Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Då var det dags för mig också.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-10, 00:10 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Ja då var det dags för mig med. Skickade iförrgår in en anmälan för min första enskilda firma. Men vad händer nu?

Har ni några tips som är bra att veta nu sådär i början?
När får jag svar på om mitt namn gick igenom eller inte?
Vad är viktigt? and so on

Tacksam för alla svar & tips
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 02:04 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Skriv en affärsplan INNAN du börjar göra affärer....

Se ett bra exempel på denna webbplats dr det är fgratis att registrera sig: http://www.smartplan.se
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 09:54 #3
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jan 10 2009, 02:04
Skriv en affärsplan INNAN du börjar göra affärer....
Se ett bra exempel på denna webbplats dr det är fgratis att registrera sig: http://www.smartplan.se
Ska en affärsplan vara utformad som denna: http://www.smartplan.se/se/files/affarsplan.pdf - för min del så känns den väldigt överreklamerad när man ska starta en enskild firma. Det viktiga som jag ser det är att man har kontakt men någon ekonomiskt kunnig typ en revisor eller liknande så att man klarar att sköta sina papper korrekt och få vettiga tips och råd inför investeringar.
Jag har haft företag i 9 år och har aldrig upprättat någon affärsplan och har funkat det med.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 10:51 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Affärsplan utkast:
1) Tjäna pengar
2) Betala eventuella avgifter.
3) Betala skatt för pengarna i 2-1.
4) Profit!
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 11:29 #5
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 118
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 118
Citat:
Originally posted by grazzy@Jan 10 2009, 10:51
Affärsplan utkast:
1) Tjäna pengar
2) Betala eventuella avgifter.
3) Betala skatt för pengarna i 2-1.
4) Profit!
Nja, snarare:
Affärsplan utkast:
1) Tjäna pengar
2) Betala eventuella avgifter.
3) Profit!
4) Betala skatt för pengarna i 3.

Iallafall när det gäller enskild firma.



Jag skickade också in anmälan i förrgår och eftersom jag har en heltidsanställning så har jag också struntat i budgetar och affärsplaner. Huvudsaken är att man tjänar lite pengar, inte att man kan leva på det.
RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 12:07 #6
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Jag har drivit verksamheten utan f-skatt nu i några månader och det har gått bra, därför kände jag mig redo för att ta steget vidare. Har pratat med en revisor som ska lära mig deklarera själv etc, känns rätt nyttigt att kunna det på egen hand.

Affärsplanen har jag i huvudet kan man säga, har ju drivit verksamheten ett tag så jag har koll på intäkter/utgifter, samt investeringar redan gjorda med privata pengar sedan tidigare.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 17:17 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
En mycket viktig fördel med att skriva en affärsplan är att man mentalt tvingas igenom en tankeprocess där man i förväg tänker igenom sin verksamhet, på lagom detaljnivå.

En annan mycket viktig koncekvens är just att man dokumenterar sina tankar så de finns nedskrivna på papper/ordbehandlings-dokument och i kalkylark.

Dessa två mycket viktiga egenskaper gör att man lättare undviker triviala misstag som att man helt enkelt glömt att räkna på kostnader man kommer att få och att man har realistiska kalkyler, inga glädjekalkyler.

Vidare så är en viktig aspekt att som företagare så måste man faktiskt ha förmåga att planera sin verksamhet.

När du behöver låna pengar av banken så underlättar det enormt om du kan visa upp en affärsplan där du redovisar i ganska stor detalj hur din verksamhet fungerar.

Vidare så underlättar det den dag ditt företag behöver externa rådgivare, endera för att du vill förbättra din lönsamhet eller för att du vill optimera din logistik, vässa ditt erbjudande till kunden eller vad du nu vill göra. Om du då har en affärsplan så går det mycket snabbare att få en annan person att sätta sig in i din verksamhet.

Sen har vi ju då aspekten att det är bra att själv kunna gå tillbaka och reflektera över sin verksamhet och se den i skriftform. Det är ett enormt lyft när man väl ser den framför sig, man inser hur komplex verksamheten egentligen är, även för en enkel konsult som egenföretagare.

Det finns ingen undre gräns för hur enkel en verksamhet ska var aför att slippa skriva affärsplan, ALLA företagare borde skriva affärsplan.

Prova att gå in på http://www.smartplan.se och skaffa ett konto (helt gratis, och jag får inen provision eller annan kickback för att hävda det) och använd deras wizard för att skriva en affärsplan så ser du hur enkelt det är att göra en. Men du får mångfalt tillbaks i form av en bättre insikt om din egen verksamhet. Du utvecklas mycket som företagare om du genomgår denna process.

Den affärsidé som inte tål att skrivas ned och dokumenetras är inte värd pappret den är skriven på!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 17:56 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Detta är ett exempel på en Avidentifierad Affärsplan för en verksamhet som handlade om PC-service och reparationer.

Den som önskar får fritt klippa och klistra in innehållet delvis eller i sin helhet i sin egen affärsplan. Lämpligt kan ju vara att använda rubrikerna men att byta brödtext och kalkyler till sin egen verksamhet.

Jag använde just http://www.smartplan.se för att ta fram denna affärsplan, smartplan ger ett stöd för rubriksättningen och kalkyleringen som gör det mycket enkelt att knacka in sin verksamhet och ut kommer en brödtext som man kan klippa in i word och arbeta vidare med, vilket jag även gjort.

Denna affärsplan är ett verkligt exempel ingen teoretisk idealmodell. Tänk på att varje verksamhet har sin egen UNIKA affärsmodell så man måste jobba med affärsplanen tills den blir så bra att man är nöjd med den. Bolla gärna affärsplanen med personer som har lång erfarenhet av företagande för att få synpunkter som gör att du kan förbättra din verksamhet.

Man går igenom sina valmöjligheter och tvingas fatta beslut om vilken väg man ska gå, man hinner även göra ett antal misstag och rätta till dem på papper så att säga. Det är helt enkelt mycket billigare att göra misstagen på papper än i verkliga livet.

När man får sina affärsplan att fungera i teorin, jag då och först då är det dags att testa den i praktiken.

Ni får ursäkta formateringen för detta är ursprungligen ett dokument med mycket tabeller och grafer mende försvann här när jag klistrade in detta inlägg i tråden.


1. AFFÄRSKONCEPT
1.1. INLEDNING
Affärsplanens syfte är att för företagsledning, VD, aktieägare och styrelse skapa en gemensam bild av hur verksamheten ska bedrivas. Intäktsmodell, strategier och konkreta aktiviteter för att nå företagets mål beskrivs ingående.

Bolagets firma är MittNyaExempelBolag AB (med orgnr 556xxx-xxxx) och är lokaliserat till MittHemortExempel (fakturaadress och huvudkontor).

*Bolagets produkter och dess unikum (om sådan finnes).
(Behöver utvecklas mer)

*Varför denna affärsplan skrivits. T.ex. för att finna riskkapital för projektet.
Affärsplanen har skrivits för att användas som ett styrdokument för verksamheten och en ledstjärna för VD och företagsledning. Affärsplanen uppdateras fortlöpande i samarbete mellan styrelse och VD. Det åligger VD att tillse att så sker. Uppdaterad affärsplan beslutas av styrelsen.

