FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej !
Skriver en app som hämtar info från en MDB-databas (med PHP:s COM ODBC) Funkar bra så här långt. Men nu tänkte jag få in någon form av "pagination" och behöver nåt liknande MYSQLs LIMIT. Hittade TOP 25 men vet inte om den gör samma sak... HOWTO ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
SELECT TOP 25 * FROM tbl
Om jag inte minns helt fel =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo, men sen då. Då har jag ju hämtat "Sida 1" (1..25). Om jag sen vill hämta sida 2 (26..50) hur gör jag då?
I MYSQL finns det ju LIMIT 26, 25 men inte i MSSQL (MDB) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Simple Data Paging P.S. MSSQL och MDB (MS Access) är inte samma sak ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Skall titta närmare på Simple Data Paging. Verkar intressant. Har tillfälligt gjort en caching-funktion för att råda bot på en del flaskhalsar... Tack så länge! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack digitalUnit !
Det funkar utmärkt. Använde inte PROCEDURES men blev inspirerad av den SQL som stod överst på sidan När jag vill ha rad 200..300: Hämta Rad 0..300, vänd på det, och hämta de 100 första raderna vilka du sedan vänder igen: Kod:
SELECT * FROM ( * *SELECT TOP 100 * FROM ( * * * *SELECT TOP 300 * FROM tabell WHERE någonting='något' ORDER BY fält1 ASC, fält2 ASC, fält3 ASC * * * *) AS SUBSEL ORDER BY SUBSEL.fält1 DESC, SUBSEL.fält2 DESC, SUBSEL.fält3 DESC * * ) AS PAGESEL ORDER BY PAGESEL.fält1 ASC, PAGESEL.fält2 ASC, PAGESEL.fält3 ASC Fantastiskt... EDIT: Detta, tillsammans med min cachningsfunktion har gjort det hela märkbart snabbare... :-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|