FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller på och arbetar på en sida där jag ska presentera diverse produkter från olika företag. Det jag vill ha på produkterna är bild och en sammanfattning på produkten. Är det lagligt att använda företagets bild och sammanfattning utan att be om lov först? Eller måste man först fråga om man får ta en bild och en sammanfattning från deras hemsida? Har försökt att kontakta företag men det är svårt att få tag på rätt personer.
Vad tror Ni? Jag misstänker själv att man måste fråga först. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Japp, fråga direkt är alltid bäst. nuläget ligger Copyright nära till hands.
Du får i och för sig citera texter om du hänvisar till källorna.. ... Vet dock inte hur det är med bilder... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Saken är ju den att det är ingen sida där pris jämförs eller liknande. Utan det är ju till fördel för företaget att deras produkter finns med på sidan! Annars vet ju inte kunderna som kommer till sidan att deras produkt finns vilket leder till att de kansek väljer en annan produkt.
Lite lurigt det här, men det kanske är bäst att fråga först. Tyvärr är det många att fråga så det är väldigt tidskrävande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Med andra ord. Det är stor sannolikhet att du inte har en aning om den rättmäktiga ägaren för fotografierna får betalt för exponering. (oftast tar ju fotografer betalt beroende på vad det ska användas till). Det betyder att det är bäst att fråga. Nackdelen med det är att det brukar oftast ta TID innan du hittar rätt person som kan svara på frågorna om företaget är stort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är det som är problemet att en del av företagen är ganska stora.
Bilderna är inga avancerade bilder så jag tror inte att det har anlitats någon utomstående fotograf. Företaget äger med största sannolikhet bilderna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror att företaget bara tackar för uppmärksamheten. Om du dissar deras produkt så får du säkert ett surt brev.
Jag skulle nog fråga dom först. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|