Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förslag på regler vid försäljning av saker på wn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-10, 01:07 #1
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Jag har följt flera auktioner på wn.se och har själv köpt vad jag tror är den dyraste siten. Det finns problematik med oseriösa budgivare och oseriösa säljare. Därför föreslår jag följande regler. En del av säljarna på wn.se är egentligen inte intresserade av att sälja utan vill mest veta hur mycket sin verksamhet är värd. Andra lägger ett väldigt lågt startbud och hoppas att folk ska bli intresserade. Det fungerar oftast aldrig.

1. Alla auktioner ska ett startbud och ett reservationspris. Säljaren får ta och committa sig till att sälja till det pris som utlysts som reservationspris.
2. Är det flera aktörer med. Säg två personer som tillsammans har byggt en webbsida och man vill köpa ut den andra bör man skriva att så även är fallet nu.
3. Auktionen ska ha en slutdatum med tidpunkt och sen en tid (säg en timme) efter att senaste bud har lagts. På så sätt så hindrar man att någon lägger ett bud i sista sekunden och de andra inte får en chans att lägga bud.
4. Budgivaren bör presentera sig för säljaren med namn, telefonnummer, ev företag.
5. Vid försäljning så kan köparen begära in uppgifter från de andra som lagt bud för att minska risken för fuskbud.
6. Villkoren för överlåtelse och betalning ska tydligt framgå. Skulle inte den högsta budgivaren kunna punga ut med pengarna så börjar processen om.

Vad tycker ni andra? Kom gärna med synpunkter.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017