*Vinstmöjligheter.
Föreatget målsättning är att generera en vinst på 20% av omsättningen efter skatt (mosvarar 28 % före skatt). Av vinsten utdelas 20% till aktieägarna.

Nyckeln till framgång är att ha en aktiv och beslutsmässig VD som är marknadsinriktad och säljande. Det är även viktigt att MittNyaExempelBolags leveranser sker med optimal kvalitet och snabbhet.


1.2. AFFÄRSIDÉN
MittNyaExempelBolag AB tillhandahåller

Service och reparationer av Mac och PC
Återskapande av data (datarecovery),
Säkerställd radering av data (dataerasure)
Installation och försäljning av mjuk- och hårdvara
Konfiguration och felsökning av lokala datanätverk

MittNyaExempelBolags primära målgrupp är företagskunder i norrort (Danderyd, Järfälla, Sigtuna, Sollentuna, MittNamnPåRevisorOrtExempel, Upplands-Väsby, MittHemortExempel och Österåker). Med en omsättning överstigande 10 MSEK och mellan 20 och 49 anställda.

1.3. INTÄKTSMODELL
Vår intäktsmodell baseras på att uppdragsgivaren köper löpande konsulttid eller färdigpaketerade tjänster till fastpris.

1.4. MÅL
Målsättning per 2008-12-31: 3 konsulter (datatekniker) sysselsatta på heltid. Lokalkontor i MittHemortExempel. Månadsförsäljning 0,3 MSEK.

Målsättning per 2009-12-31: 6 konsulter (datatekniker) sysselsatta på heltid. Lokalkontor i MittHemortExempel. Månadsförsäljning 0,9 MSEK. Årsförsäljning 9 MSEK. Försäljning 1,5 MSEK/Heltidsanställd Konsult.

Målsättning per 2010-12-31: 12 konsulter (datatekniker) sysselsatta på heltid. Lokalkontor i MittHemortExempel. Månadsförsäljning 1,8 MSEK. Årsförsäljning 18 MSEK. Försäljning 1,5 MSEK/Heltidsanställd Konsult.


1.5. NYCKEL TILL FRAMGÅNG
En aktiv marknadsföring och försäljning som leds av en handlingskraftig VD. För detta företag är det viktigt med noggrannhet i utförandet, djupa ämneskunskaper inom PC/MAC/Servrar och Nätverk och snabbhet i arbetet samt ett trevligt bemötande gentemot våra klienter. Vi löser alltid kundens problem, även om vi måste anlita extern hjälp för att lösa vår uppgift. Vi tar alltid betalt med god vinst i våra uppdrag.

2. OM FÖRETAGET
2.1. FÖRETAGSFORM OCH ÄGARBILD
MittNyaExempelBolag AB är ett Aktiebolag med ett aktiekapital på 100000 SEK. Bolaget grundades 1985 med annan verksamhet. Nuvarande verksamhet har bedrivits sedan 2008-01-01.

MittNyaExempelBolag AB är ett helägt dotterbolag till MittModerbolagExempel AB (556571-1107).

2.2. STYRELSE
Styrelsen består av:

Ordinarie ledamot:
MittEgetNamnExempel, född 1964, MittHemortExempel
Erfaren entreprenör med erfarenhet att driva MittModerbolagExempel sedan 1999.

Suppleant:
MittNamnPåSuppleantExempel, född 1983, MittHemortExempel
Entreprenör som drivit firma DEF-IT under flera år tillsammans med sin kompanjon MittNamnPåKompanjonTillSuppleantExempel.

2.2. VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR
Sedan 2008-03-01 är
MittNamnPåAnställdVDExempel, född 1974, Verkställande Direktör i bolaget.
VD för XYZ-Bolaget AB 2000-2006, VD för ABC-Bolaget AB 2005-2006.

2.3. REVISORER
MittNamnPåRevisorExempel, MittNamnPåRevisorBolagExempel, MittNamnPåRevisorOrtExempel. MittNamnPåRevisorExempel är en mycket erfaren revisor som även har varit revisor i moderbolaget MittModerbolagExempel AB sedan dess start 1999.

MittNamnPåRevisorExempel har visat stor skicklighet och integritet i sin roll som revisor. Han har även många goda idéer och synpunkter vid viktiga affärsbeslut.
3. FÖRETAGETS PRODUKTER / SERVICE
3.1. PRODUKTEN I KORTHET
MittNyaExempelBolag AB säljer:

* Service, Reparationer av PC/MAC-datorer
* Datarecovery
* Dataradering
* Planering/Rådgivning Nätverk
* Serviceavtal
* Installationstjänster av mjuk- & hårdvara
* (Licensinventering enligt ISO 19770 via MittNamnPåUnderkonsultExempel)
* Försäljning diverse IT-hårdvara

MittNyaExempelBolag AB Producerar:

* Service, nätverk och reparationer i egen regi.

Tjänster som produceras av underleverantörer:

* Licensinventering
* Linux
* Planering/Rådgivning Nätverk

3.2. PRODUKTEN OCH KUNDEN
De kundbehov vi ska tillfreställa är:
----------------------------------------
* Att kunden ska ha ett fungerande persondatorsystem
* Att kunden ska ha ett relevant persondatorsystem anpassat till kundens verksamhet
* Att vissa kunder ska ha ett fungerande serversystem
* Att kunden ska ha ett fungerande Nätverk för kommunikation mellan datorsystemen
* Att ha en hjälpreda som bevakar att systemen fungerar och åtgärdar ev. fel och brister

Vem är kunden?
-------------------
Kunderna är redan etablerade företag som har 20 - 49 anställda och har en omsättning på minst 10 MKR, företagen finns i Stockholms Norra förorter. Segmenteringen på kunder exkluderar butiker och butikskjedjor. Företagen måste även visa positivt resultat, dvs vinst.

Vårt fokus är företag som är kontorsbaserade med många datorer exempelvis från ett 10-tal datorer och uppåt.

Vad är produktens unika egenskaper och specialiteter?
--------------------------------------------------------------
* Djupare kunskap om drivrutiner och firmware.
* Kunskaper om flera olika märken på stationära och laptops.
* Erbjuder bra datorervice och datorreparaton, för företag, med 20-49 anställda, i Stockholms norra förorter!
* De bästa öppettiderna 24/7 (felanmälan) åtgärder kl 08:00-22:00
* Vi lämnar 3 mån garanti på utfört arbete.

Varför skall kunden välja just ditt företags produkt?
----------------------------------------------------------
* Vi har längre garantier än konkurrenterna
* Vi har längre öppettider samt på helger
* Vi är tillgängliga 24/7 med personlig service
* Vi erbjuder mer komplexa tjänster och högre kvalité.

Prisbild gentemot kund och i jämförelse med konkurrenter
------------------------------------------------------------------
Vår prisbild är i paritet konkurrenternas.

Produktens livslängd hos kunden?
---------------------------------------
Beroende av när programuppdateringarna blir tillgängliga från dator och program leverantörer.

Baseras produkten på avtal som kunden måste teckna, t.ex. serviceavtal?
------------------------------------------------------------------------------------
Kunden kommer att få teckna på ett godkännande/avtal innan vi går in och börjar jobba med systemet.


