Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prisjakt.. logga+länk?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-10, 15:37 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Någon mer som har logga+länk där? Tycker det fungerade bra tidigare då kostnaderna låg på en rimlig nivå (400kr/mån) men nu då vi utökat sortimentet med en massa småsaker, batterier och varor med mindre omsättning och då genererar det helt enkelt på tok för mycket klick, har en kostnad på ca 1000kr/mån bara till Prisjakt. Anser faktiskt också att deras upplägg bidrar till att generera så mycket klick som möjligt, bla. Prisjakt Expert, där kunder hittar en produkt via en sökning och sen om dom klickar på resultatet kommer länkas direkt till hemsidan (istället för att kunna undersöka produkten hos prisjakt). Kunder verkar också klicka till hemsidan för att undersöka sortimentet, men sen återgår dom till att scanna på prisjakt igen, vilket bidrar till att varje kund genererar en snittkostnad på kanske 3-7kr för att komma till vår hemsida. Jämfört med Google Ad-words så är ju detta avsevärt mer, även om avslutsfrekvensen iof. troligen är högre. Någon som har jämfört detta? Har även logga och länk på Pricerunner, men det ger inte samma kostnader. Kanske är jag bara gnällig, men det vore ju trevligt med lite åsikter runt detta.. Önskvärt från Prisjakts sida vore ju en fast kostnad per IP-adress och dygn, men jag förstår självklart att det är mer lukrativt som det fungerar idag.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 15:52 #2
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Min erfarenhet säger att trafiken från prisjämförelsesiter generellt har en ganska hög konverteringsgrad. Jag skulle dock rekomendera att du implementerar ordentlig spårning på all betald trafik, så att du kan se exakt hur mycket försäljning som genereras för varje kanal. Ingen mening med att sitta och gissa.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 16:40 #3
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Att annonsera utan att kunna spåra sin trafik är faktiskt helt idiotiskt. Fördelen med att annonsera på nätet är just att man ska kunna spåra sin trafik, se avsluten och därefter se om det är en bra annonsering.

Det är först när det gäller radio, tv och print som det kan bli lite knixigt.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 19:52 #4
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
DreamLogistics, anser du att vi är idioter som har logga+länk på prisjakt utan att hittils spårat avsluten? Då tror jag det är rätt många du kallar för idioter.. Likaså förutsätter jag att du själv driver en framgångsrik webshop och spårar alla avslut var du än annonserar? Det handlar för min del främst om att det är en del tekniskt rabalder med att sätta upp dessa spårningar, jag är inte en guru på området, men försöker efter bästa förmåga. Dock har jag en ryggmärgskänsla på vilken annonsering som är lönsam, men mitt deltagande i prisjakt är på väg mot sitt slut, då jag anser att det blir för mycket ströklick och deras enda strävan är att maximera antalet klick.. men visst, man kan väl knappast klandra dom för att vara företagsamma.

Vi har satt upp en avslutsmätare på prisjakt nu och jag har implementerat det här i Google Ad-words för ca ett halvår sedan också, det intressanta torde ju dock vara att jämföra avslutsfrekvensen med logga+länk och utan, det senare vet jag inte hur man mäter (när man inte har tillgång till kontrollpanelen) men har bla. frågat här på prisjakt om just detta tidigare.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 20:54 #5
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Citat:
Originally posted by dannel77@Feb 10 2009, 19:52
Vi har satt upp en avslutsmätare på prisjakt nu och jag har implementerat det här i Google Ad-words för ca ett halvår sedan också, det intressanta torde ju dock vara att jämföra avslutsfrekvensen med logga+länk och utan, det senare vet jag inte hur man mäter (när man inte har tillgång till kontrollpanelen) men har bla. frågat här på prisjakt om just detta tidigare.
Som jag förstår det så verkar det inte som att du har något eget spårningsverktyg utan använder dig av respektive tjänsts kontrollpanel för att spåra avsluten. Det är därför det blir krångligt och du måste implementera olika trackingpixlar för varje annonsplats. Dessutom har du ingen överblick över din trafik på ett och samma ställe.

Om du istället använder t.ex. Google Analytics (som är gratis och bra) och mäter all trafik och avslut med det, så behöver du inte göra fler implementationer av trackingpixlar sedan. Det enda du behöver göra är att lägga till en source-parameter i url:erna till din site som talar om varifrån besökaren kommer. Sedan får du allt överskådligt presenterat (inklusive besök/avslut från vardera källa) i ett och samma gränssnitt.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 22:28 #6
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Tack för svar Chran, vi kör Google analytics sedan ganska lång tid tillbaka och även avslutsspårning för Ad-Words, jag vet dock inte hur jag åstadkommer det du beskriver annat än för just ad-words (där den exakta koden som skall adderas finns beskriven), där ligger kodbiten på sidan checkout_success.php (i vårt fall osCommerce) som man kommer till efter ett lyckat köp. Men hur ser tex. den kodbit ut som skall adderas för prisjakt? Och var skall den läggas in? Har lite banners på vissa sidor också som jag skulle vilja spåra avslut på.

Tacksam för all hjälp.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 22:36 #7
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Du behöver inte lägga in någon kod, du behöver bara tagga dina länkar. Kolla in Google URL Builder
http://www.google.com/support/google...n&answer=55578
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 23:00 #8
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Tack för det, fattar dock ändå inte hur man går till väga:

I "Tool: URL Builder" under "Step 1: Enter the URL of your website."

Är det den webbplatsadress som ska spåras som fylls i? Dvs. där jag har tex. bannern?

"press the Generate URL button. A tagged link will be generated for you and you'll be able to copy and paste it to your ad."

Vad menas med detta? Var ska denna genererade sträng klistras in?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 23:11 #9
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Det är din egen webbadress du ska fylla i. Det är allstså de länkar du använder i dina banners. T.ex. www.dindomän.se eller www.dindomän.se/undersida. Sedan fyller du i var bannern finns som refferer T.ex. prisjakt (eller vad som helst). Sedan använder du den genererade länken i ditt annonsmaterial istället för den vanliga länken.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 08:48 #10
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77
DreamLogistics, anser du att vi är idioter som har logga+länk på prisjakt utan att hittils spårat avsluten? Då tror jag det är rätt många du kallar för idioter..

Att vara idiotiskt är enligt mig inte samma sak som att vara idiot. Men jag står faktiskt fast vid att slänga ut massa pengar på marknadsföring utan att se om den genererar något är idiotiskt. Jag gör också en del idiotiska saker men jag ser mig inte som en idiot för det.

Citat:
Ursprungligen postat av dannel77
Likaså förutsätter jag att du själv driver en framgångsrik webshop och spårar alla avslut var du än annonserar?
JA. Självklart spårar vi all trafik där vi annonserar och självklart är mitt råd till alla våra kunder att de ska göra samma sak. Att investera 1000 kronor på sida A, jämförelsesite B eller sökord C är oftast helt olika. Därför är det bra att kunna se vilka annonser man ska öka, vilka man ska minska och vilka man ska sluta med.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017