FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Håller på att skapa lite ordning i en webbshop och har lite funderingar…
Jag skapar instanser av produkter (som hamnar i inkorgen) med: varukorg.stoppaI(new Produkt(id,namn,antal,pris)); Tanken är att de istoppade varorna ska kunna visas med exempelvis varukorg.asHTML() eller summeras med varukorg.summa(); Dessvärre har jag inte hittat något sätt att iterera igenom produkt-instanserna (javaskript måste ju veta att de är instanser av en funktion/objekt eftersom den vet svaret på instanceOf). Vad jag letar efter är alltså något som: for(each instance of Produkt as varochen) alert(varochen.namn); Finns det någon möjlighet att göra detta eller måste objekten sparas exempelvis i en Array i varukorg-odjektet som man sedan loopar igenom? Har lite svårt att vänja mig vid javaskripts objektmodell… |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det här kanske kan vara något, men jag är inte säker på om jag fattar vad du menar för jag fattar inte js+oop.
http://www.google.com/search?q=iterate+thr...ch&hl=xx-pirate |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har själv gjort en del sökningar men inte hittat något… Kanske är det inte möjligt, jag har löst det nu med att stoppa objekten i en array som är en property av varukorgsobjektet. Funkar finfint. Men det vore hur som helst bra att veta om det är möjligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Låter lite som om du försöker uppnå följande:
http://dean.edwards.name/weblog/2006/07/enum/ (Läs hela artikeln, det saftiga kommer i slutet) EDIT: jag läste igenom din post igen.. och kom fram till att du vill iterera genom hur många objekt som skapats från en klass? och inte genom ett objekts egenskaper... right? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag kikade lite på hur man gör i Java (som jag sällan använder) och konstaterade att det finns ett Collection-objekt som är till för att hålla reda på en samling objekt som skapas för något syfte. Av en slump döpte jag min array som håller reda på mina objekt med just till collection… så det verkar som jag är inne på rätt linje. Jag antar att just en array är rätt sätt att hålla reda på en grupp objekt-instanser av samma sort i javaskript. Kanske finns det inget sätt att få tag på dessa objekt-instanser som man släppt ut i den virituella rymden. (Möjligtvis blir de även derefererade/upplösta eftersom de inte går att få tag på längre.) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|