3.3. KONKURRENSSITUATION
Av MaxiCall-kampanjen framgick att 59% har en leverantör av dessa tjänster, 41% har ej lösning.

Konkurrenter enligt MaxiCall-kampanjen:

Interna resurser
MittNamnPåRevisorOrtExempel-IT, http://www.itmit.se/
W-Support
Ismic
NL-Partner http://www.nlpartner.com/ och Hojs
Canfor Data (Kan det vara Transfor Data)
BT-Teknik
Data Communication, http://www.datacomm.se/
Digea, http://digea.net/
Sedab, http://www.sedab.se/
Charger, http://www.charger.se/
Drift AB
EUD-Teknik AB, http://www.eud.se, 556481-5982, konkurs inledd 2007-01-17
Adress och information
Koncernmoder: ja
Företagsledning: Staffan Svensson
Adress: Fyrisborgsgatan 2
Postadress: 754 50 UPPSALA
Besöksadress: Julmyra Gård, Heby
Telefon: 018-691140, 08-7647800
Fax: 018-691149

E-post: [email protected]

Hemsida: http://www.eud.se

Verksamhet:: Support/service, Logistik.
Verksamhet.: Datorer


PC-City, http://www.pccity.se
SayGate
Wig-Data, http://www.wiigdata.se/
WM-Data, Logica



MittNamnPåAnnanMedarbetareExempel konkurentundersökning:

Roslagen Computer System Tel. 0176 - 22 38 40
Viking Data AB Tel. 0176 - 774 20
ICN InfoComnet AB Tel. 0176 - 126 00
Cogson Computer Systems AB Tel. 0176 - 20 69 30
QRT Quality AB Tel. 070 - 777 82 06
RB Communication AB Tel. 0176 - 20 64 00
IT Kompanjonen Tel. 0175 - 728 72
Kovilorna AB Tel. 0176 - 26 41 50
Südow System & Support AB Tel. 0176 - 23 53 20
Ks Office HB Tel. 0176 - 26 13 17

3.4. PRODUKTIONSKOSTNAD
Hur levererar du din vara till kunden och till vilken kostnad för ditt företag?

Styrelsesns Löneöverenskommelse med VD
Garantilön till VD utgår med 5% av fakturerad tjänsteförsäljning maximalt 50 000 SEK. Bonus utgår med 10% av beräknat resultat efter avdrag för bolagskatt, avdrag för avskrivningar och finansnetto. Det är Bonusen som är den normala lönen, men garantilönen fyller upp det som fattas om den är högre än bonusen. Avräkningspott används för att jämna ut löneutbetalningar över året.

Enligt överenskommelse är lönen till MittNamnPåVDExempel i rollen som VD satt till 223,21 SEK per timme i kunduppdrag + 10% av vinsten efter skatt i bolaget. Denna överenskommelse gäller så länge MittNamnPåVDExempel har rollen som VD. Ingen annan ersättning utgår till VD.

Utbetalning sker senast den 25:e efterföljande månad, om tillräcklig likviditet finns i bolaget, annars sker betalning så snart tillräcklig likviditet influtit.


Resekostnad
Uppskattat genomsnitt under året 15 mil per kundbesök (2*75 km). Skatteverkets milavdrag är 18,50 SEK/mil för 2008. Detta ger 277,50 SEK/besök.

VDs lönekostnad (beräknad på en månadslön på 25000 SEK/Mån)
Lön per år: 25000 SEK/mån*12 => 300000 SEK/år

Teknikerlön Min lönekostnad (beräknad på en månadslön på 20500 SEK/Mån)
Lön per år: 20500 SEK/mån*12 => 246000 SEK/år

Teknikerlön Max lönekostnad (beräknad på en månadslön på 22000 SEK/Mån)
Lön per år: 22000 SEK/mån*12 => 264 000 SEK/år

Mlön är normal månadslön.

Årslön är Månadslön multiplicerat med 12.

TimLönX är Timlön exklusive semesterersättning (TimLönInk/1,12)

TimLönInk är Årslön/1800.

LKDT är LöneKostnad för debiterbar tid dvs Årslön/1200.

Ikostn är LKostDebTid+125 SEK dvs inkl de administrative kostnaderna.

Lpris är det absolute lägsta priset mot kund för mycket långa uppdrag. Ikostn/0,7.

Npris är den normala taxan för uppdrag på 3-6 månader. Ikostn/0,59.

KPris är priset för korta uppdrag som är 1-3 månader. Ikostn/0,49.

XPris är priset för snabbutryckningar kortare än 1 månad. Ikostn/0,39.

Självkostnaden (IKostn) är företagets kostnad (inklusive administration) för att producera en arbetad timme. Detta inkluderar ej kostnader för reklam, försäljningskostnad, provision, kreditförluster, factoring m.m.

Vinstmarginal efter skatt ha antagits till 15% (ca 21% inkl skatt). 8 procentenheter har antagits vara kreditförluster, factoringkostnad och andra kreditkostnader. 12 procentenheter försäljningskostnad. Totalt 41 procentenheter. Detta är formeln för Normalpris (Npris).

* Schablonmässig arbetsplatskostnad: 125 SEK/h. Beräknad på 1200 timmar per år. Dvs en total administrativ kostnad per anställd på 150 000 SEK/år.

Beräknad pris / genomsnittligt kundbesök 2h*771+(277,5/0,59) SEK = 2012 SEK
Självkostnad för ett kundbesök inkl restid. 455*2h+277,50 = 1 187,50 SEK.
Detta ger ett bidrag på 754,50 SEK (ca 38,9%) / Kundbesök underförstått att restiden är inberäknad med 2,0h tur och retur.

Ersättning till säljare beräknas till 10% av fakturerat belopp för tjänster.

Lönetabell (SEK)
Mlön Årslön TimLönX TimLön Ink LKDT Ikostn Lpris Npris Kpris Xpris
20 000 240 000 119,05 133,33 300 425 607 720 867 1 090
21 000 252 000 125,00 140,00 315 440 629 746 898 1 128
22 000 264 000 130,95 146,67 330 455 650 771 929 1 167
23 000 276 000 136,90 153,33 345 470 671 797 959 1 205
24 000 288 000 142,86 160,00 360 485 693 822 990 1 244
25 000 300 000 148,81 166,67 375 500 714 847 1 020 1 282
26 000 312 000 154,76 173,33 390 515 736 873 1 051 1 321
27 000 324 000 160,71 180,00 405 530 757 898 1 082 1 359
28 000 336 000 166,67 186,67 420 545 779 924 1 112 1 397
29 000 348 000 172,62 193,33 435 560 800 949 1 143 1 436
30 000 360 000 178,57 200,00 450 575 821 975 1 173 1 474
32 500 390 000 193,45 216,67 488 613 875 1 038 1 250 1 571
35 000 420 000 208,33 233,33 525 650 929 1 102 1 327 1 667
37 500 450 000 223,21 250,00 563 688 982 1 165 1 403 1 763
40 000 480 000 238,10 266,67 600 725 1 036 1 229 1 480 1 859
42 500 510 000 252,98 283,33 638 763 1 089 1 292 1 556 1 955
45 000 540 000 267,86 300,00 675 800 1 143 1 356 1 633 2 051
47 500 570 000 282,74 316,67 713 838 1 196 1 419 1 709 2 147
50 000 600 000 297,62 333,33 750 875 1 250 1 483 1 786 2 244
52 500 630 000 312,50 350,00 788 913 1 304 1 547 1 862 2 340
55 000 660 000 327,38 366,67 825 950 1 357 1 610 1 939 2 436
57 500 690 000 342,26 383,33 863 988 1 411 1 674 2 015 2 532
60 000 720 000 357,14 400,00 900 1 025 1 464 1 737 2 092 2 628
62 500 750 000 372,02 416,67 938 1 063 1 518 1 801 2 168 2 724
65 000 780 000 386,90 433,33 975 1 100 1 571 1 864 2 245 2 821
67 500 810 000 401,79 450,00 1 013 1 138 1 625 1 928 2 321 2 917
70 000 840 000 416,67 466,67 1 050 1 175 1 679 1 992 2 398 3 013





