FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Vet inte om tråden hör hemma i denna avdelning, men eftersom jag behöver göra en backup av en domän kontrollant så lägger jag den här ![]() Jag letar efter en program för att göra en exakt kopia av en hårddisk. När hdn krashar så vill jag på ett enkelt sätt kunna implementera image filen på en ny hd, kanske i en burk med annan hårdvara utan problem. Programet får inte vara någon onlinelösning och får gärna kosta en slant. Jag har hittils hittat följande produkt som verkar lovande: http://www.acronis.com/enterprise/products/ATIES/ Finns det några erfarenheter av det här programet eller tips på något bättre? Mvh /Christian |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har använt Norton Ghost under många år för just den typen av backuper.
http://www.symantec.com/norton/produ...r&pvid=ghost14 Det funkar även att köra en linux liveskiva och använda kommandot dd. //erik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Du kan ju göra en VMWare-image av disken så kan du köra den virtuellt var som helst sen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Har googlat kring "ghost" och "backup" nu under morgonen, och har vid flertal tillfället noterat just tips om acronis; vilket även nämns här. Därför bumpar jag tråden för att se om någon har vidare erfarenheter av det programmet, eller motsvarande.
Ämnar formatera min stationära dator under dagen, vilket jag alltför länge bävat inför då det är ett väldigt ordnande med e-postkonton osv osv osv. (Att jag via telefon igår fick hjälpa min gode far att konfigurera mor mins dator som fått sig en omgång av fabrikspräglad "recoverdisc" är även det starkt bidragande för det nyvunna intresset att skapa spöken). Tacksam för respons. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Här är ju Mac överlägset på att kunna importera just användarkonton till en ny installation av operativsystemet, men även möjligheterna att installera till/köra från USB enheter...men det hjälper ju inte dig.
Drar dig för att formatera om p.g.a. administration av div. mailkonton mm. ? Det är ju helt rätt, och ofta så inser man inte hur mycket jobb det är förrän det är försent, vad hade jag för användarnamn/lösenord till ITMS nu igen, vart hade jag lösenordet till min RD anslutning, och där kan min älskade fingeravtryckläsare stjälpa mer än hjälpa, eftersom man aldrig använder sitt faktiska lösenord och oundvikligen glömmer bort det....men där hjälper ju inte en systembackup, i nuläget, däremot till "nästa gång" isf. Om man nu vill införskaffa sin programvara ärligt så kan man ju titta på programvaror som klarar fler saker (som man kanske redan har), t.ex. har ju Roxio Creator och Nero båda denna funktion, jag har själv gjort en dold recoverpartion där jag lagrar en imagebackup som jag kommer åt genom en startskiva och/eller genom att markera partionen som synlig, och kan återställa (jag lagrar självklart även filen på en extern hårddisk.) Jag såg att Bullguard sålde sin "Internet Security" suite med backupfunktioner och 5 GB on-line utrymme, jag vet inte hur det fungerar, och 5 GB är i minsta laget för en systembackup, men det skulle kunna vara värt att titta närmare på. Sen, till sist, systembackuper i all ära (och man kan ju köra med både hängslen och livrem) men jag tycker att Windows "systemskydd" är ett bättre alternativ, använd det och testa skit som man nu (ev.) laddar hem i en virtuell maskin först så ska ingen total återställning behövas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb Eller för att skapa kopian till en fil: dd if=/dev/sda of=filnamn Programmet dd finns med i programsviten GNU Coreutils och är gratis för både privatpersoner och företag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag lägger min röst på VMWare-imag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Windows-images är inte så enkla om du dessutom vill
byta hårdvara.. Stora delar av Windows System State är drivrutiner och anpassningar för din hårdvara. Byter du sån kommer du garanterat få problem. Det går dock att lösa genom att återskapa imagen, starta om, vänta på blåskärm, och boota med Windows-skivan och sen välja att Reparera Windows-installation. Det har jag använt med gott resultat vid V2P-migreringar; VMware -> Fysisk server, tillsammans med Symantec Ghost Solution Suite. Norton Ghost stöder givetvis inga server-OS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Finns True Image finns numera en funktion för att göra om deras backup arkiv till virtuella diskar både för Vmware, Virtuell PC och XEN. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|