FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag har en domain.com där jag vill ha en blogg som en underkatalog.
Men eftersom vi alla vet att Wordpress är rätt så dåligt säkerhetsmässigt så vill jag ha bloggen på en annan server. Denna andra servern kommer bara ha bloggen och kommer ha namnet domainblog.com. Går det att göra snyggt? Så att man på nåt sätt inkluderar bloggen från en annan server? Och så att om man kollar länkar, så står det t.ex. domain.com/blog/post-about-something istället för den riktiga adressen? Det som inte funkar är ju frames eller URL forwardning, i båda fallen syns de riktiga länkarna. Jag hade helst velat ha bloggen på wordpress.com för att slippa sköta den, men då går säkert inte ovanstående. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Svar: Nej
Wordpress är inte dåligt, säkerhetsmässigt. Däremot är det inte så klokt att strunta i att uppdatera den, när nu säkerhetspatchar kommer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tekniskt sätt går det lösa med en SLB/Proxy som sköter det, även använda rewrite skulle fungerat. Beror ju på hur snyggt du vill ha det.
Men betydligt lättare om du skulle lagt det som en subdomän istället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag inser att det är lättare med blog.domain.com, men känns som man inte får lika mycket linkjuice till huvuddomänen då. Jag hör av mig om jag löst det, om fler vill göra på samma sätt. =)
Det lutar åt att skrapa den andra servern och återskapa innehållet. Eller använda RSS för att återskapa bloggen. Men då är fortfarande inte kommentarfrågan löst, då måste man ändå till den andra servern tror jag... Kanske inte värt besväret? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|