3.5. INVOLVERAD TEKNOLOGI
Pga den snabba teknikutvecklingen har vi beslutat att inte ha produkter i lager, vi kommer att beställa efter kundorder, dvs att vår beställning är helt kundorderstyrd.

Vissa enklare produkter som vi bedömmer att ha en låg utvecklingstakt, men som vi ändå bedömmer kan ge en god lönsamhet, kan vi i undantagsfall hålla i lager.

3.6. STAT, KOMMUN, TILLSTÅND
Tillstånd som kan behövas för din verksamhet.
-----------------------------------------------------
Inga särskilda tillstånd krävs.


Produktcertifieringar som eventuellt behövs.
--------------------------------------------------
Det är önskvärt med certifieringar MSCE (Microsoft Ceritified Engineer), men några formella krav på dessa certifieringar finns ej.


Finns/krävs särskilt förhållande mellan företaget och stat/kommun?
----------------------------------------------------------------------------
Nej.


Krävs särskilda miljökrav eller har ni ställt egna högre miljökrav?
------------------------------------------------------------------------
Nej.

3.7. FRAMTIDA PRODUKTER
Vi kommer att satsa på 4 typer av serviceavtal (Brons, Silver, Guld och Diamant), dessa prudukter är tänkt att skapa en stabil intäkt och därmed en mer förutsägbar lönsamhet för företaget.

MittNyaExempelBolag AB ska bli ledande i tillgänglighet för kunder och dess önskemål.

MittNyaExempelBolag ska vara experter på ITIL och även kunna utbilda kunderna i ITIL.

Serviceavtal Brons, Silver, Guld, Diamant.


4. MARKNADEN
4.1. MARKNADSANALYS I KORTHET
Företagskunder
Geografisk målgrupp; MittNyaExempelBolags primära målgrupp är företagskunder i norrort (Danderyd, Järfälla, Sigtuna, Sollentuna, MittNamnPåRevisorOrtExempel, Upplands-Väsby, MittHemortExempel och Österåker). Med en omsättning överstigande 10-100 MSEK och mellan 20 och 49 anställda.

Köpkraft/grupp
Uppskattad köpkraft i genomsnitt 3% av omsättningen går till IT-kostnader i företagen enligt SCB. Det borde innebära en total marknadspotential på 0,3-4,5 MSEK/år/kund. Den totala uppskattade marknaden blir då 54-805 MSEK.

Behov/grupp
Kontinuerlig drift på dagtid av sina arbetsplatsdatorer och servrar. Uppskattat till 10 procent av den totala marknaden vilket innebär 5-80 MSEK.

4.2. MARKNADSSEGMENTERING

Potentiella kunder/ antal anställda

Bransch (68)
Jordbruk, ESN01
Skogsbruk, ESN02
Fiske- och vattenbruk, ESN03
Kolgruvor, ESN05
Råpetroleum och naturgasindustri, ESN06
Metallmalmsgruvor, ESN07
Mineralutvinningsindustri, annan, ESN08
Serviceföretag till mineralutvinning, ESN09
Livsmedelsindustri, ESN10
Dryckesindustri, ESN11
Tobaksindustri, ESN12
Textilindustri, ESN13
Beklädnads- och pälsindustri, ESN14
Läder-och lädervaruindustri, ESN15
Trävaruindustri, ESN16
Massa-, pappers-och pappersvaruindustri, ESN17
Grafisk-och reproduktionsindustri, ESN18
Stenkolsindustri, ESN19
Kemisk industri, ESN20
Läkemedelsindustri, ESN21
Gummi- och plastindustri, ESN22
Icke-metallisk mineralindustri, ESN23
Stål- och metallverk, ESN24
Metallvaruindustri, ESN25
Dator-, elektronik- och optikvaruindustri, ESN26
Elapparaturindustri, ESN27
Övrig maskinvaruindustri, ESN28
Motor-, och släpfordonsindustri, ESN29
Transportmedelsindustri, ESN30
Möbeltillverkningsindustri, ESN31
Övrig tillverkningsindustri, ESN32
Reparation-, och installationsindustri, ESN33
El-, gas-, värme- och kylindustri, ESN35
Vattenförsörjningsindustri, ESN36
Avloppsreningsindustri, ESN37
Återvinningsindustri, ESN38
Saneringsindustri, ESN39
Husbyggnadsindustri, ESN41
Anläggningsindustri, ESN42
Specialiserad bygg-, och anläggningsindustri, ESN43
Bilhandel-, och verkstäder, ESN45
Parti- och agenturhandel, ESN46
Landtransportföretag, ESN49
Magasinering och stödtjänster till transportföretag, ESN52
Hotellverksamhet, ESN55
Restaurangverksamhet, ESN56
Förlagsverksamhet, ESN58
Film-, video- och TV-verksamhet, ESN59
Radio- och TV-sändningar, ESN60
Finansiell verksamhet, ESN64
Försäkringsverksamhet, ESN65
Serviceföretag till finans- och försäkringstjänster, ESN66
Fastighetsbolag och fastighetsförvaltare, ESN68
Juridisk- och ekonomisk företagsservice, ESN69
Administrativ verksamhet-och tjänster, ESN70
Arkitekt-och tekniskkonsultverksamhet, ESN71
Forskning och utveckling, ESN72
Reklam och marknadsföring, ESN73
Övrig service inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik, ESN74
Veterinärverksamhet, ESN75
Uthyrningsföretag, ESN77
Resebyrå- och turistverksamhet, ESN79
Säkerhet- och bevakningsföretag, ESN80
Fastighetsservice, ESN81
Kontors- och annan företagsverksamhet, ESN82
Spel- och vadhållningsverksamhet, ESN92
Sport-och fritid- och nöjesverksamhet, ESN93
Verksamhet vid internationella organisationer, ESN99
Geografi (7)
Upplands Väsby, EKP0114
MittHemortExempel, EKP0115
Österåker, EKP0117
MittNamnPåRevisorOrtExempel, EKP0160
Danderyd, EKP0162
Sollentuna, EKP0163
Sigtuna, EKP0191
Storlek (1)
Storleksklass 20 - 49, STKL40
Ekonomi (6)
10 000 - 24 999 tkr, FOM40
25 000 - 49 999 tkr, FOM50
50 000 - 99 999 tkr, FOM60
100 000 - 499 999 tkr, FOM70
500 000 - 999 999 tkr, FOM80
> 1 000 000 - tkr, FOM90
Beslutsfattare (1)
Verkställande direktör, PBE12200


Kommun 1-4 5-9 10-19 20-49 50-99 100-199 200-499
Upplands Väsby 18 37 33 36 11
MittHemortExempel 16 16 21 20 4
Österåker 14 23 30 9 3
MittNamnPåRevisorOrtExempel 76 91 85 51 13
Danderyd 43 25 23 28 11
Sollentuna 43 63 71 66 13
Sigtuna 20 34 43 27 17
Totalt 230 289 306 237 72 38 30





4.3. MARKNADSSTRATEGI
Vi riktar oss mot företag i stockholms Norra föroter med omsättning på 10 MSEK eller mer och mer än 20 - 49 anställda.

