deras nya modell skapar.
Hmm man hade ju hoppasts pa att IIS system skulle vara felsakrade men det verkar som om en doman har kunnat hamna i en tidgare agares konto. Vi har varit agare till domanen sen langt innan IIS nya modell och anda kan det handa. Otroligt daligt och annu varre att IIS inte vill hjalpa till och reda ut problemet utan hanvisar till Domaneshop som i sin tur tycker jag ska logga in pa den tidigare agarens konto hos dem (som jag ju givetvis inte har nagon aning om vem det ar eller vad han har for losen) och begara ut en auth kod ....
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-11, 08:29 #8
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Till att börja med så begår registraren avtalsbrott samt urkundsförfalskning om den bekräftat avtal med en domän de inte har ett faktiskt avtal på. Det som hände vid övergången var dock att många ombud hade bristfälliga rutiner, de vanligaste felkällorna var:

1. Ombudet tog allt som någonsin legat i webbhotellskontot utan att rensa, ingick avtal med innehavaren av kontot. Problemet var att det i kontot fanns domäner kvar som innehavaren av kontot inte längre var innehavare till.

2. Ombudet hade systembrister som tillät andra personer/roller t ex Tech-C att ingå avtal för en domän.

3. Ombudet hade en relation med innehavaren av en domän. I samband med att man ingick avtal med innehavaren av domänen, gavs innehavaren möjlighet att "mata" in flera domäner.

Det ombud som bekräftade avtalsrelationen sist till IIS var det ombud som fick domänen på sin lista i fredags. Dock var ombuden tvungna att bekräfta avtalen 24 timmar efter att den faktiska avtalsbekräftelsen skett för att undvika "snapbackliknande" förfaranden vid övergången.

IIS har genomfört omfattande kontroller av ombudens avtalsbekräftelser och legat på de ombud som inte har skött sig, med varierat resultat.

Avslutningsvis tycker jag inte att IIS skall lastas för dessa problem utan de beror helt och hållet på hur ombuden har skött övergången, kortfattat kan man väll säga att vissa skött den bättre än andra. IIS kontrollmekanism har fungerat i den mån det är möjligt men jag måste hålla med Jonathan om att vissa ombud kommunicerat väldigt skev information om övergången till sina kunder. Tråkigt!
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017