Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fråga om lagen kring RSS-feeds

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-25, 19:08 #1
Romlin Romlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Medlem

Hej, jag undrar om någon vet hur det ligger till med användningen av RSS-feeds. Är det t.ex. tillåtet att indexera nyhetsartiklar med titel och lista dem på en sida, själva titeln då länkad till originalartikeln (nyhetsaggregator ungf som NyhetsBlogg.com)? Själv tycker jag det borde generera mer trafik till upphovsmannen/kvinnan men kanske finns något problem jag inte tänkt på?

tack på förhand!
Romlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-25, 21:29 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Varför inte fråga de du vill indexerad om lov?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-25, 21:45 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@May 25 2008, 21:29
Varför inte fråga de du vill indexerad om lov?
Hej! Mest för att det skulle ta en oändlig tid för det projekt jag tänkt mig (indexering av lokalnyheter)
Hittade ett gammalt svar av WN:s Gustav som verkar passa in dock på det jag söker.

"Du får inte "stjäla" sådant som kan sägas uppnå verkshöjd. Om du gör en sida med prisjämförelser så kan du utan att fråga indexera produktens namn, lagersaldo, pris, mm. Du får däremot inte indexera produktbeskrivningen och produktbilden, utan att först be butiken om tillstånd.

Nu vet jag inte hur nyhetsportalen.se arbetar, men det ser ut som om de enbart tar rubriker från nyheter. Rubriker uppnår inte verkshöjd och det är därför fritt fram att "stjäla" dem. Det är även tillåtet att citera kortare stycken. Det vore därför möjligt att även ta de första raderna av varje nyhetsartikels ingress. "
Oläst 2008-05-25, 23:02 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Vilken lag syftar du på? Jag har aldrig hört talas om något liknande och tvivlar starkt på att det existerar en sådan lag.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-25, 23:04 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by kullervo@May 25 2008, 23:02
Vilken lag syftar du på? Jag har aldrig hört talas om något liknande och tvivlar starkt på att det existerar en sådan lag.
Hehe, sorry jag som skrev kass titel :P Menade lite allmänt kring det juridiska om RSS-feeds
Oläst 2008-05-26, 00:00 #6
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Man får väl alltid citera ett stycke.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 02:52 #7
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
De flesta nyhetssajter har information om hur deras RSS-feeds får användas.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 11:04 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Romlin
...
Du får inte stjäla sådant som kan sägas uppnå verkshöjd. Om du gör en sida med prisjämförelser så kan du utan att fråga indexera produktens namn, lagersaldo, pris, mm. Du får däremot inte indexera produktbeskrivningen och produktbilden, utan att först be butiken om tillstånd.
Nu vet jag inte hur nyhetsportalen.se arbetar, men det ser ut som om de enbart tar rubriker från nyheter. Rubriker uppnår inte verkshöjd och det är därför fritt fram att stjäla dem. Det är även tillåtet att citera kortare stycken. Det vore därför möjligt att även ta de första raderna av varje nyhetsartikels ingress.
Om man får citera beror på om de kan anses uppnå verkshöjd eller inte.
Enstaka återgivanden av sådant som inte uppnår verkshöjd är tillåtna.
Rubriker är nog oftare under verkshöjdsgränsen än över. Däremot bör man se upp med katalogskyddet om man tänker sig att återge större mängder av sådana uppgifter från en källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Man får väl alltid citera ett stycke.
Nej, inte om stycket uppnår verkshöjd. En vers eller ett par rader i en dikt skulle mycket väl kunna anses uppnå verkshöjd. En ingress i en nyhetsartikel likaså.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 12:25 #9
Medlem

Medlem

Hittade ett exempel som ser ut att använda rss som källor och endast länkar titlar (sort of) >
http://knuff.se/nyheter/

De skriver att "Återgivande på denna sajt sker med journalistiska ändamål i enlighet med SFS 1998:204 (PuL). Syftet är att informera, utöva kritik och väcka debatt. Sammanställandet av information omfattas av katalogskyddet (49 § upphovsrättslagen) och databasdirektivet (96/9/EG"

Så antar att dom lagarna täcker mitt projekt och vad det gäller katalogskyddet så hämtar den inte "hela" kataloger utan uppdaterar bara när det kommer nya artiklar, så i princip skapar den väl en ny katalog av ett stort antal olika artiklar från hela Sverige?'

Update: Mitt projekt finns här > http://tiny.cc/fM7Tz (blir kanske lättare att bedöma då :P)

Tack för alla svar
Oläst 2008-05-26, 12:46 #10

Citat:
Originally posted by Romlin@May 26 2008, 12:25
Hittade ett exempel som ser ut att använda rss som källor och endast länkar titlar (sort of)
http://knuff.se/nyheter/
....
Knuff- nätverket hämtar information från de bloggar som själva valt att pinga bloggen om sin existens, eller från bloggnätverk där den pingen ingår. Johan Larsson som driver nätverket är dålig på att skriva TOC, men det framgår i alla fall att man bidrar till nätverket frivilligt.
Ditt projekt verkar gå ut på att du väljer ut vilka bloggar som ska vara med, utan att fråga först. Det är en annan sak. Jag säger inte att ditt projekt strider mot lagar, regler och praxis, men du måste för din egen skull ha klart för dig vilka problem som kan uppstå om man inte har tillstånd att publicera material som andra äger, och hur du gör för att hantera sådana problem.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017