Företag som har 10 anställda eller mer brukar i 30% av fallen ha egen personal, för att utföra de tjänster som MittNyaExempelBolag AB kan utföra.

Företag med färre än 20 anställda eller har en omsättning under 10 MSEK har inte tillräcklig finansiell styrka att anlita MittNyaExempelBolag AB.

4.4. MARKNADSBEHOV
Fanns behovet hos kunden innan ditt erbjudande eller skapar du behovet?
Behovet fanns innan MittNyaExempelBolag AB kom med sitt erbjudande. MittNyaExempelBolag använde en offensiv marknadsföring för att uppmärksamma potentiella kunder med vårt erbjudande. För de kunder som inte vart medvetna om dessa tjänster bidrar MittNyaExempelBolags erbjudande till att skapa nya behov och därmed utöka marknaden.

Finns det andra produkter/ tjänster som uppfyller kundens behov helt eller delvis?
MittNyaExempelBolag AB har ett flertal olika tjänster/produkter som kan fylla kunders behov. MittNyaExempelBolag AB är dock lyhörd för kundens behov, vilket innebär att MittNyaExempelBolag skapar konternuerligt ständigt nya produkter/ tjänster som ska tillfreställa kundens behov.

Kan utveckling av teknologi påverka marknaden för den bransch?
Ja, branchen drivs starkt av ny utvevcklad teknologi, och företaget måste vara vaksam och lyhörd efter nyteknik så vi hela tiden är i ajour.

Trender - Beskriv trenderna för din bransch
Nya teknker kommer som gör datormiljön mer komplex och mångsidig vilket ökar behovet av teknikstöd och ökar behovet av förebyggande PC-service. Företagen blir mer och mer beroende av den ya tekniken, eftersom varje företags konkurenter har mer avancerad teknik blir den som inte hänger med och har en driftsäker produktions miljö lätt omsprungen av konurenterna. Detta faktum gar att behovet av MittNyaExempelBolag ABs tjänster ser ut att öka markant i framtiden.

Vilka faktorer styr marknaden?
Teknken utvecklas mot att vara mer och mer uppbyggd som små öar som kommunicerar med varandra över ett nätverk. Detta har varit ett faktum i ett antal år och trenden ser ut att stärkas ytterligare. Företagen blir mer beroende av externa system. Exempel på detta är när företagen använder externt producerade kundvårdssytem (salesforce och andra CRM-system), redovisningssystem, annonseringssystem (google). Detta ställer högre krav på att företagenskommunikation med omvärlden alltid fungerar (Allways online).

4.5. TRENDER
Hur trendkänslig är marknaden och kunderna?
Den är väligt trendkänslig

Är branschen trenddriven?
Ja

4.6. VÄXTPOTENTIAL
Vi har f.n ej undersökt tillväxpotentialen.

5. FÖRETAGETS BRANCH / NISCH
5.1. BRANSCHEN I KORTHET
Branchen för PC-service består av ett antal både stora och en del ganska små aktörer.

Dominerande aktörer I PC-service-branchen är bland annat TietoEnator, WM-Data, CSC. Dessa riktar sig huvudsakligen till större företag.

Små aktörer består många gånger av små företag som består av en enda eller ett litet fåtal personer. Dessa har oftast mycket bristfälliga affärskunskaper, vilket har lett till felaktiga kalkyler som ger låg vinstmarginal.

5.2. DISTRIBUTIONSKANALER
Lagerhållning:
MittNyaExempelBolag AB kommer inte att lagerföra några varor, vi kommer att ta hem varor efter kundbeställningar.

Egen säljkår:
Personalen är MittNyaExempelBolag ABs bästa säljkår, men förhandlingar pågår med Maxicall AB.

Återförsäljare:
MittNyaExempelBolag AB planerar ej för närvarande att använda återförsäljare.

Licenstagare:
MittNyaExempelBolag AB planerar ej för närvarande att använda licenstagare

Franchise:
MittNyaExempelBolag AB planerar ej för närvarande att använda franchise

5.3. KONKURRENS OCH BESLUTSMÖNSTER
Hur väljer kunderna inom ditt företags målgrupp sin leverantör?
Huvudsaklingen väljer kunder leverantör genom att fråga kontaktnät om företag eller konsulter som de har goda erfarenheter av. I de fall kunden inte hittar vad de söker i sitt kontaktnät används vanligtvis bloggar, reklam och sökning på internet som ett sätt att hitta leverantörer att anlita. Annonsreklam och DR-reklam används i mindre omfattning som källa för att hitta lämplig leverantör. Detta faktum är ett effektivt etableringshinder som skyddar etablerade företag på marknaden mot nya uppstickare.

Vilken faktor påverkar de flesta kundernas val inom ditt företags målgrupp?
I första hand är det personliga rekommendationer som påverkar kundernas val av leverantör inom MittNyaExempelBolag ABs målgrupp. När kund och leverantör har en befintlig affärsrelation så är kvaliten på de utförda arbetet och konsulternas personliga bemötande ngra av de viktigaste faktorerna för att behålla en kunrelation.

Är kända varumärken viktiga?
Varumärket har en stor betydelse för kundernas inköpsbeslut. Vissa kunder bryr sig mindre om varumärket och focuserar mer på priset.

Är referensförsäljning kanske det avgörande?
Ja det är helt avgörande.

5.4. AKTÖRER OCH HUVUDKONKURRENTER
Konkurentanalys: Cogson

Ägarbild:

Omsättning, försäljning:
Distributionskanaler:
Marknadsföring: Egen hemsida
Prioriterad målgrupp: rivatpersoner och företag i Norrtälje med omnejd

*På vilket sätt påverkar konkurrenternas styrka respektive svaghet ditt företags agerande på marknaden?

*Vad kommer konkurrenterna att göra när ditt företag gör entré på marknaden? Om företaget är på marknaden, hur agerar konkurrenterna gentemot ditt företag? Ditt företag kanske är så pass litet att det inte märks i det stora hela? Eller är ditt företag en uppstickare på den lokala markanden?


Konkurentanalys: Vikingdata
Ägarbild:
Omsättning, försäljning:
Distributionskanaler: Butik i centrala Norrtälje
Marknadsföring: Reklam i Norrtälje tidning, Egen hemsida
Prioriterad målgrupp:Privatpersoner och företag i Norrtälje med omnejd

*På vilket sätt påverkar konkurrenternas styrka respektive svaghet ditt företags agerande på marknaden?

*Vad kommer konkurrenterna att göra när ditt företag gör entré på marknaden? Om företaget är på marknaden, hur agerar konkurrenterna gentemot ditt företag? Ditt företag kanske är så pass litet att det inte märks i det stora hela? Eller är ditt företag en uppstickare på den lokala markanden?



Konkurentanalys: Infocomnet
Ägarbild:
Omsättning, försäljning:
Distributionskanaler: Postorder och Butik i Norrtälje centrum
Marknadsföring: Reklam i Norrtälje tidning
Prioriterad målgrupp: Privatpersoner och företag i Norrtälje med omnejd

*På vilket sätt påverkar konkurrenternas styrka respektive svaghet ditt företags agerande på marknaden?


*Vad kommer konkurrenterna att göra när ditt företag gör entré på marknaden? Om företaget är på marknaden, hur agerar konkurrenterna gentemot ditt företag? Ditt företag kanske är så pass litet att det inte märks i det stora hela? Eller är ditt företag en uppstickare på den lokala markanden?


5.5. SAMARBETSPARTNERS
MittNamnPåSamarbetsPartnerExempel.


MittNamnPåUnderkonsultExempel (Måns Åman) ISO Standard licensinventering

5.6. VARFÖR KUND SKALL VÄLJA VÅRT BOLAG
*MittNyaExempelBolag finns nära till hands för alla inom sthlms norra föroter samt även för Åland.
*Hög servicenivå.
*Stort kunnande.
*Felanmälan 24/7.
*Telefonväxel alltid personligt bemannad.
*Jour utryckningar när kund behöver hjälp.

6. FÖRSÄLJNINGSPLAN
6.1. FÖRSÄLJNINGSSTRATEGI
Hur länge skall offerten gälla?
30 dagar om inget annat blir överänskommet.

När skall säljarna få betalt, när kunden betalar eller när kontraktet skrivs på?
I huvudsak får säljaren betaling efter betalning från kunden influtit.

Hur uppdateras och används kundregistret i säljarbetet, t.ex. för referenser?
Kundregistret uppdateras via ekonomi avdeleningen, säljarna informeras efter fullbordad åtgärd (via E-mail).

Betalningsvillkor är normalt 30 dagar netto för utförda tjänster, men för företag med tveksam betalningsförmåga/vilja begärs betalningsvillkor á conto (dvs förskott innan arbetete påbörjas).

Vi tar kreditupplysning på ALLA kunder redan innan vi inleder säljaktiviteter till dem.



6.2. PRISSTRATEGI
Erbjuder ditt företag mängdrabatter?
Nej!

Erbjuds extrapriser i samband med kampanjer?
Nej!

Hur sätts priser i förhållande till konkurrenter?
MittNyaExempelBolag AB har som prisstrategi att ha en timdebitering som inte understiger konkurrenternas debitering när det gäller enklare uppdrag. genom detta kommer vi inte att vara billigast, men vi kommer att leverera kvalité. Genom denna prisstrategi kommer kunden att se att de får valuta för pengarna och att det kan känna sig trygga med MittNyaExempelBolag AB som ”huskonsult”, och får därmed både kassaflöde och möjlighet att få uppdrag av kunden när det gäller avancerade IT-uppdrag. På de avancerade uppdragen har IT-företaget en mycket högre lönsamhet.

Vi har idag ett pris på XXX SEK/tim för uppdrag på löpande räkning. Vid kundbesök debiterar vi även en besöksavgift som i de nora förortskommunerna mortsvarar en extra timmes debitering dvs XXX SE/Kundbesök.

Vid fastprisuppdrag eller klart definierade tjänster som vi produktivierat ska vi räkna på minst 2*XXX SEK/tim.

Vid försäljning av hårdvara som kablar, CD/DVD-brännare m.m. ska vi räkna på ett påslag av minst 100%. För vissa produkter kan denna strategi behöva frångås pga konkurrenssituationen, men vi bör inte acceptera lägre påslag än 25%, men detta ska endast ske i undantagsfall.

6.3. PROMOTIONSTRATEGI
MittNyaExempelBolag AB kommunicerar med våra kunder genom att använda vår hemsida för mer allmänt hållen information samt epost för direkta meddelanden.

Vi kommer huvudsakligen att använda oss av telemarketing, internet och andra möjligheter för att nå våra kunder.

MittNyaExempelBolag ABs marknadsföring är baserad på hårt nischad telemarketing och viss direktreklam. Annonsering i lokal press kommer inte att användas av kostnadsskäl, vi når inte vår målgrupp den vägen.

6.4. FÖRSÄLJNINGSPROGNOS
Vi kom fram till dessa försäljningssiffror genom att vi gjorde nogranna beräkningar på inköp, delar mm. Men eftersom att allt är kundrelaterat och kunden får stå för kostnaden så kan MittNyaExempelBolag AB hålla nere kostnaderna och inte ligga ute med så mycket pengar. Uppskattningen av försäljningen av reparationer bygger på MittNamnPåVDExempels 10 åriga erfarenhet som PC-tekniker och entreprenör. Uppskattningen av servicetjänster bygger på MittNamnPåVDExempels erfarenhet av traditionel relation av service och reparetioner.

Uppskattning av försäljning på hårdvara bygger på MittNamnPåVDExempels erfarenhet i tidigare verksamhet som entreprenör och servicetagare.

Uppskattning av försäljning av service avtal bygger på en kvalificerad gissning ut ifrån MittNamnPåVDExempel & MittEgetNamnExempels erfarenheter som entreprenör och företagare.

Entreprenör och företagare MittEgetNamnExempel har granskat ovanstående ambitionsnivå och prognås för försäljningen. Och MittEgetNamnExempel Anser att dessa rimiga.

Hur är dessa försäljningssiffror relaterade till dina målgrupper, försäljnings- och marknadsstrategin?
All försäljning är beräknad på försäljning till Stockholms norra förort kommuner med en omsättning på 10 MSEK och 20 - 49 anställda.

Är din försäljningsprognos trovärdig?
Försäljningsprognosen bygger i huvudsak på lång erfarenhet.

Ange argument som styrker din prognos.
Vi har god erfarenhet av affärer och datateknik.

Försäljning År 1 År 2 År 3
Reparationer 225 000 650 000 1 170 000
Service/underhåll 430 000 962 000 1 731 600
Serviceavtal 30 000 200 000 300 000
Hårdvara 230 000 150 000 180 000
Summa försäljning 915 000 1 962 000 3 381 600

Direkta kostnader av försäljning
Reparationer 0 0 0
Service/underhåll 0 0 0
Serviceavtal 10 000 100 000 200 000
Hårdvara 70 000 75 000 90 000
Summa direkta kostnader av försäljning 80 000 175 000 290 000

Försäljning månadsvis

Försäljning årsvis

6.5. FÖRSÄLJNINGSMÅL
tre månader:
Månaderna Mars 2008 - Maj 2008 beräknar vi sammanlagt sälja för 240000 SEK

sex månader:
Månaderna Mars 2008 - Aug 2008 beräknar vi sammanlagt sälja för 240000 125000=365000SEK

tio månader:
Månaderna Mars 2008 - Dec 2008 beräknar vi sammanlagt sälja för 735000SEK

6.6. FÖRSÄLJNINGSAKTIVITETER
Hur genomförs säljkampanjen rent praktiskt?
Vi skickar reklam via brev till ett urval av kunder som har 10 MSEK i omsättning, internet genom vår website, och bloggar att kunder och andra lägger upp oss som en blogg.

Vi kommer i framtiden ej att göra DR-kampanjer eftersom vid vår senaste kampanj till 1303 företag i vår målgrupp fick vi endast 2 leads (kostnad ca 40000 SEK dvs ca 20000 SEK/Lead). Vid vår senaste Telemarketing-kampanj som riktade sig till 119 företag i vår målgrupp fick vi 4 leads (kostnad ca 12000 dvs ca 3000 SEK/Lead).

Vår lärdom är att vi får en lägre kostnad per lead om vi använder telemarketing. Vi har även lärt oss att vi kan förbättra vår målgruppsdefinition betydligt genom ytterligare intrimning när vi får mer erfarenheter och feedback från våra telemarketingkampanjer.

Har du konkreta och specifika planer?
Vår plan är att inom en snar framtid kunna anställa och kunna ha en lokal att hålla till i.

Hur sker uppföljningen av varje kampanj?
Vi har olika form av utskicks dokument som vi ska skicka ut med jämna mellanrum, och om vi får napp inom en snar fram tid efter utskivcket så kan vi då kartlägga vilken av utskcken som har slagit in.
7. MARKNADSPLAN
7.1. KONKURRENSFÖRDELAR
Vilka är företagets konkurrensfördelar?

MittNyaExempelBolag ABs konkurrensfördelar är sånna att vi ska bra service med god kvalité och vara lätt tillgängliga för kunden, och vi kommer även att kunna ta hjälp av andra företag om vår egen kunskap inte är tillräcklig, dvs att MittNyaExempelBolag AB ska kunna ta på sig all form ac PC/mac/data jobb.

7.2. POSITIONERING I MARKNADEN
Vår possitionering på markanden är att vi riktar oss mot en väldefinierad målgrupp. Vi åker ut till kunden och utför vår service hos kunden.

7.3. MARKNADSSTRATEGIN I KORTHET
DR-Kampanj till 1500 företag i Stockholms Norra förorter med 20-49 anställda och minst 10 Mkr i omsättning. Totalt beräknas 15000 försändelser skickas ut under 2008.

Uppföljning med hjälp av Telesalesföretaget MaxiCall (Helsingborg).

Annonskampanj i lokala tidskrifter för ca 150 000 SEK under 2008.

7.4. WEBBSIDA / WEBBSTRATEGI
Hur skapas trafik till din webbsida?
Genom vår DR-kampanj där MittNyaExempelBolag ABs domän synlig görs.

Kommer besökarna att känna tillräcklig förtroende för innehållet så att förfrågning/försäljning sker?
Genom att innehållet ska vara lättläst och sidan ska vara lättnavigerad

Krävs extra utveckling/resurser för webbsidan?
Nej, vi har behövliga resurser internt.

Hur driftas webbsidan? via egen dator eller webbhotell?
www.sajthotellet.com driftar hemsidan, men vi förvaltar den internt med hjälp av MittModerbolagExempel AB.

Driftsäkerhet?
www.[MittNamnPåISPExempel].com anliter välrenomerad underleverantör med driftsäker utrustning.

7.5. MARKNADSAKTIVTETER

Aktivitet Startdatum Slutdatum Budget Ansvarig Avdelning
DR-Kampanj 2008 2008-01-07 2008-12-31 200 000 Johan Marknad
Annonskampanj 2008 2008-09-01 2008-12-31 150 000 Johan Marknad
DR-Kampanj 2009 2009-01-01 2009-12-31 200 000 Johan Marknad
Annonskampanj 2009 2009-01-01 2009-12-31 100 000 Johan Markand
DR-Kampanj 2010 2010-01-01 2010-12-31 200 000 Johan Marknad
Annonskampanj 2010 2010-01-01 2010-12-31 100 000 Johan Marknad
Totalt 950 000

7.6. STRATEGISKA ALLIANSER
Avgörs helt eller delvis ditt företags framgång på samarbete med annan aktör?
Ja, det kan göra det om det är en uppgift där inte kompetensen finns intärnt.

Kan ditt företag få draghjälp för din promotion och distribution av andra aktörer?
Ja, det ska vi försöka uppnå.

På vilket sätt påverkar detta ditt företags marknadsstrategi eller konkurrenssituationen?
Vi kommer att sätta större press eftersom att vi kommer att vara tillgängliga 24/7.

8. LEDNING OCH MEDARBETARE
8.1. LEDNING OCH NYCKELMEDARBETARE
MittNamnPåVDExempel
*Funktion i verksamheten: Verkställande Direktör och PC-Tekniker
*Kvalifikationer: Erfarenhet att driva egen konsultrörelse (Firma XYZData) sedan 1999.
*Ålder: Född 1977 (ålder 30 år)
*Ägande i företaget: Har inga aktier i MittNyaExempelBolag AB.
*Engagemang i andra företag: .
*utbildning: El-Tele-Teknisk Inriktning Data


MittEgetNamnExempel
*Funktion i verksamheten: Styrelseledamot och mentor i affärsfrågor
*Kvalifikationer: Erfarenhet att driva egen konsultrörelse (MittModerbolagExempel AB) sedan 1999.
*Ålder: Född 1964
*Ägande i företaget: Äger 100% av MittModerbolagExempel AB som är moderbolag till MittNyaExempelBolag AB (100%).
*Engagemang i andra företag: Ledamot i MittModerbolagExempel AB, Suppleant i MittNamnPåGammalRefBolagExempel AB
*utbildning: Naturvetenskapligt gymnasium, Universitetsstudier inom Data och Systemvetenskap.

8.2. MEDARBETARE
Generellt:
*Hur många är anställda: 1
*Jämställdshetsprogram: Nej


MittNamnPåKontorsAnställdMedarbetareExempel - Snabb i skrift och en flitig arbetare.
*Utbildningsnivå: Gymnasium
*Anställningstid: Sedan Januari 2008
*Kön: Kvinna
*Bästa egenskaper: Snabb i skrift och en flitig arbetare, Seriös i det hon företar sig
*brister som kan förbättras: Långt avstånd till jobbet, Låg datavana

Personal År 1 År 2 År 3
MittNamnPåVDExempel, VD 250 000 300 000 300 000
MittNamnPåKontorsanställd 25 200 50 400 50 400
PC-Tekniker 1 60 000 240 000 240 000
PC-Tekniker 2 0 240 000 240 000
PC-Tekniker 3 0 0 240 000
Summa löner 335 200 830 400 1 070 400

8.3. NULÄGE OCH FRAMTID
MittNyaExempelBolag AB planerar att nyanställa en PC-tekniker i september, Kompetensen är väldigt viktig och vi ser att den överstiger den som finns idag.

MittNyaExempelBolag har även behov av att anställa 1-3 marknadsinriktade säljare på heltid/deltid som kan arbeta på egen risk och få provisionsbaserad ersättning.



8.4. MÅL
Delmål 1.
Anställa 1 PC-tekniker under 2008, 2 medarbetare under 2009 och minst ytterliare en under 2010.

Delmål 2.
Att inom 6 mån börja med försäljning av serviceavtal.

Delmål 3.
Är att kunna etablera sig på Åland

Delmål 4.
Inom 3år kunna erbjuda kunden 24h jour.
9. HANDLINGSPLAN

Aktiviteterna styrs helt och hållet av VDs beslut och initiativ.

Aktivitet Startdatum Slutdatum Budget Ansvarig Avdelning
Kuvertering 1 2008-01-19 2008-02-02 6 790 MittNamnPåKontorsanställd Markand
Utskick 2008-02-04 2008-02-04 4 914 MittNamnPåVDExempel Markand
AP 08 Q2 2007-08-01 2008-01-31 160 000 MittEgetNamnExempel Ledning
Sökning GA 2008-01-18 2008-01-19 2 000 MittNamnPåVDExempel Ledning
AP 08 Q3 2008-06-01 2008-06-30 20 000 MittNamnPåVDExempel Ledning
AP 08 Q4 2008-09-01 2008-09-31 20 000 MittNamnPåVDExempel Ledning
Kuvertering 2 2008-02-18 2008-02-29 6 790 MittNamnPåKontorsanställd Markand
Kuvertering 3 2008-03-24 2008-04-20 6 790 MittNamnPåKontorsanställd Markand
Totalt 227 284

10. FINANSIERING OCH LÖNSAMHET
10.2 RESULTATRÄKNING

Vinst före skatt månadsvis

Vinst före skatt årsvis

Bruttovinst månadsvis

Bruttovinst årsvis

10.3 BALANSRÄKNING

År 1 År 2 År 3
Omsättningstillgångar
Likvida medel -752 484 -858 500 -420 932
Försäljning 915 000 1 962 000 3 381 600
Summa omsättningstillgångar 162 516 1 103 500 2 960 668
Anläggningstillgångar
Inventarier & anläggningstillgångar 0 0 5 000
Acc värdeminskning inv/anl-tillgångar 0 0 1 000
Summa inv/anl-tillgångar 0 0 4 000
Summa tillgångar 162 516 1 103 500 2 964 668
Skulder
Aktiekapital & Riskkapital 0 0 0
Leverantörsskulder 80 000 175 000 290 000
Skatteskulder 110 616 274 032 353 232
Långfristiga skulder 0 0 0
Balanserad vinst/förlust 0 -28 100 654 468
Summa skulder & eget kapital 190 616 420 932 1 297 700
Årets resultat -28 100 682 568 1 666 968
10.5 KASSAFLÖDESANALYS

År 1 År 2 År 3
Ingående likvida medel 0 -30 441 219 883
Tillförda likvida medel från verksamheten
Försäljning 915 000 1 962 000 3 381 600
Övriga intäkter 0 0 0
Summa intäkter från verksamheten 915 000 1 962 000 3 381 600
Övriga tillförda likvida medel
Moms och skatteåterbäring 173 434 306 645 400 308
Ökning leverantörsskulder 0 0 0
Ökning kortfristiga skulder 0 0 0
Ökning långfristiga skulder 0 0 0
Försäljning omsättningstillgångar 0 0 0
Försäljning anlägningstillgångar 0 0 0
Nytillskott av kapital 0 0 0
Summa tillförda likvida medel 1 088 434 2 268 645 3 781 908
Förbrukade likvida medel
Kontanta utgifter 832 484 1 305 400 1 660 400
Summa utgifter från verksamheten 832 484 1 305 400 1 660 400
Övriga förbrukade likvida medel
Moms och skatteutbetalningar 286 391 712 921 1 132 882
Minskning kortfristiga skulder 0 0 0
Minskning långfristiga skulder 0 0 0
Köp av andra omsättningstillgångar 0 0 0
Köp av anläggningstillgångar 0 0 5 000
Summa förbrukade likvida medel 1 118 875 2 018 321 2 798 282
Nettokassaflöde -30 441 250 324 983 626
Utgående likvida medel -30 441 219 883 1 203 510
11. NÄTVERK & LEVERANTÖRER
11.1 BANK
Svenska Handelsbanken AB, anledningen att vi valt dem var för att MittNamnPåVDExempel har varit långvarig kund hos Norrtäljekontoret.

BIC: HANDSESS
Kontohavare: MITTNYAEXEMPELBOLAG AB
Kontonummer: XXX XXX XXX
IBAN: SE57 XXX XXX XXX XXX XXX
Kontoform: Affärskonto
Valuta: SEK
Kontoförande kontor: 6507 NORRTÄLJE
Bankgiro: XXX-XXXX

Normal kostnad XXXX SEK/år.

11.2 REVISOR
MittNamnPåRevisorBolagExempel och MittNamnPåRevisorExempel i MittNamnPåRevisorOrtExempel.

Jag förväntar mig att MittNamnPåRevisorExempel att han ska genomföra en årlig revition av räkenskeperna
Han en rådgivare vid prissättning, affärer och affärsplaner.

MittNamnPåRevisorExempel är även revisor i MittModerbolagExempel AB sedan 1999.

11.3 WEBBYRÅ / WEBBHOTEL
Webbhotellet vi använder är www.[MittNamnPåISPExempel].com kommer att vara vårt webhotell med design sköts av dels internt och MittModerbolagExempel AB (MittEgetNamnExempel).

11.4 AFFÄRSUTVECKLINGS HJÄLP
MittEgetNamnExempel MittModerbolagExempel AB - Hjälper till med affärsutvecklngen samt matrial
MittNamnPåRevisorExempel MittNamnPåRevisorBolagExempel AB - hjälper till med prissättning, bokföring och rekommendationer om var vi ska söka kunder.

11.5 REKLAM & MARKNADSFÖRING
Maxicall är ett reklam företag vi förhandlar med i nuläget.

MittNamnPåKontorsanställdExempel - Kuvertering och utskick av reklam

11.6 INVESTERARE & RISKKAPITALBOLAG
Inga externa investerare, MittModerbolagExempel AB som är ägare av MittNyaExempelBolag står som finansiär i uppstartsfasen.

MittModerbolagExempel AB har fram till Februari 2008 investerat ca 55000 SEK (i form av betalning av fakturor och lön) och förväntar sig 2-3 gånger detta belopp tillbaks inom 12 månader så att MittModerbolagExempel kan fakturera detta belopp till MittNyaExempelBolag AB. Full återbetalning måste ske innan MittModerbolagExempel släpper in några andra delägare.

11.7 IT LEVERANTÖR
IT leverantör:
3 - mobilt bredmand/telefoni
Etanet - på kontoret i Norrtälje

Dessa uppfyller MittNyaExempelBolag ABs krav på tjänster, driftsäkerhet alltid tillgänglighet och bra service.

11.8 FÖRSÄKRINGSBOLAG
Vi planerar att ha IF som försäkringsbolag.

11.9 LOGISTIKPARTNER
Posten Sverige AB.

Budbilsfirmor håller vi på att undersöka just nu.

11.10 BRANCHNÄTVERK
Inga just nu...

11.11 ANDRA VIKIGA NÄTVERK
Har inga just nu.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 02:35 #9
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Vad vore WN utan dig Conny Blir till att klippa klistra in min egna här då
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 02:46 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
En alternativ och betydligt enklare affärsplan är även:

1: Collect Underpants
2: ?
3: Profit!
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017